Sidan 8 av 158 FörstaFörsta ... 6789101858108 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 3157

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #141
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag har aldrig ägt någon bil med automatlåda men när det är kö hela Essingeleden skulle jag gärna ha en. Tror inte att jag köper någon mer manuell bruksbil.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #142
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Vadå trots att.. automatlådefolket är väl ändå i kraftig minoritet i det här landet ? för min personliga del är automatlåda ungefär samma sak som en stor röd "KÖP EJ" skylt, men det finns ju folk med udda böjelser
    Har tänkt likadant "kul att vifta med en växelspak" men nu sitter jag med 2 automatare och njuter (man blir klokare med åldern eller...tråkigare).

  3. #143
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag har haft två automatbilar, varje gång har jag sagt "ALDRIG MER".. (första gången bröt jag ju som synes det..)

    men helt oavsett så sänker ju automatlåda priset rent allmänt, vilket tyder på att det är fler som vill ha manuell.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #144
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag har haft två automatbilar, varje gång har jag sagt "ALDRIG MER".. (första gången bröt jag ju som synes det..)

    men helt oavsett så sänker ju automatlåda priset rent allmänt, vilket tyder på att det är fler som vill ha manuell.
    Gammalt tänk.

    Skulle vara kul att veta hur statistiken ser ut nu för tiden.

    En uppskrämd 9-5 med automat går sjukt bra.

    Även våran 9-3 med ett bra program.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #145
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Gammalt tänk.

    Skulle vara kul att veta hur statistiken ser ut nu för tiden.

    En uppskrämd 9-5 med automat går sjukt bra.

    Även våran 9-3 med ett bra program.
    Min gamla 9-5 automat gick ruskigt bra med! Så pass att man saknar ha automat!

  6. #146
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Automat eller manuell har diskuterats länge och många har förutfattade meningar som aldrig provat automat eller bara provat en "sämre" automatlåda. Vad jag förstått så ökar andelen nya bilar med automatlådor mot för tidigare. Jag har haft tre bilar med automatlådor och ett helt gäng manuella bilar. Det skiljer så klart mellan vissa specifika bilmodeller och den automatlådan som erbjuds till den. Men i stora drag så på en bruksbil tar jag allra helst en automat. Väldigt bekvämt. Busbil så väljer fortfarande hellre en manuell bil. En framtida modern busbil kanske kan ha en sån där flappypaddlelåda men det får framtiden utvisa. Men smaken är som baken som vanligt.
    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-12-04 klockan 14:45.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  7. #147
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    2015 så passerade automatväxlade bilar de manuellväxlade när det gäller nyregistrerade fordon. 51,4% nya bilar som såldes då var automatare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #148
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det kan väl också bero på att en del tillverkare, som Mercedes, knappt erbjuder manuella lådor, det finns väl bara på de allra minsta motorerna. Skulle gissa att de nog inte är ensamma om det. Sen tillkommer ju de flesta hybridbilar och elbilar, de påstås ju också ha automatlåda, även om det kanske är liten förvanskning av den äldre definitionen.
    CVT och planetväxlar och direktdrift har ju inga växlar alls.

  9. #149
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    2015 så passerade automatväxlade bilar de manuellväxlade när det gäller nyregistrerade fordon. 51,4% nya bilar som såldes då var automatare.
    Nytt ja, men på begagnat så är det ju inte riktigt så, vilket nog beror på att det kan lätt bli en väldigt kostsam reparation av en automatlåda, speciellt om den är dåligt skött.

    Men nybilsstatistiken ljuger ju en del, precis som bollman är inne på så får oftast inte exempelvis hybridbilsköpare ens valet, och elbilar räknas också som automatväxlade.

    Personligen undviker jag automat av flera skäl, dels det ovan, men framförallt för att en automat aldrig växlar som jag vill, och kör man en i manuellt läge så är det oftast inte helt manuellt, det är ju bara lite extremare bilar som faktiskt låter föraren få full kontroll och gör snabba växlingar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #150
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Jag har ägt manga saabar genom åren, men min nuvarande är den första automataren (9-3 2.0t 2009). Det är helt oslagbart komfortmässigt och man får en lite annan mer tillbakalutad körstil.

    Om man skall gnälla på något så känns det som om lite av "Saab-känslan" försvinner dock. Trycker man till gasen växlar den ner och varvar ur till det röda på varvräknaren på varje växel. Halvt pinsamt att köra om på tvåans växel vid 7000 rpm. Saab skall ju glida förbi med minimal nedväxling.

  11. #151
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Kör man 9-3 är det ju enkelt; bara dra spaken till vänster och växeln är kvar i. Ja, man motverkar lite syftet med automat, men å andra sidan är det du som förare som ser trafiksituationen, det gör inte automatlådans styrenhet, den bara reagerar på input och "plattan i mattan" innebär ju maximal acceleration och då väljs ju växlarna därefter.
    Jag tycker automat fungerar bra största delen av tiden, men för den skulle så ser jag inget problem med att jag "tar kommandot" över växlarna när jag vet hur de bäst kunde hanteras för att uppnå mina mål.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #152
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Ni som har automatare med manuell möjlighet. Hur och när använder ni det?
    Vilka möjligheter finns till anpassning/programmering/hack/trimm eller ska man säga optimering av TCM?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #153
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kör man 9-3 är det ju enkelt; bara dra spaken till vänster och växeln är kvar i. Ja, man motverkar lite syftet med automat, men å andra sidan är det du som förare som ser trafiksituationen, det gör inte automatlådans styrenhet, den bara reagerar på input och "plattan i mattan" innebär ju maximal acceleration och då väljs ju växlarna därefter.
    Jag tycker automat fungerar bra största delen av tiden, men för den skulle så ser jag inget problem med att jag "tar kommandot" över växlarna när jag vet hur de bäst kunde hanteras för att uppnå mina mål.
    Jag har aldrig vant mej vid paddelväxling och det är inte Saabs fel såklart... Provade på vägen hem från jobbet och det är rätt ryckigt att växla på det viset

    Det är kanske mer 9-3:an är karaktär som jag tycker skiljer sej. All effekt på höga varv som vilken Opel som helst. Tyckte mer om det grymma vridet i min 9000 och 9-5.

  14. #154
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Jag som drar husvagn använder paddlarna en hel del. Jag låser lådan på 5 växel och använder paddlarna för att finjustering beroende på fart och trafik .
    försöker hålla varvet runt 2000 så man har fullt turbotryck att tillgå. Har en diesel Ttid
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  15. #155
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag använder det för motorbroms och för omkörningar, framförallt på dieslarna. Det verkar som tcm inte är ändrad direkt för diesel, den väljer ju att växla ner och utnyttja varvet, trots att diesel inte känns jättesnabba på toppen.
    Vad jag vet finns ingen som pillat med tcm, men i trionic kan man ju göra lite med kommunikationen med tcm.

  16. #156
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Personligen undviker jag automat av flera skäl, dels det ovan, men framförallt för att en automat aldrig växlar som jag vill, och kör man en i manuellt läge så är det oftast inte helt manuellt, det är ju bara lite extremare bilar som faktiskt låter föraren få full kontroll och gör snabba växlingar.
    Förstår hur du menar. Jag skulle själv aldrig köpa mig en automatväxlad bil, det var bara för gubbar i hatt. Ändå köpte jag en ng9-3 Aero med V6:an och automatlåda och har aldrig ångrat det köpet. Helt underbar kombination. Är lite långsam i reaktionen vid manuella rattknappsväxlingar, men ändå fullt körbar på bankörning och i slalomen. (Vad gäller extremare bilar så säger jag inte emot dig. Där växlas det ”något” snabbare när man ber om det. Är bra vid slalomkörning har jag hört...)

    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Jag har aldrig vant mej vid paddelväxling och det är inte Saabs fel såklart... Provade på vägen hem från jobbet och det är rätt ryckigt att växla på det viset
    Har ryckigheten något med ”lock-uppen” att göra tro? Vill minnas att min -06 är lite direktare i manuella läget.
    Senast redigerat av mioh den 2017-12-04 klockan 22:40.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #157
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kör man 9-3 är det ju enkelt; bara dra spaken till vänster och växeln är kvar i.
    Sist jag provade det så växlade bilen ändå efter ett tag. Ja, den drog lite längre på växeln, men nog fan åkte nästa växel i ändå utan att jag bett om det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #158
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ni som har automatare med manuell möjlighet. Hur och när använder ni det?
    Vilka möjligheter finns till anpassning/programmering/hack/trimm eller ska man säga optimering av TCM?
    Växlar aldrig själv och paddlarna är rent löjliga enl mig, långsamma i reaktion och växelstyrningen tar ändå över och väljer annan växel om den tycker det är bäst.
    Har inte haft manuell vx på väldigt många år och skulle inte tänka tanken. Saab med aut är eftertraktade och inte alls svårsålda. Om det är problem sälja en automatare så beror det på nåt annat än vx lådan. Inom närmaste familjen finns det fyra aut Saabar och en Volvo aut. Saabarna växlar helt perfekt men Volvon är jag inte lika nöjd med. Men det kunde man ju räkna ut på förhand....

  19. #159
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Växlar aldrig själv och paddlarna är rent löjliga enl mig, långsamma i reaktion och växelstyrningen tar ändå över och väljer annan växel om den tycker det är bäst.
    Det är så jag upplever det oxo. Jag skulle gärna vilja kunna förhindra att den "tar över".

    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Inom närmaste familjen finns det fyra aut Saabar och en Volvo aut. Saabarna växlar helt perfekt men Volvon är jag inte lika nöjd med. Men det kunde man ju räkna ut på förhand....
    Enig igen ang Saab.

    Så en mod krävs för att bry sig om att se den stora meningen med paddlarna/man-läget.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #160
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag använder det för motorbroms och för omkörningar, framförallt på dieslarna. Det verkar som tcm inte är ändrad direkt för diesel, den väljer ju att växla ner och utnyttja varvet, trots att diesel inte känns jättesnabba på toppen.
    Vad jag vet finns ingen som pillat med tcm, men i trionic kan man ju göra lite med kommunikationen med tcm.
    Nu finns det väl olika automatare. Ang min 9-3 Aero -04 med Maptuns biopower mm. Har inte känt behovet att växla ner vid omkörning. Testat att motorbromsa i långa alpina backar. Ett bra sätt att överhetta oljan i lådan. Osäker nu, men har för mig att det kom en varning i sid. Så det blir till att bromsa innan kurvor och lite då och då för att undvika flygturer. (har en Chrysler där det uttryckligen står i boken att man inte skall motorbromsa i långa backar. Fast det är något annat)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 08:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •