Sidan 145 av 149 FörstaFörsta ... 4595135143144145146147 ... SistaSista
Resultat 2 881 till 2 900 av 2963

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #2881
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 856
    Absolut inte!
    Motorerna är säkrare, finns bara sugmotorer och 204L vilket alla är skottsäkra motorer, undantaget är V6an som visserligen inte är något som ramlar ihop enkelt, men där service är klart dyrare än de andra.
    Rostmässigt är ng900 snäppet sämre än og9-3, mycket, mycket svårt att hitta felfria exemplar. Nä, det största problemet ligger i cabmekaniken som till fullo drivs med stegmotorer och mikrobrytare på ng900, problemen med dessa började för många år sen. Sök lite här på forumet så lär du hitta mängder med trådar där folk vill ha hjälp med cabställningen på ng900. Dessutom har ng900 samma felkällor som og9-3: slitage på cabtyget runt rutan och innertakets resårband.
    Till det skall du lägga något sämre kvalitet på inredning, framförallt stolar.
    Ng900 cab köper man för att de är extremt billiga, på grund av problemen, och lever med problemen för att få en billig cab.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2882
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    6770
    Mina egna erfarenheter av og9-3 cab skiljer sig från Bollmans. Vi har en -01 aero cab i familjen sen 12 år som våra barn har övertog efter oss för några år sedan. Enda cab problemet har varit ett utslitet knutkors mellan hydraulmotorn och cabstativet. Enkelt att åtgärda. Inget läck i hydraulik eller hängande innertak. Det sistnämnda kan bero på att cabtaket blev utbytt innan vi köpte bilen pga sönderskuret tak vid ett inbrott.
    I övrigt inga som helst problem och funderar man på att köpa en 20 år gammal cab i fint mekaniskt skick så känns det rimligt att räkna med utbyte av cabtaket i budgeten.

  3. #2883
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    https://www.blocket.se/annons/skane/...210hk/98426210
    Tittade på denna idag, där var grova repor precis överallt, tanklocket saknades och den såg ganska krockskadad ut. Provkörde inte ens den då det inte kändes lönt.
    Verkar vara en oseriös firma

  4. #2884
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    logitechratten på en vector, måste vara bytt ? eller kunde man välja till den ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #2885
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 856
    Fast på bilderna finns tanklocket? Hm, har något hänt efter att bilderna togs? Inte ett dåligt pris heller om den ser så risig ut...

  6. #2886
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 856
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Mina egna erfarenheter av og9-3 cab skiljer sig från Bollmans. Vi har en -01 aero cab i familjen sen 12 år som våra barn har övertog efter oss för några år sedan. Enda cab problemet har varit ett utslitet knutkors mellan hydraulmotorn och cabstativet. Enkelt att åtgärda. Inget läck i hydraulik eller hängande innertak. Det sistnämnda kan bero på att cabtaket blev utbytt innan vi köpte bilen pga sönderskuret tak vid ett inbrott.
    I övrigt inga som helst problem och funderar man på att köpa en 20 år gammal cab i fint mekaniskt skick så känns det rimligt att räkna med utbyte av cabtaket i budgeten.
    Min cabbe var en 00:a, jag köpte den när den gått 6000 mil, hade den i lite över 10 år, körde endast några månader på sommaren. Rost fanns inte, men T7-motorn var ett konstant orosmoment, för olja drog den så det gällde att fylla på hela tiden. När jag sålde den för 4 år sen så hade jag bytt hela cabbställningen, fick tag på en beg som tyvärr var skadad så det var rätt pyssligt att få ihop det.
    Har tittat på flera andra efter den eftersom det är lite svårt att leva utan cab men även bilar som har gått under 20k brukar vara i rätt risigt skick om man studerar det i detalj. Skall man ha en riktigt fin så får man vara beredd att betala riktigt bra, under 50000 skulle jag inte ens titta på den. Däremot så har jag funderat på en ng900, om jag kan få tag på en riktigt billigt och då skita lite i hur den ser ut, mera bruka och njuta.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #2887
    https://www.blocket.se/annons/stockh...tomat/98436191

    Är det mögel på bältet höger bak?

