En liten rolig grej...
Läste denna tråd där det frågades om försäljningspris på en lågmilad 9-3 Aero XWD. http://forum.saabturboclub.com/showt...b-9-3-Aero-XWD För skojs skull (då jag själv har en ganska lågmilad 9-3 Aero) så sökte jag på blocket efter Saab 9-3:or under 8999 mil.
Hittade då en bilannons från en bilhandlare där de skriver följande:
Vän av ordning undrar nu:Om företaget
SVERIGES STÖRSTA MÄRKESOBEROENDE BILFIRMA PÅ VEDDESTAVÄGEN 2.
1. Vilken är Sveriges näst största märkesoberoende bilfirma på Veddestavägen 2?
2. Vilken är Europas, alternativt världens, största märkesoberoende bilfirma på Veddestavägen 2?
3. Finns det en märkesberoende bilfirma på samma adress som är större än den oberoende?
Lite fånigt kanske, men så tänkte jag.
Annonsen och bilen då? Bilen ser ok ut. Rullat väldigt lite senaste året. Bytt ägare ganska ofta.
https://www.blocket.se/vi/83536642.htm
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Spelar ingen roll om den så hade gått 0 mil. Sunkig Linear-skitbil...![]()
Med "halv-skinn".
Därtill är det en 2011, vilket innebär (som jag, och flera andra, har kommenterat) att det hände lite med motorn.
Det som sägs om 175 hk innebär inte 175/200 som tidigare år. (Normalt sett om man söker sådana kanske man använder "hästrafter från 160"; men en 175 hk 2011 är inte samma som en 175 hk 2009.
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1264178
Jämför med denna (inga jämförelser i övrigt), 2011 199 (200) hk.
https://www.blocket.se/goteborg/Saab....htm?ca=12&w=3
(Instämmer med mioh; avig formulering.)
Vad tror ni om denna?
https://www.fordonskammaren.se/objek...-rep-objekt-09
Byta Twice/nyckel +tech2 eller?
Det beror ju lite på. Om de låst bilen med TSL så är väl alla dörrlåsen rökta? Dessutom lär det ju bli duktigt svårt att öppna bilen, alls. Man får väl panga en ruta, byta alla lås i dörrar samt tändlås. Dessutom kan man inte vrida tändlåset så undras är om man måste byta hela "baljan" som växelspak och allt sitter i. Men det är ju inte helt kul att flytta på den heller, man måste ju kunna släpa upp den på en kärra eller transport. Handbromsen verkar ju inte dragen så en dolly funkar.
Hm, funderar på om man kanske kan få upp dörrlåsen med tech2, kanske, eller genom att tvinga ström på rätt ställe i TWICE-kontakten. Men tändlåset och dörrlåset måste ju bytas. Och man får ju inte ut cylindern ur tändlåset om man inte kan vrida runt det.
Enklast är nog att beställa en fysisk nyckel så man får upp dörr och kan vrida tändningslåset samt att man tar en extra parad nyckel med twice från skrotad bil och lägger in immo med tech2.
Bilen är lite långt från mig i alla fall så i så fall ska den vara mycket billig.
TSL?
Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Fast om det är fler skulder på bilen så borde de ju upplysa om det kan man tycka, bilen ägs ju av försäljande auktionsfirma i nuläget.
Behövs egentligen Tech2 om man nu kommer över en komplett Twice med rätt nycklar och låscylindrar?
Nycklarna med sändare är väl "bara" kodade mot Twicen? som sen släpper startspärren.
bara undrar för jag är inte intresserad av bilen ändå (för långt bort) fast jag har en komplett 9-5,a över som ska skrotas.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
twicen måste väl ändå paras ihop med bilen ? ..jag är ingen expert iofs.
Jag skulle ha gjort som nån skrev, beställt en fysisk nyckel på chassinummer, låst upp bilen med den och sen en twice+nyckel från skroten, där man struntar i själva axet utan bara använder sändare/transponder.
När allt fungerar beställer man en till nyckel som kombineras ihop med ytterligare en sändare/transponder från skroten/tradera/whatever..
Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tänk på att det är andra lås från 2004 så skall man hitta donator så måste det vara 04+. Sen måste man ha tech2 eftersom resten av bilen inte tänker acceptera en by twice sådär helt utan vidare. Man måste köra en immobilisering så trionic blir nöjd.
Med tanke på att bilen är ett beslag och att den högst sannolikt brukades av en person med tveksam moral skulle jag inte våga behålla originalcylindrarna.
Men för att låsa upp och byta cylindrarna är det enklast (och troligen billigast) att skaffa en originalnyckel på chassinummer.
Sedan är det ganska sannolikt att bilen övergavs för att den slutade fungera, och sannolikheten för att den är väl underhållen är nog begränsad. Skulle inte ge många kronor för den, den kommer ju inledningsvis att kosta uppåt 10k (skulder, slagavgift och bärgning) utöver bud innan man ens får hem den.
9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nu är den uppe i 5000 och ändå inte uppnått reservationspris. De har ju angett listpris till 45000 och det kan väl potentiellt stämma om bilen hade varit i trafik och haft minst en nyckel. Nu talar vi ju ändå en reparation som inte är helt billig eftersom man måste byta TWICE, låskolvar och programmera, plus frakta bilen från auktionsfirman i samband med att man betalar 4500 i slagavgift och sen betalar in 2400 i P-böter. Så, redan nu är bilen uppe i 12000 spänn. Om inte något annat är trasigt (men den kommer ju behöva en storservice, minst) så har man ju ändå fått en bil till halva priset i nuläget (23000 med allt klart är väl inte orimligt). Mycket högre pris än så här så börjar man undra. Säg att reservationen är 15000, ja, då hade jag kanske hellre satsat på ett objekt på blocket med känd historik.
så är det nog.
såg denna bmw https://www.fordonskammaren.se/objek...-rep-objekt-10 på samma firma och där var det både p skulder o trängselskulder på 40k+ och inga nycklar.
på bmw kan man ( kunde förr iallafall( fanns då c:a 10 nycklar som kunde frigivas) ) beställa nya nycklar och spärra de gamla nycklarna via återförsäljaren.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
BMW'n DYO199 såld för 19000kr. Skatteskulder och parkeringsböter som ska betalas är 41687kr. Slagavgift 4500kr. Totalt 65187kr. Listpriset satt på 59000kr och då för en bil i normalskick. Denna saknade nycklar och var krockad bak och eventuellt fanns fler fel som inte uppgavs enligt annonsen. Missar jag något här? Eller tror ni köparna missat skulderna? [Konspirationsläge på]De som köper bilen låter en målvakt skriva på som ny köpare och skulderna betalas aldrig.[Konspirationsläge av]
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Jag har för mig att den betalningsskyldige/anvarige på parkering/trängselskatter är den som äger bilen när avgiften uppstår men om inte kronofogden får in dessa så tar man bilen i pant/beslag oavsett ägare eller helt fel?