SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
En rejält misskött OG900 cab:
https://www.copart.com/lot/46608458
Relativt små skador på denna cabbe... Kanske letar sig hem till Sverige och helt plötsligt har en annan lack och en facelift?
https://www.copart.com/lot/45569138
Inte stora skador på dessa 9-3or.
Mindre buckla och lite skarpmärken på höger bakskärm?
https://www.copart.co.uk/lot/46403428
Ny huv på denna sen bara åka och vara glad?
https://www.copart.co.uk/lot/45417658
NG9-5 Aero. Airbag skjutna pga. det där lilla?
https://www.copart.co.uk/lot/45085048
NG 9-5 "Fullsmetad (?)" inkl. panoramatak:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab...n_81758215.htm
Hade det inte varit för det där med kamkedjorna och att jag inte har plats eller råd
med en bil till hade jag varit ganska så sugen.
Har verkligen inte GM bättre kvalitet på ersättningskedjorna/dreven???
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Njaä. Tyvärr bytte man ju till en tunn skräpkedja 2007 och det går liksom inte använda den gamla i de nya motorerna. 35 kakor kostar ett byte har jag kollat upp gissa varför jag valde diesel
5-10000 mil skulle jag vilja säga. Undras om jag sett någon upp mot 15000 med original kedja. Vad jag uppfattat spelar inte servicen så stor roll heller. Värst tror jag var en där kedjan var tokslut, alltså så pass slut att bilen vägrade starta, redan vid 5000 mil. Den var servad enligt bok.
Det skall också nämnas att A28 i ng9-5 till skillnad från B284 i ng9-3 (som ju I grunden är samma motor) håller mycket sämre. Jag gissar att det hänger på den extra effekten och vridet i kombination med att det är både insug ich avgas som har variabla kamtider.
Nix. Alla versioner av denna motor har detta problem, oavsett storlek (och det finns rätt många med och utan turbo).
Jag gissar att konstruktionen inte pallar dubbla ställbara kamdrev tillsammans med lite mer effekt. Det blir slitningar som gör slut på kedjan.
Och Opel mfl GM bilar lider av samma problem till nuvarande årsmodell eller? Inte för jag ska ha nån sån men en seriös uppgradering med bättre drev och kedja skulle väl inte vara omöjligt att ta fram. Jänkarna säger ju att de kan flyga till månen så hur svårt kan det va....
Väldigt synd om den som köper den bilen och får ett garanterat ras med sig.
Hedin använder sig av "Svensk FordonsGaranti" för bilar vars
fabriksgaranti gått ut. SFG som tydligen enligt GP
toppar klagomålen till KO. Jag fick nobben av SFG när mitt jalusi rasade.
Endast takluckan ingick i "garantin"...
Dubbel blåsning för den kunden således...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Japp, bättre, men inte bra. Min uppfattning är att problemet är flerdelat och inte alls lika "enkelt" som på B2x5. För det första är det ju 3 kedjor och inte en. Sen har vi typen av kedja, de gamla är mer lika B2XX-kedjorna "cykelkedja", medan de nyare har ett annat utseende, lättare/tunnare för att spara vikt. Kedjorna är rätt korta, så de borde inte töja sig mycket, men det verkar som att alla modeller av HFV6 som har dubbla variabla kamtider sliter kedjor som sjutton. Jag tror dock att det handlar lite om att toleranserna för sträckning är för snäva och att den sträckning som oundvikligen sker räcker för att man skall hamna utanför toleranserna. Sträckningen ökar nog oclså av de dubbla kamtiderna, det ökar stressen på kedjan. Ja, det finns og fler anledningar, men kontentan är att det är svårt att lösa detta med andra kedjor, för alla kedjor sträcker sig och om man som det verkar inte har tagit höjd för den sträckningen (eller om det inte gick med tanke på de variabla kamtiderna) så hjälper ju inget.
En snabb sökning visar ju att alla GM-modeller som har varianter av den här motorn har exakt samma problem, och ingen verkar ha löst det än.
Djävla jänkare att snåla på fel saker. De tänker i så konstiga banor. De har väldigt bra eftermarknad i det där landet, och vana vid det. Så istället för att bygga bra från början och spara in pengarna på eftermarknad. Så snålar de in från början, för att ha råd med eftermarknad. Problemet är att i övriga världen är man inte fullt lika generös, vilket då ger jänkarna så dåligt rykte globalt. Men det är väl att verkstäderna som utför good will-jobben lever på dessa och skulle byggkvaliteten öka nämnvärt, skulle de få svårt att gå runt. Man vill inte göra Blue Collars arbetslösa.
Som när min far skulle fortbilda lite ingenjörer i England, och observerade att de hade alla vattenrör på utsidan av fasaden, och frågade varför de inte byggde in dessa i isoleringen, och fick det seriösa svaret: "Men då kan vi ju inte byta dessa när de fryser".
En gammal vän till mig har jobbat länge inom Nissan GA, och det är sanning för bilbranschen enligt honom då, att i USA är det: Sell -> Good will. Medan man i Asien/Japan kör: Test -> Sell -> No need for good will. (dock är allt med viss modifikation)
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Det är litet förvånande att GM kan hålla på så med tanke på hur stark
konsumentköpslagen är i USA. Mercedes blev stämda i grupptalan
pga i förtid slitna kamdrev på V6 (M272) och V8 (M273):
https://topclassactions.com/lawsuit-...on-settlement/
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Det är ju det som är problemet. Mercedes har inte samma servicenätverk som de inhemska tillverkarna, och inte samma syn på good will och generösa garantier. De inhemska tillverkarna tar allt på garanti/good will, och då blir det aldrig tal om stämningar, eftersom bilen tas om hand utan protest, de gör även mycket utan kundens vetskap förrän efter det är klart. "So there is service point on the timing chain within the warranty, so it's been changed". Och verkstaden skickar fakturan till GM Ford whatever, och alla är glada och nöjda. De är väldigt aktiva på att kalla in bilar för reparationer vid tidiga indikationer på fabrikationsfel, just av rädsla för stämningar. Så i konsumentens ögon är det jättebra service, när det egentligen är bilar byggda med dålig kvalitet.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Problemet med goodwill är att det ju bara är första eller möjligen andra ägaren som kan dra nytta av det, sen blir bilarna iskalla på begmarknaden när begbilsköparna inser att det kostar fläsk att fixa problemet som inte längre fixas på goodwill.
Det skadar i förlängningen nybilsförsäljningen både i from av dåligt rykte och framförallt när begpriserna på bilarna går ner så nybilsköparna känner i plånboken att dom får mindre för bilen i inbyte.
- - - Uppdaterad - - -
Förresten, vad är det som är dyrt med kamkedjebytet ? delarna eller arbetet eller både och ?
Senast redigerat av GlennB den 2018-10-09 klockan 19:08. Anledning: stavfel
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01