Sidan 11 av 158 FörstaFörsta ... 9101112132161111 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 3153

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #201
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Licensen finns väl inte längre? Alla som betalar "licens" får ju programmen via webben istället.
    Vad jag vet har SAAB/Orio aldrig haft en "engångslicens", alltså att man betalar och sen "äger" programmet utan det har ju alltid, såvitt jag vet, varit i form av abonnemang, förutom då såklart de tryckta böckerna. Skivorna kom ju med jämna mellanrum om du hade licens och visst, de ville väl aldrig ha tillbaka skivorna om man avslutade licensen, men du kan ju glömma att du har några rättigheter gentemot Orio bara för att du äger skivorna.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #202
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Snacka om att folk är tröga, har det inte framgått att det finns en konkurs!
    Jag tycker att det bästa för alla parter är full öppenhet, så kallad open source.
    saab informationenen är idag så pass förlegad att eventuella kyskhetslöften är värdelösa.
    Snälla ni som sitter inne med information, släpp den lös här och nu!

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #203
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fast de som har Copyright har ju inte konkat, det va Saab Automobile som gjorde det...?

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #204
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Orio tjänar fortfarande pengar på informationen och Orio är sponsor och rabattgivare till klubben.
    Orio äger nu informationen och så länge de finns har de copyrighten, även till äldre modeller.
    Sörman information som gjort datorprogrammet ägs numer av SAAB Combitech så copyrighten är på ingalundavis borta.
    Det har avhandlats innan och copyrightskyddet för datorprogram skiljer sig kraftigt från konstnärliga verk varför vi inte tillåter skärmbilder ur programmen heller.

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #205
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Snacka om att folk är tröga, har det inte framgått att det finns en konkurs!
    Jag tycker att det bästa för alla parter är full öppenhet, så kallad open source.
    saab informationenen är idag så pass förlegad att eventuella kyskhetslöften är värdelösa.
    Snälla ni som sitter inne med information, släpp den lös här och nu!
    Kan inte annat än hålla med PelleJ. Att all den info som finns på dessa skivor inte redan har släppts helt fritt är obegripligt.

    Att argumentera mot frisläppande känns ännu mer obegripligt.

    Orios mfl inställning i denna sak att förhindra tillgång är en anledning att skrota en Saab och ersätta med något annat.

    Som tur är är inte alla lika tröga. Nätet är fullt av denna info. Ett ex i högen... :
    https://nemiga.com/cat_spares/epc/saab/

    Det allra mesta av informationen är redan väl spridd globalt utan att någon (mig veterligen) hävdat någon copyright. Min uppfattning är att i praktiken har den som så önskar redan tillgång.

    Att publicera på detta sätt skadar ingen ekonomiskt. Därför har eventuellt kvarvarande copyright inte längre något ekonomiskt värde.

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #206
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    -------
    Som medlem i STCS önskar jag att styrelsen skall verka för att sprida kunskap om Saabs alla bilar.

    I första hand till klubbens medlemmar. I andra hand till alla.
    -------

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #207
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag håller med tidigare talare men förstår också så klart diplomatin från klubbens/forumets representanter.

    Tiden då antalet Saabar som rullar på vägarna underhålls av mestadels entusiaster kommer att komma, och säkert snabbare än man vill hoppas.
    Än så länge finns det säkert motivation för åtminstone en verkstad inom respektive region att ha "auktoriserad Saab" på väggen.
    Men vi entusiaster som kommer att vara brödfödan för Orio i framtiden har säkert redan sett till att skaffa tillgång till någon version av deras verkstadsmjukvara redan.
    Och de som är villiga att söka sig till en verkstad för hjälp ingår nog inte i kundkretsen som söker sig till ett forum/en klubb för att lösa sitt problem.
    Det vore ju sjukt najs att som STCS-medlem få en inloggning till WIS via nätet.
    Bilarna blir inte yngre och bulletinerna har nog slutat skrivas.

    Det fanns väl ett gyllene tillfälle att inför årsmötet ta fram en motion som sätter allt på pränt utanför forumet.
    Och det verkar vara den vägen som klubben vill att man tar (har sett att man hänvisar till det i andra ärenden).
    Jag är allergisk mot byråkrati men förstår att man måste anpassa sig.
    Ska vi slå våra små grå ihop och författa något?
    Så att bollman m.fl. slipper ha samma gamla trista diskussion år efter år, och Orio får svart på vitt vad deras (enda) framtida kunder önskar?

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #208
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vi kan älta detta tills solen slocknar men så länge Orio säljer tillgången till informationen så finns det liksom inte på kartan att de skulle ge bort den till en klubb, oavsett hur entusiastiska vi är.
    Vi skulle ju inte vara det enda märket där man skaffat sig tillgång utan egentlig rätt, jag har sett flertalet märkens verkstadsprogram tillgängliga på nätet. 2 fel gör ju dock inte ett rätt.
    Om vi vill ha en vettig relation med Orio är det bara den breda vägen som gäller.
    Visst skulle kanske klubben kunna pröjsa för tillgången, lämna in en motion, men jag betvivlar att Orio accepterar oss som kunder.

  9. #209
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag förstår vad Bollman menar. Men vi är flera som har en annan uppfattning.

    Orio sponsrar STCS skriver du. Jag som medlem har faktiskt inget minne av att jag fått någon information om vad det innebär från klubben /styrelsen. Exakt hur då?

    Just det faktum att Orio redan sponsrar, innebär som jag ser det att företaget gärna hjälper klubben. Att då ge oss tillgång till all denna typ av information känns som mycket naturligt. Speciellt när det efterfrågas av oss och samtidigt inte kostar Orio ett öre.

    Jag tycker STCS skall framföra vår önskan, så får vi se vad de svarar.

    Detta är mycket riktigt ingen ny fråga. Anledningen till att den återkommer är avsaknaden av svar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #210
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag förstår vad Bollman menar. Men vi är flera som har en annan uppfattning.

    Orio sponsrar STCS skriver du. Jag som medlem har faktiskt inget minne av att jag fått någon information om vad det innebär från klubben /styrelsen. Exakt hur då?

    Just det faktum att Orio redan sponsrar, innebär som jag ser det att företaget gärna hjälper klubben. Att då ge oss tillgång till all denna typ av information känns som mycket naturligt. Speciellt när det efterfrågas av oss och samtidigt inte kostar Orio ett öre.

    Jag tycker STCS skall framföra vår önskan, så får vi se vad de svarar.

    Detta är mycket riktigt ingen ny fråga. Anledningen till att den återkommer är avsaknaden av svar.
    Vi får 10-15% rabatt hos dem. Funnits ett tag
    Sponsorer betyder inte alltid att man får hjälp över allt man behöver, ibland är det en sak och bara en...Börjar man fråga för mycket eller ställa för mycket krav så blir det bye bye apple-pie

  11. #211
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Sponsorer innebär också att de lämnar ett bidrag till klubben, alltså i pengar. De gör inte ett skit för styrelsen. Sluta tro att styrelsen är något 80-tals glidargäng som åker räkmacka på sponsorernas och medlemmarnas bekostnad.
    Till skillnad från många andra föreningar utgår inget som helst arvode för styrelseuppdragen i denna klubb. "Betalningen" är ett presentkort varje år på 500 spänn.

    Orio tar 2000/månad plus moms för tillgången, som dock innefattar mycket mer än bara tillgång till WIS/EPC.

    Om det här är viktigt för många så tycker jag någon skall lämna in en motion till årsmötet så styrelsen får i uppdrag att titta på detta, om nu tillräckligt många röstar för det på årsmötet.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #212
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vad får dom för 2000kr/månad? Extrapris på reservdelar som kunderna sedan debiteras fullt pris för? Något mer?

    Har inte alla entusiaster redan tillgång till WIS, EPC och en Kina-Tech2? Hemlighetsmakeriet är nog nödvändigt som ni säger men det fördröjer ju bara tillgången till den nödvändiga informationen. Kunde jag inte meka själv så vore inte Saab något alternativ längre. Att lämna bilen till Hedin Bil eller motsvarande är för mig helt otänkbart.

    BMW är som nämnts tidigare ett föredöme genom att publicera reservdelskatalogen på nätet http://www.realoem.com/
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #213
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Här har du hela Orios katalog, direkt från källan, inklusive priser:
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...rio/SE/21/home

    Varsågod och läs om vad man får som kund hos Orio:
    https://www.orio.com/sv/erbjudande/

    Jag vet inte hur du resonerar om piratkopior, men eftersom klubben är ansvarig för forumet under lagen om elektroniska anslagstavlor så kommer vi inte tillåta diskussioner om piratkopior, så är det bara. Ingen idé att dra upp huruvida man kan diskutera trim, det är olagligt att trimma bilar som skall köras på allmän väg, men själva trimmandet i sig är inte olagligt, det är ju dessutom bevisat i domstol att man som ägare av bilen äger programvaran i boxar så att pilla i boxarna bryter ingen copyright.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av bollman den 2018-01-01 klockan 13:06.

  14. #214
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    https://www.blocket.se/kronoberg/Saa...1.htm?ca=5&w=3

    EUH815
    Reggad på privatpersonen som är VD för bilfirman.
    Varför inte regga bilen på firman - billigare?

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #215
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kanske för att slippa undan att lämna garantier som företag behöver men inte privatpersoner?
    Ganska vanligt sätt att undanhålla konsumenter deras rättigheter

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #216
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Antar att säljkontraktet utformas som att företaget agerar på ett säljuppdrag då.
    Deras Facebook-sida är kul läsning. Väldigt många positiva omdömen från konton med samma efternamn som ägaren, uteslutande fem stjärnor och väldigt korta omdömen. Förutom ett inlägg med en stjärna och inte så trevligt omdöme.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #217
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Stämmer. "Säljes för Kunds räkning" är en formulering som då och då dyker upp.
    Då gäller inga som helst handlargarantier.

    Det kan också vara så att man väntar tills
    en kund dyker upp och mellanregistrerar fordonet på företaget. En del handlare
    pysslar med förmedlingsverksamhet. En kund/bekant får ställa fordonet i hallen
    och företagaren erbjuder sig att sälja den mot provision, men under mellantiden
    tar han inte in den i företaget.

    Ibland funderar man på hur stora bilföretag kan ha mängder med
    begbilar stående. Andrahandsvärdet stiger knappast med tiden. Vid något
    tillfälle vandrade jag slött i en bilhall och såg hur dammet hade lagt sig på
    en fin men ålderstigen lyxbil...

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  18. #218
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    De betalar väl bara räntan på någon kredit som ligger och rullar, med bilparken som säkerhet.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #219
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Här har du hela Orios katalog, direkt från källan, inklusive priser:
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...rio/SE/21/home
    Det är vad Orio har listat, det finns utgångna delar som är listade i EPC som inte är listade hos Orio, samtidigt som vissa delar är listade trots att de är utgångna. (Det är bättre att googla "Saab art# jimellis" för att hitta sakerna hos Jim Ellis onlinekatalog, då de verkar inkludera även alla utgångna delar. Eller "Saab art# esaabparts" för att få lagerstatus i USA.)

    Det existerar även en annan databas som Orio driver över vilka delar som finns listade hos anslutna ÅF:s lager, denna är avsedd för auktoriserade verkstäder, den vet jag inget annat sätt att komma åt än att be reservdelsavdelningen hos en ÅF att söka i den åt mig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #220
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den där bilen känner jag väl till. Den ägdes innan av en klubbmedlem från Bromölla. Han lade helt absurda pengar på den bilen. Komplett Hirsch både på utsida och insida, men motorn är original, med något steg.
    Han fick märkligt bra betlat för bilen, troligen för att denna snubbe från Lund nog inte riktigt visste vad han köpte, nu försöker den köparen få ett vad han tycker vettigt pris, men vad jag tror så skulle han få mer för bilen i delar än komplett.
    Hirsch-paket, Hirsch-inredning med ratt och fälgarna bör ju kunna inbringa en rätt duktig slant.
    Hmm har inte bilen rullat i Trollhättan för länge sedan, känns som iallafall exteriören byggdes om då?.
    Eller kanske blandar ihop den med en liknande.

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 08:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •