180hk på 2,2 ton är sämre än alla versioner av 9000 med 2.0i och automatlåda...
180hk på 2,2 ton är sämre än alla versioner av 9000 med 2.0i och automatlåda...
Senast redigerat av Långmilare den 2018-04-30 klockan 13:44.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Glöm inte bort vridmomentet gubbar!
Om man jämför med europas värstingglidare på den tiden Mercedes 450sel 6.9 så låg dom en hel del efter.
Mercan hade torrsump m.m och endast 285hk
Kollade och V8an på 8,2 liter 1972 har ett vridmoment på 522Nm.
Max effekt skall vara 235 SAE-hästar vid 4400rpm och max vrid 522Nm vid 2400rpm.
I princip en dieselmotor som går på bensin
Tyvärr är inte förbrukningen motsvarande...
SAE-hästar mättes med motorn i bänk utan hjälpaggregat, ljuddämpare och luftfilter så den har i praktiken inga 235 hk.
Bensinpriset passerade 1kr/liter ca 1972 i Sverige. I USA kostade bensin $0,34/gallon 1972 vilket motsvarande 0,43kr/liter. Det spelade nog ingen större roll om den drog 2 eller 3 liter milen.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Den påstods dra 2,5liter/mil. 102 liter i tanken, med andra ord kom man 40 mil på en tank, typ, troligen betydligt mindre i de flesta fall. Tanka fick man göra ofta oavsett priset...
Med dagens priser, 1600 spänn för en full tank, 39 spänn milen bara i bränslekostnad. Herrejisses det är typ dubbelt upp vad mina bilar har i totalkostnad per mil.
"Det kostar att ligga på topp" som man brukar säga.
När började de med blyfri bensin i USA? Det kan ju vara så att den kräver blytillsats. Med tanke på hur många liter per mil den hinkar i sig kanske det krävs en hel del bly också.
Nu misstänker jag att man inte brydde sig om svenska bensinpriser 50 år fram i tiden när man designade denna motor. Att 1972 betala USD6-7 för full tank, när 1USD kostade 4,77 SEK betyder ca 40kr för full tank. Bensinpris och förbrukning är så ointressant det kan vara under de förutsättningarna.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
När man jämför Saab och Cadillac 1972 blir det lite löjligt. Det var två helt olika bilar, inriktade på helt olika marknader och kundgrupper.
Skall man snacka hästkrafter och prestandabilar av denna årsmodell Får man väl jämföra Saab 96 med GMs corvette eller camaro eller nåt. Fast det blir knappast mindre löjligt...
Det som gjorde just denna Eldorado speciell var att den uppgraderats med Saab-komponenter! Eller som jag (helt opartiskt) såg det: Saaben hade customiserats med div Cadillac-komponenter. :-)
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Funderar på att titta på denna:
https://www.blocket.se/vasterbotten/....htm?ca=23&w=3
Äger 9-5 och 9000, har aldrig haft en 9-3.
Något speciellt att tänka på?
Rimlig bil och rimligt pris?
Vevhusventilation är det enda speciella jag kommer på nu. Annars är det samma lika ish som 9-5
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Det ser ut som ett ovanligt fint exemplar på de dåliga bilderna. Köp om du mekar själv, ska du betala för allt som behöver fixas på en nära 20 år gammal bil så kanske det blir dyrt. Vevhusventilationen kontrolleras snabbt genom att dra bort plastkåpan runt oljepåfyllningsröret, kläm på slangarna och studera sprickor, lossa slangen mot den vita backventilen, blås och sug i ventilen, det ska bara gå att blåsa. Fjäderbenen rostar ofta sönder men nya finns att köpa. Rosten vid hundbenen är tydligen åtgärdad men den kommer tillbaka om jobbet inte är riktigt bra gjort. Årsmodellen är 2000 inte 1999. Det fanns ingen 9-3 Aero 1999. Svart tändkassett är rätt på den motorn. Fjärrkontrollerna går att laga eller köpa nytt. Träpanelen är ovanlig och höjer känslan i kupén rejält.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Tackar för svar.
Mekande är inga problem, det är ju gamla bilar jag håller på med ...
Och bara för att man börjar titta på bilar dyker det upp en till, fast nu med mer Aeroutrustning:
https://www.blocket.se/vasterbotten/...0.htm?ca=4&w=2
Nu blev det ju svårt!
Lutar (kanske) mest åt den röda innan någon är tittad på.
Mekar man själv så är ju og9-3 Aero ett utmärkt val. Med reservation för det som inte syns på bilderna så hade jag nog valt den blå. Laga hundben får man nog göra på båda. Det syns en hel del rost på den röda. Trist med luckorna för domkraftfästena som oftast saknas på 2001-. 2000 har inga såna luckor. Träpanelen är mycket trevligare än billig plast. Armstöd finns också på den blå. Elvärme i baksätet är ovanligt men där sitter du förmodligen aldrig.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Well spotted!
Du vet vad du ska titta på, det är tydligt!
Nå, det gav sig självt, den röda är såld och date är planerad med den blå. Får se vart det bär.
Ja, bilen är tänkt som andrabil/min stadsbil med några längre turer per år (då vintertid), så baksätet kommer knappt användas.
Förhoppningsvis kan jag få den bil jag skaffar att leva länge, snöade därför in på en hyffsat välhållen Aero.
Hehe, jag har ju tittat på min 18,5 år nu. Lycka till och hoppas att den är i bra skick!
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Haha bra försök att sudda ut regnumret:
https://www.blocket.se/alvsborg/SAAB....htm?ca=15&w=2
Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14
Og9-3 är visserligen en rätt ärlig bil, men T7-motorns inbyggda problem, i kombination med att man verkligen känner att bilen är konstruerad för snart 30 år sen gör att jag nog inte kan tänka mig en sådan igen. Prisbilden på ng9-3 har ju också utvecklats på ett sådan sätt att det inte längre är jobbigt att leva med de elektronikproblem som de trots allt har. Eller ja, det handlar väl mer om att vissa elektronikdelar är förslitningsdetaljer som man kanske inte är van vid från äldre bilar, typ CIM.
B2x5-motorerna har egentligen bara ett typproblem, leakdown, som det numera är välkänt hur man ska hantera (vilket framförallt innebär att hela tiden hålla koll på att vehusventilationen fungerar korrekt samt att alltid hantera motorfelkoder omgående). Kanske man kan lägga till de låga marginalerna på B235R för problem relaterade till knack/tunn blandning vid dålig bränsletillförsel. Och att om man fått problem med fastsotade kolvringar, ofta orsakat av just bristande vevhusventilation, bör man hantera det för att hålla nere nedsmutsningen i motorn.
Om man håller sig borta från det problemetkomplexet är B2x5 en högst robust motor.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Den här som är lite äldre kanske kan vara något?
https://www.blocket.se/vasterbotten/...r_79148572.htm
Sunk-tyg-inredning. I så fall skall man ju ha en 9-3 Sport från 99 med B204R. Den har ju samma inredning som Aero-00, snygg som sjutton.