Automat alla gånger på 9-5 -04 och framåt.
Men dom måste få ett nytt påställt program.
Automat alla gånger på 9-5 -04 och framåt.
Men dom måste få ett nytt påställt program.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag har haft många Saab aut såväl de riktigt gamla med 3vx låda till de sista med 6vx låda. Har aldrig haft några problem med någon aut vx låda. Men det är klart att ibland speglar problem ägarens handhavande och skötsel.
Så växellådan är nog minsta bekymret på den där og9-5 som ser fin ut på bilderna. Rosten under och baktill brukar vara det man ska kolla.
När den 5-växlade automatlådan kom till og9-5 MY2002, så är det en Japansk Aisin Warner låda som används. Vilken även sitter i ett antal andra bilfabrikat. Så Skruffel får nog göra mer bakgrundskontroll på sina negativa rykten, vad dessa rykten nu innebär. Man ska å andra sidan inte tro på allt man hör
Som Benny skriver, "ägarens handhavande och skötsel" är det som ofta gör skillnad.
Tror det med, den lådan är äckligt stabil och är speccad till 509nm. riktig bra låda
Såg denna i en fb grupp.
Aero eller ej, en bil som har gått 30kmil kan vara allt mellan himmel och jord. Så det gäller att syna den i sömmarna. Visst är turboaggregatet (TD04) i Aero erkänt tåligare än den som sitter i lättryckarna, men det spelar ju mindre roll om resten av bilen är i risigt skick - en fin lättryckare med samma miltal blir garanterat billigare än en risig aero.
Överlag skulle jag inte lita på nuvarande ägare för fem öre, hen har ägt bilen i ett par veckor bara och ställde av den samma dag som hen köpte den. Dagen efter köpet besiktigades den, fick underkänt och lades ut till försäljning 2 dagar efter efterkontrollen. Det känns som att ägarens enda syfte med ägarskapet är att sälja den med vinst.
Ja, enl. ägaren så skall den ha varit i familjen sedan 2017, så frågan är ifall dom enbart bytt ägarskap nyligen för någon annan anledning?
Men håller med, verkar vara lite osäkert oavsett.
Det där är ju lite svårt, man kan tänka sej att en Aero lockar till sej ägare som kör hårt med bilen, men samtidigt kan man ju tänka sej att de som aktivt väljer att betala extra (både inköp och försäkring) för en Aero är bilentusiaster som bryr sej mer om sin bil än "vanliga" människor.
Jag skulle också gå mer på skicket vad det gäller hållbarhet osv, däremot ser jag ju personligen en stor fördel med just Aero då det är en mycket trevligare bil. (min ex-sambo höll inte med dock, utan föredrog 2.0t)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har varit och tittat på en 9-5 kombi 2.3 bp 2006 och den var trevlig att köra, dock hade den lite problem som jag inte vågade ta mig ann.
Har en 9-3 sedan som jag behöver göra mig av med också.
Senast redigerat av Vfr den 2021-11-08 klockan 21:10. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Är det den blåa 9-5 Aeron med reg.nr XOD635 du menar nu? Säljaren sade nämligen till mig att han köpte bilen enbart för att han ville ha garageplatsen som bilen stod på - och ägaren till garageplatsen sade då att han var tvungen att köpa bilen "så skulle han få garageplatsen på köpet". Vilket i sig låter helskumt... Men om han dessutom ger olika historier till olika spekulanter, så tyder ju det på att man inte har riktigt rent mjöl i påsen.
2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm
Exakt vad säljaren skrev till mig
"Tjena finns inga problem. Varit inom familjen sedan 2017."
Låter ju som att man borde avstå!
Med tanke på att det varit ombesiktning i snitt en gång per besiktning kan man nog gissa att det finns uppdämt underhåll. Säljaren har också köpt två andra begagnade bilar senaste månaden...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
https://www.blocket.se/vi/99092600.htm
Vad bör man ge för en sådan mellan tummen och armbågen?
Vi förutsätter att den är i välhållet fint skick dvs ingen synlig rost i hundben osv.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Rost brukar inte vara ett problem på cab, de går oftast bara på sommaren ändå.
Nä, på den där hade jag varit mest orolig över motorn. Oilsludge var de där bilarnas bästa vän, den där har dessutom GT17-turbo och har gått 20k mil. Jag hade budgeterat motorbyte på den bilen för risken är att den redan är skrot, eller kommer bli inom kort. Om du har stor tur och det inte gått så långt så kan det räcka med att plocka ner tråget och göra rent samt skaffa en ny turbo.
Sen, för att det är en cab så hade jag kontrollerat hydrauliken, det är synnerligen vanligt att det läcker, tror nästan alla og9-3 cab läcker i hydrauliken vid det här laget om det inte blivit åtgärdat redan. Kontrollera oljenivån, kolla om det är kladdigt under baksätet, kontrollera att den går upp och ner utan något tjafs.
Taket slits runt bakrutan, där är det inte ovanligt att det är hål i tyget, inspektera cabtygets bakre delar. Innertaket sitter med resårband, de brukar murkna och gå av, då sitter inte innertaket tight mot sidorna utan saggar lite. När du drar i handtaget för att fälla taket så skall du inte få handtaget i näven. Det är inte så farligt, men en pyssel att fixa till.
Jag saknar min cabbe väldigt mycket, men trots att den var synnerligen välhållen och inte alls hade gått särskilt långt så var det strul med cabmekaniken. Varje gång jag får cab-sug så tänker jag på allt strul och hur mycket jobb det var att hålla mekaniken igång så brukar suget försvinna lite
https://www.blocket.se/annons/skane/...210hk/98426210
Vad tror ni om denna? Av google Reviews verkade dom flesta vara positiva och några intressanta negativa omdömmen.
Har inte sett så många Vector Griffins 9-5:or, men kul med en ganska utrustad bil.
Känns spontant helt OK, den har ju bra ägarhistorik (en ägare 2012-2021) och få ombesiktningar historiskt.
Lite slitage i förarstolen kan man ana, och av någon anledning syns inte nederkant av dörrar och bakre skärmar (=där det brukar rosta) något vidare i bilderna. Många service- och reparationskvitton är positivt, då kan man ju se vad som är fixat.
Men som sagt, bilarna är gamla och har gått långt, så det finns gott om vrak därute. Det gäller att syna alla exemplar i sömmarna.
Senast redigerat av jellybear den 2021-11-12 klockan 18:31.
Absolut inte!
Motorerna är säkrare, finns bara sugmotorer och 204L vilket alla är skottsäkra motorer, undantaget är V6an som visserligen inte är något som ramlar ihop enkelt, men där service är klart dyrare än de andra.
Rostmässigt är ng900 snäppet sämre än og9-3, mycket, mycket svårt att hitta felfria exemplar. Nä, det största problemet ligger i cabmekaniken som till fullo drivs med stegmotorer och mikrobrytare på ng900, problemen med dessa började för många år sen. Sök lite här på forumet så lär du hitta mängder med trådar där folk vill ha hjälp med cabställningen på ng900. Dessutom har ng900 samma felkällor som og9-3: slitage på cabtyget runt rutan och innertakets resårband.
Till det skall du lägga något sämre kvalitet på inredning, framförallt stolar.
Ng900 cab köper man för att de är extremt billiga, på grund av problemen, och lever med problemen för att få en billig cab.