  8. #2888
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Det ser ut som det ja.

    Väldigt lik min aero 05'a, förutom automatlådan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #2889
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Är det mögel på bältet höger bak?
    URK
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  10. #2890
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    6770
    Höger bak är oftast platsen för barnstol så jag gissar ”missfärgningarna” kan bero på nåt sånt

  11. #2891
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Dessutom, hade bältet avrit svart hade ingen noterat nåt..

    En fördel med ljusa bälten är ju just att man ser lättare när dom är skitiga, eller ja mögliga
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #2892
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast på bilderna finns tanklocket? Hm, har något hänt efter att bilderna togs? Inte ett dåligt pris heller om den ser så risig ut...
    Jag antar att något har hänt med den, tanklocket var av när vi kom så vi tänkte att det var några skojare som sålde den.
    Den såg krockad ut fram på vänster sida med.

  13. #2893
    https://www.copart.de/lot/50133386

    Nästan 125 000kr i beräknade skador?
    Ja man förstår varför det blir skrot.

  14. #2894
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Medlem#
    -
    https://www.blocket.se/annons/kronob...gkrok/98575030

    Någon som kikat på denna? En privatperson står som ägare, men den säljs av ett företag.
    Brokig historia, med många ägarbyten och höjt begärt pris jämfört med tidigare...

    Ser dock fin ut på bilderna?
    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

  15. #2895
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Förarstolen ser för taskig ut (kolla bild nr 14 & 15). Sedan ser jag tryckmärken på höger baksäte, avsaknad av läderknopp på växelspaken, något rostiga bromsskivor bak, lite nötmärken på kofångare och billiga sk*tdäck från Kina. Jag tycker mig också se att vänster innerskärm bak mot hundbenet är inte riktigt sitter på plats där den brukar vara från fabrik, dessutom är den lite onaturligt svart i nederkant jämfört med resten av den grånade plasten. Det talar för att man kladdat färg på hundbenen, sannolikt för att måla över (eller best case fixa) rost. Det behöver inte vara något jätteproblem, men signalerar nog att det gått som brukis och man behöver syna den i sömmarna.

    Helt ok besiktningshistorik med få ombesiktningar. Jag tänker nog att den är i ganska genomsnittligt skick för en bil som gått 24kmil men att någon ansträngt sig att polera upp den.

    Att priset gått upp bör man inte bli allt för upprörd över, allmänt så ligger begpriser högre nu än för 1-2 år sedan. Det intressanta är huruvida nuvarande pris är bra jämfört med andra bilar på marknaden och om det finns något särskilt skäl till att den var billigare sist (t.ex. något som var paj då och som nu mörkats eller fixats?).

    2 användare gillar detta inlägg


    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  16. #2896
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Medlem#
    -
    Herregud, jag behöver verkligen en större skärm ( än nuvarande 13") inser jag! Jag kunde vid första ögonkastet inte alls se några av de detaljerna du anmärker på, jellybear, innan jag faktiskt gått tillbaka och noga tittat på just de problem du nämner. Stort tack för din hjälp - du besparade mig en resa till Växjö, om inte annat... Du har förresten inte funderat på att extraknäcka som detektiv?

    2 användare gillar detta inlägg


    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

  17. #2897
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Medlem#
    -
    Växellådsmonstret ute på blocket igen... https://www.blocket.se/annons/kalmar...650mn/98610110
    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

  18. #2898
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 856
    Vad har jag missat? Äter den växellådor eller?

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  19. #2899
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    197
    Medlem#
    13945
    ingen diff i lådan
    DevOps specialist till vardags, Tech2 + GlobalTIS ( v44 & 148 ), CombiAdapter V2, BDM, T5/T7, T8 & ME9.6 handskar samt livemap kablar för NG900/OG9-3
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 250hk/~400nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  20. #2900
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 856
    Ingen diff? Den måste vara jobbig i stadstrafik

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 07:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:19
  3. TEST - av biltvätt i denna tråd !
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •