Sidan 99 av 105 FörstaFörsta ... 4989979899100101 ... SistaSista
Resultat 1 961 till 1 980 av 2090

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #1961
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 284
    Medlem#
    1941
    Jo så är det, det blir inprogrammering av de nycklar som är tillgängliga, resten försvinner.

  2. #1962

  3. #1963
    Helt original Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    500
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Eeeh... Hur tänkte han där... Kanske blev en nolla för mycket?


    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  4. #1964
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Rejmyre
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    En djungel att leta efter pendlarbil över vintern ...
    Mest kollat på 9-5 men vad sägs om de 9-3? Något speciellt man ska kolla efter förutom de vanliga som .te.x serviceintervaller, rost, etc.

    https://www.blocket.se/annons/soderm...175hk/87722396

  5. #1965
    Citat Ursprungligen postat av MrTornFalk Visa inlägg
    En djungel att leta efter pendlarbil över vintern ...
    Mest kollat på 9-5 men vad sägs om de 9-3? Något speciellt man ska kolla efter förutom de vanliga som .te.x serviceintervaller, rost, etc.

    https://www.blocket.se/annons/soderm...175hk/87722396
    Hur långt pendlar du?

  6. #1966
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Rejmyre
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Hur långt pendlar du?
    Pendlar ca 11 mil per dag.

  7. #1967
    Citat Ursprungligen postat av MrTornFalk Visa inlägg
    Pendlar ca 11 mil per dag.
    Då skulle jag köpa diesel.
    9-3 TTid. Jag pendlar själv 10 mil per dag i 9-3 TTid.

  8. #1968
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Rejmyre
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Då skulle jag köpa diesel.
    9-3 TTid. Jag pendlar själv 10 mil per dag i 9-3 TTid.
    Hm, tack! Har sneglat på dom också. Dock får det isåfall bli en TiD då det skiljer en del i inköpspris mot TTid. Är tänkt att ha över vintern bara.

  9. #1969
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 205
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av MrTornFalk Visa inlägg
    Hm, tack! Har sneglat på dom också. Dock får det isåfall bli en TiD då det skiljer en del i inköpspris mot TTid. Är tänkt att ha över vintern bara.
    Ett råd, om du bara ska ha den över vintern och sen sälja den så köp det som det är lättast att sälja. Det borde vara en TTiD.

  10. #1970
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 625
    Fördelen med TTiD är också att man kan lägga lite mer pengar och köpa en 2011, då är skatten riktigt låg, oavsett motorstyrka. Skiljer minst 3000 mot 2010 och äldre. Dessutom, välj automat då de manuella har dubbelmassesvänghjul som gärna ger sig och det är dyrt att reparera.

  11. #1971
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fördelen med TTiD är också att man kan lägga lite mer pengar och köpa en 2011, då är skatten riktigt låg, oavsett motorstyrka. Skiljer minst 3000 mot 2010 och äldre. Dessutom, välj automat då de manuella har dubbelmassesvänghjul som gärna ger sig och det är dyrt att reparera.
    Om jag inte är helt i nattmössan tror jag automat Z19DTR 08-09 kostar 4805kr i skatt.
    A19DTR 10- kostar 3605kr.

  12. #1972
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 284
    Medlem#
    1941
    Mina manuella 9-3 SS TTiD -2011 kostar 1520kr/år. Den manuella 9-3X TTiD -2010 kostar 2823kr/år.
    1 520

  13. #1973
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 066
    Det finns just nu bara fyra 9-3 TTiD till salu på Blocket. Den billigaste begär handlaren 52900 kr för. Samtliga fyra är från 2008-2009.

    Jag tycker som vanligt att diesel hör hemma på traktorer och lastbilar. Därför skulle jag köpa en bensindriven bil till väsentligt lägre kostnad. Det blir många liter bensin för besparingen på inköpspriset. En diesel har större potential än en bensinare att kosta mycket i reparationer.

    Vill man ha en tillförlitlig bil så bör man helt undvika ng9-3. Leta efter en lågmilad 9-5 sedan. Mer prisvärt än så blir det aldrig.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #1974
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 625
    Det är ju inte riktigt sant när det gäller Z19/A19/A20-dieslarna. På ng9-5 är ju diesel den enda motorn som håller länge, både A20-bensin/e85 och A28 har ju allvarliga kedjeproblem. Det är ju ovanligt att kedjan håller mycket längre än 10000 mil på någon av dem.
    Z19 har ju visat sig vara en riktig slitvarg. Visst, virvelspjällen kan ge sig, partikelfällan kan sluta funka, EGR kan sättas igen, kamremmen kan gå av. Det enda som dock är dyrt att fixa är ju när EGR går sönder så hela spjällhuset måste bytas. Detta är dock åtgärdat på, hm, 2011 och framåt tror jag det var, när hela systemet gjordes om. Inte ens kamremsbrott dödar ju dessa motorer, det blir ett lite dyrare kamremsbyte där man får byta vipporna också, men toppen klarar sig.
    De är lite dyra i skatt oftast, men det tar man igen på förbrukningen och billigare service.

  15. #1975
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 066
    Jag uppfattade att inköpspriset var viktigt och då faller nog ng9-5 bort. Visst får B205 också problem med kedjorna men sällan lika tidigt som problemmotorerna i ng9-3. Ja Fiatdieseln är sympatiskt konstruerad när det gäller kamremsbrott. Jag har en bror som provade det genom att slarva när han bytte rem. Vippsallad blev resultatet men det blev inte så dyrt tack vare den listiga konstruktionen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #1976
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vill man ha en tillförlitlig bil så bör man helt undvika ng9-3. Leta efter en lågmilad 9-5 sedan. Mer prisvärt än så blir det aldrig.
    Jag håller med dig. Är inte imponerad av vår ng 9-3.

    Jag har aldrig ägt en 9-5 men funderar på att kränga av 9-3an och köpa en 9-5 istället. Man får en go bil för kaffepengar samt pengar över till reperationer.

    Känns som 9-5 (Og) är generellt mer lättskruvad än ng 9-3 också vilket gynnar mig som hemmameckare


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #1977
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 066
    Jag brukar fundera i samma banor men kommer aldrig till skott. Det är nog trots allt billigast att behålla det man redan har. og9-5 har ganska mycket likheter med og9-3 som jag har längst erfarenhet av. Lite mer lättskruvat är det allt. Alla bilar har sina typfel men så dåligt elsystem som i ng9-3 hade ingen äldre Saab.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #1978
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag brukar fundera i samma banor men kommer aldrig till skott. Det är nog trots allt billigast att behålla det man redan har. og9-5 har ganska mycket likheter med og9-3 som jag har längst erfarenhet av. Lite mer lättskruvat är det allt. Alla bilar har sina typfel men så dåligt elsystem som i ng9-3 hade ingen äldre Saab.
    ”Man vet vad man har men vet inte vad man får” är ju ett väl använt uttryck på forumet. Jag kommer väl inte heller till skott med det. När man summerar upp hur mycket man har lagt ner på bilen så känns det som ett misslyckande att sälja.

    Jag har dock inte upplevt något fel på elsystemet på våg ng 9-3, dock en del andra fel. Men tänker jag efter så är det rätt mycket slitdelar så vettetusan om jag kan skylla på biltypen. Har kört 8000 mil med den utan oplanerade stopp.

    Kan vara längtan efter att äga en 9-5 som gör att jag försöker gnälla på 9-3an.

    Åter tillbaka till diesel som diskuteras i tråden så håller jag nog med bollman att skulle man komma över en välvårdad 2011 så kör man nog både billigt och bekvämt.

    Min förhoppning är väl att E85 ska sjunka i pris vs bensin. Det finns väl ett litet hopp (eller inte?) att det blir mer gynnsamt för plånboken. Har så svårt att förstå med tanke på miljödebatten att man dödar detta fantastiska drivmedel.





    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  19. #1979
    Av nån anledning tycker jag att OG9-5 på senaste tiden blivit väldigt omodern.
    NG9-3 känns modernare.
    06- 9-5or ges ju mer eller mindre bort. Fyndläge om man vill köpa.

  20. #1980
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 625
    Ja, nä, og9-5 känns hopplöst föråldrad nu. Ng9-3 kan jag inte förstå varför folk klagar på? Jag har haft strul med en, V6an, men det var ju en pressvisningsbil, tidig, och där gick motorstyrdonet. En enda CIM-modul har jag bytt, också den på V6an. I övrigt är det inte mer elfel på ng9-3 än på og9-5. Jag tror att det var många hemmamekare som gjorde bort sig när de lyckades sabba O-bussen i tidiga modeller, samt att man kanske inte förstod komplexiteten i systemet och rotade runt hejvilt. Jag har ju sett både det ena och det andra vad gäller "fulkopplingar" för att man inte förstått hur systemet fungerar.
    Jag har ju haft 05, 06 och 07, så jag har ju mest erfarenhet av det äldre elsystemet och när man väl satt sig in i det så är det inget att oroa sig för.
    Nu har iofs toppen i min 05a råkat ut för slitna ventiler, något som drabbar tidiga Aero, så nu beöhver den en ny topp, men den har ändå rullat 32000 mil så det är väl inte hela världen. Ny topp och jag passar på att byta kedjetransmissionen så lär den ju rulla i 32 till!

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 07:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:19
  3. TEST - av biltvätt i denna tråd !
    Av Brandten i forum Utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •