Sidan 76 av 78 FörstaFörsta ... 26667475767778 SistaSista
Resultat 1 501 till 1 520 av 1542

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #1501
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 808
    Tittar man på blocket så finns det gott om bilar som är väsentligt billigare, t ex:
    Saab 9-3 SportCombi 1.9 TiD Drag-k/150hk -10

    Diesel | Manuell | 16 800 mil
    54 900 kr
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #1502
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 988
    Medlem#
    1941
    9-3X TTiD/180 vs. 9-3SC Linear TiD/150 gör viss skillnad i pris. Men kanske inte hela.

  3. #1503
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 808
    Jo, jag läste bara TID i rubriken på annonsen men det står ju även 180 hk.
    https://biluppgifter.se/fordon/NSY120 säger 179 hk så det är nog en TTiD.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #1504
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 988
    Medlem#
    1941
    9-3X fanns/finns bara som TTiD utförande med dieselmotor, vad jag vill minnas.

  5. #1505
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det är ju en fördel att slippa alla felen som förekommer på fyrhjulsdriften. Det finns mycket som krånglar ändå på ng9-3.
    Fyrhjulsdriften är underbar och krånglar inte. Ng 9-3 krånglar inte mycket överhuvudtaget. Ng 9-3 är en kanonbil, speciellt med XWD
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  6. #1506
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 808
    Det finns ganska många trådar här som säger annorlunda. Min ng9-3 krånglar mer än alla andra Saabar jag haft. Kvalitétskänslan är obefintlig dessutom. Som tur är mekar jag själv så den är ändå ekonomisk.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #1507
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Trist att du verkar ha haft otur med ditt exemplar, men bra att du kan meka med det själv. Inga bilar är helt problemfria och vissa exemplar har mer problem än andra. Att dra långtgående slutsatser från ett eget exemplar och "många trådar" kan aldrig ge en rättvisande bild. Speciellt eftersom flertalet trådar här handlar om just problem och inte om det som fungerar väl och är väldigt uppskattat. Skulle inte haft tre egna Ng 9-3 och kört 30 000 mil i dem, om jag inte upplevde dem som pålitliga och väldigt bra bilar! Det gäller även kvalitetskänslan, som jag är fullt nöjd med. När nykomlingar kliver in i min nuvarande som gått dryga 19 000 mil, undrar de ofta om den är nästan ny. Bilprovningen är alltid lika imponerad av den. Och jag rullar vidare i den, fortfarande lika nöjd Vet också med fullständig säkerhet att jag är långt ifrån ensam om att gilla Ng 9-3 skarpt!

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  8. #1508
    Alla med xwd som jag känner har haft problem med dem och fått de utbytta på sin ng93 och ng9-5

  9. #1509
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar Hoppar den o letar vidare, dock så växer inte 9-3x ttid på träd tyvärr. Har letat i över 1 år men inte hittat någon som känns perfekt än, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #1510
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Alla med xwd som jag känner har haft problem med dem och fått de utbytta på sin ng93 och ng9-5
    Körde mitt i 19 000 mil utan problem och känner inte igen mig (eller hade de systemen kanske också gått 19 000 mil?). Inget system håller i evighet. Men helt självklart: en högmilad bil med XWD kommer högst sannolikt ha mer problem än en högmilad bil utan XWD. Och nu har ju de flesta XWD-SAAB:arna många mil på nacken, så visst är det värt en rejäl tankeställare. Å andra sidan har jag hört (hear say igen - kan ju också ägna mig åt det) att det växer fram firmor som specialiserar sig på att reparera system för fyrhjulsdrift. Så att det går att hålla dem i drift för en rimligare peng. Det finns ju idag en faslig massa bilar med fyrhjulsdrift, så det låter ju inte omöjligt att firmor skulle ha upptäckt den marknaden. Vill man ha fyrhjulsdrift - som jag m fl störtgillar - så kostar det. Det är ett val man gör.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  11. #1511
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 310
    Medlem#
    12120
    ..Fast det flesta 4wd-bilar har inte en lika usel fyrhjulsdrift som saab valde.. de flesta har en som inte är lika dyr att serva och som krånglar mycket mindre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #1512
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 463
    Jasså? Jag trodde Haldex var standard på de flesta bilar som har awd, förutom då bmw och merca samt några andra.

  13. #1513
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Fast det flesta 4wd-bilar har inte en lika usel fyrhjulsdrift som saab valde.. de flesta har en som inte är lika dyr att serva och som krånglar mycket mindre.
    Ja, var vänlig och förklara så det inte blir ännu mer tröttsam hörsägen!

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  14. #1514
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 310
    Medlem#
    12120
    Haldex är en tillverkare, som iofs tyvärr är ganska vanlig numera.

    haldex har tillverkat ett antal typer av 4wd i flertalet generationer.

    Få bilmärken har så mycket problem med 4wd som det verkar vara på saabarna.

    Att det är dyrt att serva är väl däremot rätt vanligt på haldex tyvärr..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #1515
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 463
    Jag tror att "problemen" med SAABs Haldex är en kombination av problem som inte har med systemet i sig att göra.

    * Det första felet som begicks var att SAAB valde att skippa att inkludera service på XWD-systemet i serviceschemat. Troligen ville man hålla servicekostnaderna nere för att se bättre ut i tester och därigenom locka köpare.
    * Fel nummer 2 var att när man väl insåg att det där inte höll så hade man ett stort nätverk av verkstäder som av någon besynnerlig anledning ignorerade alla påbud från Trollhättan. Jag vet inte hur många gånger som jag tjafsat med servicemottagare och mekaniker om vad som skall göras vid service och vilka uppdateringar som skall göras.
    * Fel nummer 3 är att nu servas många bilar på icke-märkesverkstäder som följer servicescheman från någon tredjepart som i sin tur kopierat version 0.9 från SAAB för att vara ute så tidigt som möjligt med sin "support" för modellerna och sen fullständigt skitit i att följa upp och uppdatera.

    Dock skall sägas att vad jag hört från rejält säker källa så skall XWD-systemet vara fullt räddbart så länge inga fel uppstått. Ett par täta, korrekt utförda service på ingående delar förlänger livslängden avsevärt.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #1516
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    1 522
    Medlem#
    10853
    Punkt 1 & 2 var fallgropen för mig tidigare. Nu kör jag välservade XWD utan bekymmer.

    Byte av ämne, vad fanken är det för eftermarknadsdisplay som sitter nere vid växelspaken på denna 9-5:a???
    https://www.blocket.se/vi/84529855.htm
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06

  17. #1517
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    423
    Medlem#
    11785
    Navigator från blaupunkt?

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  18. #1518
    Tidig form av navigator, bytes runt 2004
    Senast redigerat av amazinjoey den 2019-05-12 klockan 20:52.

  19. #1519
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 463
    Satt på många tyska bilar av någon anledning.

  20. #1520
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Måste tillägga att Volvo m fl använder Haldex och att Haldex system sitter i massor av bilar. Vill minnas att SAAB hade ensamrätt till just "sin" version - som då var ny - under en begränsad period, innan den släpptes vidare till andra biltillverkare. Ser hittills ingen anledning alls att tro att just den versionen skulle vara sämre än någon annan. Mitt system fungerade som sagt oklanderligt och underbart i 19 000 mil trots att det misshandlades under många tusen mil, när det inte fick sina oljebyten mm. Och underhållskostnaden? Den utgör en liten andel av den totala driftskostnaden.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 07:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:19
  3. TEST - av biltvätt i denna tråd !
    Av Brandten i forum Utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •