9-3X fanns/finns bara som TTiD utförande med dieselmotor, vad jag vill minnas.
9-3X fanns/finns bara som TTiD utförande med dieselmotor, vad jag vill minnas.
Det finns ganska många trådar här som säger annorlunda. Min ng9-3 krånglar mer än alla andra Saabar jag haft. Kvalitétskänslan är obefintlig dessutom. Som tur är mekar jag själv så den är ändå ekonomisk.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Trist att du verkar ha haft otur med ditt exemplar, men bra att du kan meka med det själv. Inga bilar är helt problemfria och vissa exemplar har mer problem än andra. Att dra långtgående slutsatser från ett eget exemplar och "många trådar" kan aldrig ge en rättvisande bild. Speciellt eftersom flertalet trådar här handlar om just problem och inte om det som fungerar väl och är väldigt uppskattat. Skulle inte haft tre egna Ng 9-3 och kört 30 000 mil i dem, om jag inte upplevde dem som pålitliga och väldigt bra bilar! Det gäller även kvalitetskänslan, som jag är fullt nöjd med. När nykomlingar kliver in i min nuvarande som gått dryga 19 000 mil, undrar de ofta om den är nästan ny. Bilprovningen är alltid lika imponerad av den. Och jag rullar vidare i den, fortfarande lika nöjd Vet också med fullständig säkerhet att jag är långt ifrån ensam om att gilla Ng 9-3 skarpt!
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Alla med xwd som jag känner har haft problem med dem och fått de utbytta på sin ng93 och ng9-5
Tack för alla svar Hoppar den o letar vidare, dock så växer inte 9-3x ttid på träd tyvärr. Har letat i över 1 år men inte hittat någon som känns perfekt än, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge
Körde mitt i 19 000 mil utan problem och känner inte igen mig (eller hade de systemen kanske också gått 19 000 mil?). Inget system håller i evighet. Men helt självklart: en högmilad bil med XWD kommer högst sannolikt ha mer problem än en högmilad bil utan XWD. Och nu har ju de flesta XWD-SAAB:arna många mil på nacken, så visst är det värt en rejäl tankeställare. Å andra sidan har jag hört (hear say igen - kan ju också ägna mig åt det) att det växer fram firmor som specialiserar sig på att reparera system för fyrhjulsdrift. Så att det går att hålla dem i drift för en rimligare peng. Det finns ju idag en faslig massa bilar med fyrhjulsdrift, så det låter ju inte omöjligt att firmor skulle ha upptäckt den marknaden. Vill man ha fyrhjulsdrift - som jag m fl störtgillar - så kostar det. Det är ett val man gör.
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
..Fast det flesta 4wd-bilar har inte en lika usel fyrhjulsdrift som saab valde.. de flesta har en som inte är lika dyr att serva och som krånglar mycket mindre.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jasså? Jag trodde Haldex var standard på de flesta bilar som har awd, förutom då bmw och merca samt några andra.
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Haldex är en tillverkare, som iofs tyvärr är ganska vanlig numera.
haldex har tillverkat ett antal typer av 4wd i flertalet generationer.
Få bilmärken har så mycket problem med 4wd som det verkar vara på saabarna.
Att det är dyrt att serva är väl däremot rätt vanligt på haldex tyvärr..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag tror att "problemen" med SAABs Haldex är en kombination av problem som inte har med systemet i sig att göra.
* Det första felet som begicks var att SAAB valde att skippa att inkludera service på XWD-systemet i serviceschemat. Troligen ville man hålla servicekostnaderna nere för att se bättre ut i tester och därigenom locka köpare.
* Fel nummer 2 var att när man väl insåg att det där inte höll så hade man ett stort nätverk av verkstäder som av någon besynnerlig anledning ignorerade alla påbud från Trollhättan. Jag vet inte hur många gånger som jag tjafsat med servicemottagare och mekaniker om vad som skall göras vid service och vilka uppdateringar som skall göras.
* Fel nummer 3 är att nu servas många bilar på icke-märkesverkstäder som följer servicescheman från någon tredjepart som i sin tur kopierat version 0.9 från SAAB för att vara ute så tidigt som möjligt med sin "support" för modellerna och sen fullständigt skitit i att följa upp och uppdatera.
Dock skall sägas att vad jag hört från rejält säker källa så skall XWD-systemet vara fullt räddbart så länge inga fel uppstått. Ett par täta, korrekt utförda service på ingående delar förlänger livslängden avsevärt.
Punkt 1 & 2 var fallgropen för mig tidigare. Nu kör jag välservade XWD utan bekymmer.
Byte av ämne, vad fanken är det för eftermarknadsdisplay som sitter nere vid växelspaken på denna 9-5:a???
https://www.blocket.se/vi/84529855.htm
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Navigator från blaupunkt?
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Tidig form av navigator, bytes runt 2004
Senast redigerat av amazinjoey den 2019-05-12 klockan 21:52.
Satt på många tyska bilar av någon anledning.
Måste tillägga att Volvo m fl använder Haldex och att Haldex system sitter i massor av bilar. Vill minnas att SAAB hade ensamrätt till just "sin" version - som då var ny - under en begränsad period, innan den släpptes vidare till andra biltillverkare. Ser hittills ingen anledning alls att tro att just den versionen skulle vara sämre än någon annan. Mitt system fungerade som sagt oklanderligt och underbart i 19 000 mil trots att det misshandlades under många tusen mil, när det inte fick sina oljebyten mm. Och underhållskostnaden? Den utgör en liten andel av den totala driftskostnaden.
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Det stämmer möjligen, men hur ska en läsare här kunna veta det? Är det så enkelt att det räcker att påstå saker för att de ska bli sanna? Jag lutar mig mot 19 000 mils egen erfarenhet av systemet, vilket iaf kan liknas vid en fallstudie. Det är inte statistik, men avsevärt starkare än ett löst påstående. 19 000 kanonmil efter bristfällig service är INTE dåligt, det är bra Med det sagt är det väl iofs väldigt sannolikt att fler biltillverkare gick ut med att systemet var helt underhållsfritt - det var ju tänkt så, men visade sig inte stämma. Så varför skulle de inte göra det, om Haldex menade att det var OK? Det blir alltså viktigt att systemet blivit ordentligt skött från början och det går att skilja på dåliga servicerekommendationer och dåliga system.
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Jag rekommenderar att du pratar med din närmaste saab cert verkstad och kollar hur ofta xwd strular och om de rekommenderar ett köp. Hur en läsare här kan veta det beror på att de har frågat eller sett hur många trådar som dyker upp. I mitt fall så har alla saabmek jag frågat sagt spring från xwd... Även om din har klarat 19000mil betyder inte att alla kommer göra det