Sidan 62 av 158 FörstaFörsta ... 1252606162636472112 ... SistaSista
Resultat 1 221 till 1 240 av 3157

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #1221
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    En liten rolig grej...

    Läste denna tråd där det frågades om försäljningspris på en lågmilad 9-3 Aero XWD. http://forum.saabturboclub.com/showt...b-9-3-Aero-XWD För skojs skull (då jag själv har en ganska lågmilad 9-3 Aero) så sökte jag på blocket efter Saab 9-3:or under 8999 mil.

    Hittade då en bilannons från en bilhandlare där de skriver följande:
    Om företaget
    SVERIGES STÖRSTA MÄRKESOBEROENDE BILFIRMA PÅ VEDDESTAVÄGEN 2.
    Vän av ordning undrar nu:
    1. Vilken är Sveriges näst största märkesoberoende bilfirma på Veddestavägen 2?
    2. Vilken är Europas, alternativt världens, största märkesoberoende bilfirma på Veddestavägen 2?
    3. Finns det en märkesberoende bilfirma på samma adress som är större än den oberoende?



    Lite fånigt kanske, men så tänkte jag.

    Annonsen och bilen då? Bilen ser ok ut. Rullat väldigt lite senaste året. Bytt ägare ganska ofta.
    https://www.blocket.se/vi/83536642.htm

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #1222
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Spelar ingen roll om den så hade gått 0 mil. Sunkig Linear-skitbil...

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #1223
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Spelar ingen roll om den så hade gått 0 mil. Sunkig Linear-skitbil...

    Med "halv-skinn".
    Därtill är det en 2011, vilket innebär (som jag, och flera andra, har kommenterat) att det hände lite med motorn.

    Det som sägs om 175 hk innebär inte 175/200 som tidigare år. (Normalt sett om man söker sådana kanske man använder "hästrafter från 160"; men en 175 hk 2011 är inte samma som en 175 hk 2009.

    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Man skulle kunna gissa att det helt enkelt är en B207L BP som 2011 fått en egen motorbeteckning, B207M. Men uppgifter från Transportstyrelsen indikerar samma motoreffekt oavsett bränsle, som du nämner. Detsamma gäller B207F. (För de från 2010 som jag snubblat över sista tiden har det saknats effektuppgift för etanol hos Transportstyrelsen, men det har som sagt registrerats tidigare, och varit olika.)

    Det går också bra för de intresserade att söka på diverse försäljningssidor, som t.ex. Blocket; under 9-3, BP, 2011, under/till 180 hk, så lär man hitta de vanliga 175/200; väljer man dock från 200 hk, så kan det dyka upp ett par motsvarande ovan, med uppgift om 199 hk enl. sedvanlig avrundning; dessa lär då ha "U" i VIN, d.v.s. B207M.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1264178

    Jämför med denna (inga jämförelser i övrigt), 2011 199 (200) hk.
    https://www.blocket.se/goteborg/Saab....htm?ca=12&w=3

    (Instämmer med mioh; avig formulering.)

  4. #1224
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Vad tror ni om denna?
    https://www.fordonskammaren.se/objek...-rep-objekt-09

    Byta Twice/nyckel +tech2 eller?

  5. #1225
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Det beror ju lite på. Om de låst bilen med TSL så är väl alla dörrlåsen rökta? Dessutom lär det ju bli duktigt svårt att öppna bilen, alls. Man får väl panga en ruta, byta alla lås i dörrar samt tändlås. Dessutom kan man inte vrida tändlåset så undras är om man måste byta hela "baljan" som växelspak och allt sitter i. Men det är ju inte helt kul att flytta på den heller, man måste ju kunna släpa upp den på en kärra eller transport. Handbromsen verkar ju inte dragen så en dolly funkar.

  6. #1226
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Hm, funderar på om man kanske kan få upp dörrlåsen med tech2, kanske, eller genom att tvinga ström på rätt ställe i TWICE-kontakten. Men tändlåset och dörrlåset måste ju bytas. Och man får ju inte ut cylindern ur tändlåset om man inte kan vrida runt det.

  7. #1227
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Enklast är nog att beställa en fysisk nyckel så man får upp dörr och kan vrida tändningslåset samt att man tar en extra parad nyckel med twice från skrotad bil och lägger in immo med tech2.
    Bilen är lite långt från mig i alla fall så i så fall ska den vara mycket billig.
    TSL?

  8. #1228
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    TSL?
    TSL = Theft Security Locking. Aktiveras med två tryckningar på "låsa"-knappen på fjärrkontrollen. Gör att dörrhandtag och låsspakar på insidan inte går att använda.

  9. #1229
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Enklast är nog att beställa en fysisk nyckel så man får upp dörr och kan vrida tändningslåset samt att man tar en extra parad nyckel med twice från skrotad bil och lägger in immo med tech2.
    Bilen är lite långt från mig i alla fall så i så fall ska den vara mycket billig.
    TSL?
    billig o billig sen tillkommer slagavgiften på 4500:- och obetalda p-böter på 2400:-, inte besiktigad sen 2015 och vem vet vilka övriga fordornsrelaterade skulder det finns på den.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #1230
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Fast om det är fler skulder på bilen så borde de ju upplysa om det kan man tycka, bilen ägs ju av försäljande auktionsfirma i nuläget.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #1231
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    Behövs egentligen Tech2 om man nu kommer över en komplett Twice med rätt nycklar och låscylindrar?
    Nycklarna med sändare är väl "bara" kodade mot Twicen? som sen släpper startspärren.

    bara undrar för jag är inte intresserad av bilen ändå (för långt bort) fast jag har en komplett 9-5,a över som ska skrotas.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #1232
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    twicen måste väl ändå paras ihop med bilen ? ..jag är ingen expert iofs.

    Jag skulle ha gjort som nån skrev, beställt en fysisk nyckel på chassinummer, låst upp bilen med den och sen en twice+nyckel från skroten, där man struntar i själva axet utan bara använder sändare/transponder.

    När allt fungerar beställer man en till nyckel som kombineras ihop med ytterligare en sändare/transponder från skroten/tradera/whatever..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #1233
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Tänk på att det är andra lås från 2004 så skall man hitta donator så måste det vara 04+. Sen måste man ha tech2 eftersom resten av bilen inte tänker acceptera en by twice sådär helt utan vidare. Man måste köra en immobilisering så trionic blir nöjd.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #1234
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    twicen måste väl ändå paras ihop med bilen ? ..jag är ingen expert iofs.

    Jag skulle ha gjort som nån skrev, beställt en fysisk nyckel på chassinummer, låst upp bilen med den och sen en twice+nyckel från skroten, där man struntar i själva axet utan bara använder sändare/transponder.

    När allt fungerar beställer man en till nyckel som kombineras ihop med ytterligare en sändare/transponder från skroten/tradera/whatever..
    Med tanke på att bilen är ett beslag och att den högst sannolikt brukades av en person med tveksam moral skulle jag inte våga behålla originalcylindrarna.

    Men för att låsa upp och byta cylindrarna är det enklast (och troligen billigast) att skaffa en originalnyckel på chassinummer.

    Sedan är det ganska sannolikt att bilen övergavs för att den slutade fungera, och sannolikheten för att den är väl underhållen är nog begränsad. Skulle inte ge många kronor för den, den kommer ju inledningsvis att kosta uppåt 10k (skulder, slagavgift och bärgning) utöver bud innan man ens får hem den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #1235
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Nu är den uppe i 5000 och ändå inte uppnått reservationspris. De har ju angett listpris till 45000 och det kan väl potentiellt stämma om bilen hade varit i trafik och haft minst en nyckel. Nu talar vi ju ändå en reparation som inte är helt billig eftersom man måste byta TWICE, låskolvar och programmera, plus frakta bilen från auktionsfirman i samband med att man betalar 4500 i slagavgift och sen betalar in 2400 i P-böter. Så, redan nu är bilen uppe i 12000 spänn. Om inte något annat är trasigt (men den kommer ju behöva en storservice, minst) så har man ju ändå fått en bil till halva priset i nuläget (23000 med allt klart är väl inte orimligt). Mycket högre pris än så här så börjar man undra. Säg att reservationen är 15000, ja, då hade jag kanske hellre satsat på ett objekt på blocket med känd historik.

  16. #1236
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    Behövs egentligen Tech2 om man nu kommer över en komplett Twice med rätt nycklar och låscylindrar?
    Nycklarna med sändare är väl "bara" kodade mot Twicen? som sen släpper startspärren.
    På en 9-5 så är det TWICE, MIU (huvudinstrumentet) samt motorstyr som är med i immobiliseringskedjan. Flyttar man alla dessa så går det att göra valfri bil startbar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #1237
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast om det är fler skulder på bilen så borde de ju upplysa om det kan man tycka, bilen ägs ju av försäljande auktionsfirma i nuläget.
    så är det nog.
    såg denna bmw https://www.fordonskammaren.se/objek...-rep-objekt-10 på samma firma och där var det både p skulder o trängselskulder på 40k+ och inga nycklar.
    på bmw kan man ( kunde förr iallafall( fanns då c:a 10 nycklar som kunde frigivas) ) beställa nya nycklar och spärra de gamla nycklarna via återförsäljaren.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  18. #1238
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    BMW'n DYO199 såld för 19000kr. Skatteskulder och parkeringsböter som ska betalas är 41687kr. Slagavgift 4500kr. Totalt 65187kr. Listpriset satt på 59000kr och då för en bil i normalskick. Denna saknade nycklar och var krockad bak och eventuellt fanns fler fel som inte uppgavs enligt annonsen. Missar jag något här? Eller tror ni köparna missat skulderna? [Konspirationsläge på]De som köper bilen låter en målvakt skriva på som ny köpare och skulderna betalas aldrig.[Konspirationsläge av]
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #1239
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag har för mig att den betalningsskyldige/anvarige på parkering/trängselskatter är den som äger bilen när avgiften uppstår men om inte kronofogden får in dessa så tar man bilen i pant/beslag oavsett ägare eller helt fel?

  20. #1240
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    BMW'n DYO199 såld för 19000kr. Skatteskulder och parkeringsböter som ska betalas är 41687kr. Slagavgift 4500kr. Totalt 65187kr. [Konspirationsläge på]De som köper bilen låter en målvakt skriva på som ny köpare och skulderna betalas aldrig.[Konspirationsläge av]
    under test och övrig info står att
    "
    Parkeringsrelaterade skulder 17,050:-

    Trängselskatter 24,637:-

    Nycklar saknas

    Betalas av köpare.
    "

    så kan jag tolka det som om att den som köpt bilen måste betala skulden på den för att få ut den.

    Ps 9-5,an gick för 15000:-
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 08:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •