https://www.blocket.se/pitea/Saab_900_81783809.htm
2 dörrars o takucka, kan det bli mycket bättre
Är det någon som har en bild på hur den lacken/kulören ser ut när den är som finast, blir nyfiken varför man valde den som ny?
https://www.blocket.se/pitea/Saab_900_81783809.htm
2 dörrars o takucka, kan det bli mycket bättre
Är det någon som har en bild på hur den lacken/kulören ser ut när den är som finast, blir nyfiken varför man valde den som ny?
Har stått några år, eftermarknadstaklucka, behöver tlc för att besiktas
Men det kan ju vara Saab original lucka. Jag hade en såndär "skyport" på min 99GLi, det var Saab original.
Brukar vara läckagekänsliga
Tillverkad i Finland?
https://www.tradera.com/item/100116/...teg-3-special-
Avställd 2012 men besiktad 2016, märkligt att inte ställa på den.
Kan den ha körts på bana där kravet är besiktning men inte skattad?
Finns elektrisk glaslucka som "original tillbehör" att köpa också, tillverkad av Webasto om jag inte minns fel. Inte monterad på produktionslina dock...
Se här och tre bilder framåt
https://www.garaget.org/mypage/galle...&image=1370103
Aldrig sett det på någon annan bil än den där dock så den lär vara ovanlig.
Hehe, efterssom jag har jobbat på den tidigare generalagenten för webasto (innan KGK blev det) så vet jag precis hur det ligger till med dom där luckorna, det är en standardprodukt som kunde monteras på vilken bil som helst, normalt monterades den av en firma som var specialiserade på takluckor men en verkstad kunde göra det själva med, men det var få som vågade.
Man kunde antingen montera med en gummilist eller limma med speciellt lim, jag tror aldrig det förekom en limmad lucka som läckte mellan ram och tak faktiskt, och det läckte väldigt sällan om man monterade listen korrekt heller, i de fallen de läckte brukade det bero på att den var dåligt monterad.
En rolig sak när det gäller just saab är för övrigt att på nån modell (gasnka säker på att det var 9000) så tog firman fram ett helt nytt innertak med färdigt hål för luckan, troligen var det så att saab själva var inblandade i det där och att det fanns med som option, i alla fall innebar det att firman jag jobbade på hade en hög trave med helt nya saab-innertak liggandes på vinden , alltså utan hål då man ju bytte ut originalet..
När jag jobbade där (95-96 ?) så var det framförallt lada och skoda vi monterade luckor i, dessa hade inte lucka som option från fabrik och dom hade inte heller AC, så svenska generalagenten löste det genom att erbjuda kunderna lucka som option, och dessa bilar skickades direkt från fabriken till oss varvid vi monterade lucka, dessa bilar kom helt invaxade och var inte ens registrerade än.. Vi gjorde hundratals av dessa, under en tid var det firmans lönsammaste affär.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
https://www.blocket.se/angelholm/Saa....htm?ca=14&w=3
Vad är detta för färg?
Kan det vara ett klipp?
https://mobil.blocket.se/annons/skan..._aero/82381292
Det var det nog någon som tyckte för nu är den borta.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Hoppla, ja det var en röd 9000 Aero med lucka som gått 30. Rostiga framskärmar och huv, annars fin. 6000 spänn eller billigare till den som hämtade den först.
Hej! Jag behöver lite köpråd.
https://www.blocket.se/alvsborg/Saab....htm?ca=16&w=1
Verkar inte vara mycket bytt på den så oroar mig något för att saker ska gå sönder höger o vänster vilken sekund som helst. Jag har ringt o reserverat den men vet inte om det är ett bra köp eller inte. Gillar att den är bränslesnål, inte haft många ägare och självklart hur den ser ut.
Synpunkter på detta mottages tacksamt!
En bil i den prisklassen och miltalet kan vara både ett fynd och ett vrak, det beror helt och hållet på hur den har skötts genom åren. Och det framgår inte av en bilhandlarannons som bara listar utrustning.
För att avgöra om det är ett bra köp eller inte behöver en kunnig person syna bilen i sömmarna på plats. Det som på pappret är positivt är att den haft en enda ägare sedan 2011-2018 då den rullat mer än 15kmil och då aldrig haft en ombesiktning. Det kan (men måste inte) vara en indikation att den ägaren skött om bilen.
Senast redigerat av jellybear den 2019-01-28 klockan 11:24.
Tack för svar. Tror dock inte jag känner någon kunnig i detta ämne. Jag har dessvärre bara mitt eget omdöme att gå efter. Vilket sist jag köpte bil, resulterade i att 60 000 kronors saaben inom två år kostat 28 000 kr till... Vill undvika en upprepning av detta.
Hur vet man vad man ska titta efter?
Så snart jag kommer in hos en bilhandlare försöker de alltid pracka på mig det dyraste dom har oavsett om det passar mina önskemål eller ej, vet inte om detta beteende är standard eller något de främst gör mot tjejer XD