Sidan 89 av 91 FörstaFörsta ... 39798788899091 SistaSista
Resultat 1 761 till 1 780 av 1812

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #1761
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    -05 fanns väl som E85 från början (2,0t ?)
    Anledningen till att modellåret -05 fick biopowermotorn berodde på att Saab (och Subaru/FHI) inte hunnit med att få alla produktionsutrustningar till faceliften ”Dame Edna” klara i tid. Modellåret för 9-5 -05 förlängdes därför och fortsatte efter semestern 2005. Min 9-5 biopower -05 är tillverkad i augusti 2005.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #1762
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 582
    Kul att se att det gick att konvertera officiellt med BSR och få lägre skatt.
    Men det är nog inte så många som orkat göra det.

  3. #1763
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 618
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Anledningen till att modellåret -05 fick biopowermotorn berodde på att Saab (och Subaru/FHI) inte hunnit med att få alla produktionsutrustningar till faceliften ”Dame Edna” klara i tid. Modellåret för 9-5 -05 förlängdes därför och fortsatte efter semestern 2005. Min 9-5 biopower -05 är tillverkad i augusti 2005.
    Säker? Jag förstod det som att Dame Edna och MY05 gick parallellt ett tag på hösten 2005.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #1764
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Anledningen till att modellåret -05 fick biopowermotorn berodde på att Saab (och Subaru/FHI) inte hunnit med att få alla produktionsutrustningar till faceliften ”Dame Edna” klara i tid. Modellåret för 9-5 -05 förlängdes därför och fortsatte efter semestern 2005. Min 9-5 biopower -05 är tillverkad i augusti 2005.
    Min är tillverkad i september 2005 . Besiktigade pärlan igår utan anmärkning som vanligt. Har kommit fram till det svåra beslutet att sälja den. Blir inte lätt med tanke på bruksvärdet och vad man egentligen kan få för den...
    9-5 SC 2.0t BP -05
    BWM 420d GC -15
    BMW 320dXT -14

  5. #1765
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Säker? Jag förstod det som att Dame Edna och MY05 gick parallellt ett tag på hösten 2005.
    Det är 14 år sedan, så jag kan inte svära på att jag minns rätt. De enda MY06 som tillverkades samtidigt som MY05 var förseriebilar tror jag. Blir gärna motbevisad om jag har fel.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #1766
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 523
    Vinnaren av "optimistisk prissättning":
    https://mobil.blocket.se/annons/skan..._9000/85975011
    Javisst, lågmilad, men det är ju en snikbil och dessutom ser ju inredningen ut att ha slitits hårt och är skitig, säckig och man ser att dörrsidorna har släppt så taket är väl illa det med.

  7. #1767
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Min är tillverkad i september 2005 .
    Vad bra! Stämmer precis med vad www.car.info lyckades hitta om 9-5:ornas modellår. MY05 i september och MY06 i oktober.

    Om någon ( bollman?) ändå lyckas hitta en MY06 som tillverkats tidigare än i oktober så säg till så ska jag vidarebefordra informationen till car.info.

    Minns inte vilket år Saab slutade att sälja förseriebilar, provbilar och andra ”konstiga bilar” till sina anställda, men det är möjligt att försäljningen hade upphört 2005.


    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vinnaren av "optimistisk prissättning":
    https://mobil.blocket.se/annons/skan..._9000/85975011
    Javisst, lågmilad, men det är ju en snikbil och dessutom ser ju inredningen ut att ha slitits hårt och är skitig, säckig och man ser att dörrsidorna har släppt så taket är väl illa det med.
    När säljaren skrev ”Den som kan Saab vet värdet” hade denne nog inte räknat med den ärliga värderingen av någon som verkligen kan Saab.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #1768
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 618
    Medlem#
    8758
    Någon som har en kaross til denna: https://www.blocket.se/kalmar/Saab_E...=11&w=3&last=1

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #1769
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 523
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Vad bra! Stämmer precis med vad www.car.info lyckades hitta om 9-5:ornas modellår. MY05 i september och MY06 i oktober.

    Om någon ( bollman?) ändå lyckas hitta en MY06 som tillverkats tidigare än i oktober så säg till så ska jag vidarebefordra informationen till car.info.
    Var det en utmaning eller?

    De 06or med tidigast "tillverkad månad" anger 200509 som tillverkningsmånad och har ett VIN som slutar på mellan 114 och 261, bilen med nummer 114 registrerades inte in förrän 070301. Bilen med "lägst" tillverkningsnummer är nummer 4 som saknar tillverkningsmånad (det gör faktiskt alla de första 113 bilarna och många fram till bil 250, varefter de flesta har) och den var inregistrerad 050510.

    Alltså, enligt registret (över svensksålda bilar) så finns det tillverkningsmånad 200509 på 5 bilar innan första med tillverkningsmånad 200510 kommer och det var bil nummer 167. Sista med tillverkningsmånad 200509 registrerad var nummer 122. Så, nånstans mellan 122 och 167 så hann det bli oktober. Det är för många bilar för att jag skall orka kolla om någon fortfarande är i kvar i registret, men ja, det fanns absolut bilar tillverkade i september men man kan ju helt klart anta att detta var rätt speciella bilar.

    Av årsmodell 2005 då så är det ca 150 bilar som har tillverkningsmånad 200510 och ca 750st med 200509. De 2 sista bilarna är nummer 38356 och 38355, båda med tillverkningsmånad 200510 och med registreringsdatum 051115 och 051118 (lägre nummer registrerad sist alltså).

    Konklusion: det tillverkades årsmodell 2005 och 2006 parallellt i 2 månader!

  10. #1770
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 238
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Seriöst, blev den såld för 100K?
    Inte helt omöjligt. Men intressant vart den tog vägen. 100’ för en fin og900 ”aero” då är det ett klipp/vettigt pris. De börjar bli ont om dessa.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  11. #1771
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Var det en utmaning eller?

    De 06or med tidigast "tillverkad månad" anger 200509 som tillverkningsmånad och har ett VIN som slutar på mellan 114 och 261, bilen med nummer 114 registrerades inte in förrän 070301. Bilen med "lägst" tillverkningsnummer är nummer 4 som saknar tillverkningsmånad (det gör faktiskt alla de första 113 bilarna och många fram till bil 250, varefter de flesta har) och den var inregistrerad 050510.

    Alltså, enligt registret (över svensksålda bilar) så finns det tillverkningsmånad 200509 på 5 bilar innan första med tillverkningsmånad 200510 kommer och det var bil nummer 167. Sista med tillverkningsmånad 200509 registrerad var nummer 122. Så, nånstans mellan 122 och 167 så hann det bli oktober. Det är för många bilar för att jag skall orka kolla om någon fortfarande är i kvar i registret, men ja, det fanns absolut bilar tillverkade i september men man kan ju helt klart anta att detta var rätt speciella bilar.

    Av årsmodell 2005 då så är det ca 150 bilar som har tillverkningsmånad 200510 och ca 750st med 200509. De 2 sista bilarna är nummer 38356 och 38355, båda med tillverkningsmånad 200510 och med registreringsdatum 051115 och 051118 (lägre nummer registrerad sist alltså).

    Konklusion: det tillverkades årsmodell 2005 och 2006 parallellt i 2 månader!
    Självklart var det en utmaning. Låter som helt rimliga siffror. Förseriebilar byggda för hand, förseriebilar byggda delvis i produktionsutrustningarna och till sist förseriebilar byggda helt och hållet i produktionsutrustningarna. När det gäller den sista kategorin så byggdes de i början mest på helgerna, sedan kom bilarna oftast "en klump" i taget och då med extra personal som såg till att rätt material fanns på rätt plats i rätt tid.

    261 bilar är väl ungefär en eller två dagars produktion i fullfart eller liknande, så med din fakta gällande produktionen av svenskregistrerade 9-5:or verkar bilen ha haft en brytpunkt i slutet av september, början på oktober.

    Snyggt registerkollande!

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Inte helt omöjligt. Men intressant vart den tog vägen. 100’ för en fin og900 ”aero” då är det ett klipp/vettigt pris. De börjar bli ont om dessa.
    Röd? Check!
    Aeropaket? Check!
    Taklucka? Check!
    I bra skick? Check!

    = Stor summa pengar typ.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #1772
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Inte helt omöjligt. Men intressant vart den tog vägen. 100’ för en fin og900 ”aero” då är det ett klipp/vettigt pris. De börjar bli ont om dessa.
    Men den såg ju ut att behöva en del jobb för att få i riktigt fint skick? Saknades kromlister typ på alla ställen, skrap på båda kofångarna och minst en aerokjol.
    Men jag är mest intresserad av färgen, vilken typ av röd var de? Jag har ju en original Cherry röd Aero -88, kanske var de en kompis till min bil då? Om jag inte läser mina försäljningsbroshyrer fel så skall det inte gå att få röd som färg år 1988, det gör den kanske lite mer speciell

  13. #1773
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 238
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Fidde-92 Visa inlägg
    Men den såg ju ut att behöva en del jobb för att få i riktigt fint skick? Saknades kromlister typ på alla ställen, skrap på båda kofångarna och minst en aerokjol.
    Men jag är mest intresserad av färgen, vilken typ av röd var de? Jag har ju en original Cherry röd Aero -88, kanske var de en kompis till min bil då? Om jag inte läser mina försäljningsbroshyrer fel så skall det inte gå att få röd som färg år 1988, det gör den kanske lite mer speciell
    Jodå det krävdes kromlister och lite annat. Men vore kul o veta vad slutpriset var. Ett bra objekt var det nog allt.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  14. #1774
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Jodå det krävdes kromlister och lite annat. Men vore kul o veta vad slutpriset var. Ett bra objekt var det nog allt.
    Absolut ett bra objekt! Inte lätt att hitta en original och orörd og900 Aero.
    Slutpriset blir svårt att få reda på, men hon(?) Ville ha 100k för bile, var ute inte ens en vecka så jag gissar inte mindre än 100k iaf. Några andra gissningar?

  15. #1775
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 523
    Det verkar krypa fram allt fler på sistone:
    https://www.blocket.se/vasterbotten/...m?ca=23_14&w=3
    Den var väl inte riktigt lika fräsch som den röda, men lär ju vara ett helt ok projekt.

  16. #1776
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    623
    Bild 5(6): Vad är det som är fastskruvat i golvet/kardantunneln framför/nedanför baksätet?
    Värmare under soffan ?

    Jag hade aldrig råd med en OG 900Aero. Det närmaste jag kom var en tidigare modell T8 med plyshklädsel och "vanlig" vinge
    men i övrigt ganska välutrustad. Samma färger.

    Nostalgivibbar...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  17. #1777
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    270
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Bild 5(6): Vad är det som är fastskruvat i golvet/kardantunneln framför/nedanför baksätet?
    Värmare under soffan ?
    Det är säkerligen utblåset från en bensinvärmare. Mina föräldrar hade en gång en 900 GLs -82 med den typen av värmare. Den värmde inte motorn utan bara luften i kupen.
    Ronnie S, 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower)

    Tidigare Saabar: 2006 9-3 Vector SC 2,0T (210 hk), 2003 9-3 Vector SS 2,0t (175 hk), 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16 (175 hk), 1980 900 Turbo (145 hk)

  18. #1778
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    599
    Medlem#
    6833
    Stämmer, utblås till luftvärmare. Satt en sådan i min og900 -91. Om jag minns rätt , den bensindrivna klumpen hänger under bilen under baksätet. Styrs sen med en enkelradig kontrolldisplay med två-tre knappar framme vid mittkonsollen någonstans.

    (hmm undrar var jag gjorde av dessa prylar? )

    Skickat från Honor 9 Tapatalk
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av axelsson den 2019-09-05 klockan 07:27. Anledning: Hittade en gammal gammal bild på värmekranläckage där det nästan går att skymta display och sladd i mittkonsollen.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead
    Foto på Saabar och lite annat--> Eriks Motorbilder https://get.google.com/albumarchive/...93426305227778

  19. #1779
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 025
    Medlem#
    3183
    Denna låg ute för en vecka sedan för 14000:- , den såldes omgående!
    Nu är den ute igen, för 35k!!
    Och med flirt mot export...
    https://www.blocket.se/angelholm/Saa...32647.htm?aw=1
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  20. #1780
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 025
    Medlem#
    3183
    https://www.blocket.se/ostergotland/...39436.htm?aw=1

    Det har verkligen gått inflation på saabarna… 46k?!?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 07:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:19
  3. TEST - av biltvätt i denna tråd !
    Av Brandten i forum Utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •