Sidan 126 av 126 FörstaFörsta ... 2676116124125126
Resultat 2 501 till 2 519 av 2519

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #2501
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    En og900 Aero Pearlwhite!!
    Lär inte gå billigt.

    https://bilwebauctions.se/finalaukti...-turbo-16-2706

  2. #2502
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 178
    Medlem#
    11937
    Wow!!! Minst 300kkr gissar jag på...
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Skoda Enyaq 80 -21

  3. #2503
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    444
    rost i dörrarna...
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  4. #2504
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 656
    Medlem#
    10853
    Kvällens klipp eller dolda fel?
    https://www.blocket.se/vi/94027618.htm
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #2505
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 181
    Rost lite varstans, det finns nog betydligt mer rost än det som syns på bilderna. Det var ganska dålig passform på både plast och annat på de där bilarna. Varför skulle någon vilja betala 300k för en sådan? Det är ingen gammal Porsche.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #2506
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 835
    Proveniens, ovanlighet, extremt eftertraktad modell, osv, osv. Jag har svårt att tro att den skulle gå för så lågt som 150-170000 som de bedömer det.

  7. #2507
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 606
    Medlem#
    1941
    150kkr nu, 4dagar kvar.

  8. #2508
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    718
    Det här var en drömbil som jag aldrig fick råd med då det begav sig.

    Hade jag haft ordentlig (!) plånbok, plats att stå, tid att meka, hade jag lagt ett bud.

    Prisbilden vågar jag mig inte på men jag hade en kollega som renoverade en liknande "klassiker" av ett annat märke.
    Efter inköpet plockades bilen ner i beståndsdelar. Chassiet åtgärdades, blästrades och skickades till en lackerare
    för att grundlackera. Därefter till en annan lackerare för att få till ytfinishen. Orginalkrymplack beställdes till I-brädan.
    Sätena fick nytt läder uppsytt i orginalfärg. Motorn demonterades och renoverades. Allt glasblästrades med nya bultar
    osv. Renoveringskostnaden var större än inköpskostnaden och det tog ett tag. Jag fick åka med en tur när den var färdig.

    Jag kikade på auktionsbilderna och mindes hur det var på den tiden. Det var som att bläddra i en tidskapsel...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #2509
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 181
    Ibland är det bäst att låta drömmar förbli drömmar. Min drömbild av 900 Aero var mer positiv innan jag tittade på bilderna av den som nu säljs. Den 900i 1985 som jag ägde var bara ca 5 år när jag bytte den mot en 9000i men rosten kröp redan i dörrarna. Passform och finish lämnade mycket i övrigt att önska. För att utrusta og900 med AC så offrades det fina kupéluftfiltret vilket syns på två av bilderna i annonsen. Inte premium med sådana fusklösningar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #2510

  11. #2511
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 077
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Proveniens, ovanlighet, extremt eftertraktad modell, osv, osv. Jag har svårt att tro att den skulle gå för så lågt som 150-170000 som de bedömer det.
    Inte många pärlemovita niohundror som i sin försäljningsfilm haft museiintendent Peter Bäckström bakom ratten.

    (Bilen syns i någon sekund i detta ORIO-klipp, där det av någon anledning felaktigt påstås att Peter kallas Mr Saab i Trollhättan. I Trollhättan och i övriga världen så är Mr Saab Erik Carlsson. https://youtu.be/DirYFbBY7t8?t=221 )

    Vad gäller rost så gissar jag helt vilt att av de cirka 30 tillverkade pärlemovita så finns det bara en som inte har någon rost. https://www.garaget.org/?car=114194
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #2512
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 472
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Bilweb Auctions AB hemsida
    Bilweb Auctions AB är en marknadsplats specialiserad på svensk och internationell försäljning av samlarbilar, veteranbilar, entusiastbilar, hobbybilar och sportbilar.

    Auktionsmarknadsplatsen är främst avsedd för följande kategorier:

    • Fordonen bör vara äldre än 25 år och ha ett samlarvärde
    • Normalt ägts av inlämnaren en längre tid
    Man får konstatera att våra Saabar knappast längre är några sk svenssonbilar. När tom ng9-3 anses passa in här.

    I denna kategori bilar gäller inte de vanliga kriterierna vid värderingen. Bruksvärdet är oftast av underordnad betydelse.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Proveniens, ovanlighet, extremt eftertraktad modell, osv, osv. Jag har svårt att tro att den skulle gå för så lågt som 150-170000 som de bedömer det.
    Jo, sådana här "lite udda" bilar är egentligen endast speciella för att de är unika. Ibland är bara färgen unik. Men de har ingen bruksbilsmarknad utan bara en väldigt liten (samlar)marknad. Men många gånger är utbudet så litet att det i princip är obefintligt. Kanske en bil till salu vart 5e år och bara 10 seriösa spekulanter, varav 2-3 har gott om pengar att spendera.

    Huruvida de mörka kjolarna höjer eller sänker värdet beror antagligen på vilken av dessa spekulanter man intervjuar. Så jag trodde inte heller 170000 räcker. Antagligen en miljöskada. När detta skrivs ligger budet på 205000kr.
    saab-900-aero-13172-16057110423.jpg
    För en normal, dvs "icke-Saab-tokig" person är det antagligen ganska ointressant om en Saab är ljusvit eller mörkvit. De ser ingen skillnad och bryr sig inte heller. De skulle inte ta emot denna bil om de så fick den gratis.

    Medan den Saabintresserade "förståsigpåaren" anser denna färgskillnad väldigt viktig. Om man undantar samlare, som alltid skall ha det som är sällsynt. Så finns de vanliga Saabentusiasterna som vill ha en eller annan Saab att bruka eller finåka i. Någon av dessa tycker antagligen att just färgen PearlWhite är snyggast. Och så är en sådan till salu efter många års väntan...

    Den normale Saabentusiasten kan efter grundligt underarbete tänka sig att lacka om sin favvisbil i sin favvisfärg, och vips finns det en bil till med den sällsynta PearlWhite färgen. Fast det duger inte för en riktig samlare då gäller bara originallack! Sånt höjer priserna.

    Kom ihåg denna röda 9-3 Aero cab 2004 med automat och grå interiör
    saab-9-3-aero-cabriolet-12938-15994855491.jpg
    Den är 20år nyare och vekar inte så speciell kanske, tros det gick den för 175000kr. Det är första årsmodellen tillverkad i Österrike och så finns det faktiskt bara 3st med denna spec i Sverige!

    Annars finns ju alltid en 1994 Aero som kompromiss.
    saab-9000-aero-13173-16057111611.jpg
    Denna Saab 9000 CS Aero Turbo 16 - 1993 med glastaklucka har oxo en skaplig proviniens och verkar vara i bra skick med "få" mil. Skall bli spännande om hur den hamnar prismässigt jämfört med de andra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #2513
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    718
    Tcarlsson har naturligtvis rätt. Jag minns från dom OG900 jag ägt att det första man måste göra efter köpet var att åka förbi en biltillbehörsaffär och skaffa några hinkar med rostskyddsmassa i olika "kletigheter". Därefter börja med att slita loss gummilisten längst ner i dörrarna och riva bort sönderrostade nitar. Ta bort dörrklädslarna och smeta rostskydd längst ner. Nästa steg var främre och bakre hjulhuskantena mot skärmarna. Dra loss kantlisten och leta rost. Hjulhusen behövde oftast ett lager "Hagmanit" (glasfiberarmerad rostskyddsmassa (Finns den fortfarande?)). Jag brukade åka till OK's "Gör-Det-Själv" för att kleta bottenplattan. Det var nog därför dom förbjöd sådant samt svetsarbeten efter några år... Det brukade gå några dagar varje semesterperiod. Köpet vägde sedan åtskilliga kilo mer och passagerarutrymmet luktade bitumen flera veckor efteråt.

    Ja...nä... nog bäst att vandra vidare...

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #2514
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 077
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har svårt att tro att den skulle gå för så lågt som 150-170000 som de bedömer det.
    Kan nu konstatera att du inte var fel ute. Auktionen på pärlemovit Saab 900 Aero Turbo 16 1984, LEJ738, Chassinummer AT35L1E1033941, avslutad och högsta budet blev 270500 kr. Lägger man på 13525 kr i 5% i inropsavgift så landar totalpriset på 284025 kr. (Med största sannolikhet det i år lägsta priset som en pärlemovit 900, som agerat foto- och utställningsbil och som ägts av en av Saabs tekniska direktörer, sålts för. ) En lycklig auktionsvinnare får nu hämta den unika bilen på museet i Trollhättan.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #2515
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    160
    Hmm. Man kanske skulle gjort iordning den pärlemovita -84an som står i carporten. Det verkar ha blivit lite prisökning på dom sen jag köpte den september -00

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2020-11-26 klockan 18:57. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #2516
    Hur mycket har proveniens påverkat priset på LEJ738 (eller motsvarande)? Fanns en VW Golf som påven ägt som såldes för miljoner, men i detta fall har tidigare utställningsliv hos SAAB så stor påverkan på priset?

  17. #2517
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 585
    Medlem#
    3471
    Kul att den pärlemor vita og900 betingade en slant. Men kan tycka den såg väl sliten ut på sina ställen med tanke på det låga miltalet. Men kul att en og900 kan dra iväg i pris. Känns gott i själen ändå.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  18. #2518
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 835
    Jag vet att budgivaren som precis förlorade på sitt sista bud 270000 ångrade sig och vill nu ge mer, men...

  19. #2519
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    718
    Om man lägger såpass mycket på en bil som behöver litet "TLC" lär totalkostnaden knappast stanna vid vinnande budet.
    Anar att det framöver handlar om total nerplockning, blästring, speciallackbeställning, sadelmakeri, etc...

    Jag har mer respekt för folk som lägger ibland vansinnigt mycket pengar på att renovera en klassiker än dom
    som springer och köper en ny skryt-suv för samma pengar.

    3 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 07:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:19
  3. TEST - av biltvätt i denna tråd !
    Av Brandten i forum Utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •