En ganska unik bil! Första årsmodellen av ng9-3 cab i en speciell Saab-färg.
Känns som ett högt pris, visst. Fast galet? Kanske! Hm...Tja jag vet inte det. 300000kr får man ju betala även för en några år gammal "modern" bil. Tex en tre år gammal Golf. Bilar som gått betydligt längre och antagligen är betydligt mer rostiga/slitna. Bilar som om ett år har sjunkit i pris. Men vad som är rätt pris vet bara köparen.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
En 9000 -92 utan EDU och knappar på klockan: https://www.blocket.se/annons/alvsbo...v_cc/107237835
Det finns bara totalt 22st CC 92-93 automat kvar i Sverige enligt car.info, och sådana utan EDU (alternativet fanns bara 92-93, även implicerande ingen ACC) kan inte existera många av.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Verkligen inte, men om jag minns rätt så fanns det rätt många. Det var väl någon specialare för att få ner priset i botten för att de skulle kunna gå som tjänstebilar.
Jo, men de flesta CC bör ha haft ACC + farthållarpaketet (och då ingick EDU), det var i det närmaste konstant extrapris på det för 9900:- (CC kostade runt 160k -92).
Tror faktiskt att jag aldrig sett en EDU-lös 9000 i verkligheten, och jag har försökt hålla utkik efter den där klockan, 9501321, på skroten - tror den skulle gjort sig bra att konvertera till bordsklocka. Men jag har aldrig hittat någon.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nånstans bak i huvudet gnager det att det inte gick att beställa den där snikmodellen hursomhelst utan att det var något speciellt för att användas som tjänstebilar, alltså ordagrant. En bil att använda i tjänsten, typ hemtjänsten.
Av ren nyfikenhet; vad är EDU i det här sammanhanget?
Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994
Electronic Display Unit, den där displayen som visar siffror som sitter i underkant av instrumentklustret på 99+% av alla 9000.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Även bilar utan knappar under klockan har EDU, men den står fast på utetemperatur har jag för mig, och såklart momentanförbrukningen, eller läge på automaten om bilen har det.
Anledningen den gör det är för att knapparna saknas.
Det är bara blindknappar under klockan, pillar man bort blindknapparna så finns knapparna därunder, det blev nog billigare göra så än designa en annan enhet. Sätter du dit knapparna går det att välja annan info i EDU.
Hmm, min 9000i hade inte EDU, och jag minns att när jag skulle köpa den tittade jag på ett antal bilar och dom saknade ofta den, jag ville ha med, men det slutade med utan (och analog klocka) pga att dessa var billigare.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
För 9000 CC 92-93 som har klockan 9501321 så saknas det helt EDU - det sitter inget där, och varningsfunktionen för låg bränslenivå sitter i tankmätaren. Syns även i annonsen.
Kabelstammen skiljer för bilar utan EDU, så det går inte heller enkelt att peta in en EDU på de bilarna. Eller en SCC.
Saab 9000 klocka utan EDU-knappar 92-93 utklippt.jpg
----
Saab 9000 92-92 utan EDU utklippt.jpg
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Några äldre SAABar till salu, mars auktion.
https://bilwebauctions.se/marsauktio...23?is_closed=0
Till mitt garage: Garaget
Maxutrustad….. diesel, manuell låda, manuell stolsinställning, hur får man det till ”maxutrustad”? Fattas bara några posters med rävar bredvid bilen
https://www.blocket.se/annons/jonkop..._rea/107104103
Nu såg jag att den gått mellan olika handlare och bland annat E.S. Bil i Örebro /Carpoint
Senast redigerat av benny900 den 2023-03-16 klockan 21:06.
Såväl diesel som manuell låda är ju aktiva val, det är ju knappast en utrustningsgrad, personligen skulle jag förvisso inte köpa en diesel, men jag skulle inte heller köpa en bil med senilsticka, det gör den helt ointressant för mej, SYNNERHET på en cab (både diesel och automat)
Men den är ju ändå inte maxutrustad, som vanligt
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nån som hette Max kanske var inblandad i utrustningen?
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Nevs till salu hos Kvd.
Nu 2 st men det finns några kvar så det kommer säkert fler, pö om pö.
Till mitt garage: Garaget
https://www.blocket.se/annons/dalarn...pwer/108477710
Man undrar lite hur de tänkte när de bättringsmålade.
Jag har ju två silverfärgade bilar av olika fabrikat, som då förstås har olika toner av silverfärg, jag råkade ta fel burk en gång och resultatet blev ungefär sådär, men det märktes ju inte så väl innan färgen torkat.
..jag målade dock över med RÄTT färg sedan..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01