Sidan 119 av 125 FörstaFörsta ... 1969109117118119120121 ... SistaSista
Resultat 2 361 till 2 380 av 2482

Ämne: Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd

  1. #2361
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Har aldrig förstått tjusningen med en 9-5 06-10 Aero, ser i princip exakt likadan ut exteriört/interiört som en Vector/Linear men kostar betydligt mer framförallt i skatt men även i försäkring.

    Känns mycket smartare att köpa en 2,3t BioPower som har samma koppling och kasta på en Aero turbo. Men visst, för vissa är det oerhört viktigt att det faktiskt är en Aero i papperna..
    15T kortnos med kungscobran är väl rätt trevligt dock...

  2. #2362
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 750
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Har aldrig förstått tjusningen med en 9-5 06-10 Aero, ser i princip exakt likadan ut exteriört/interiört som en Vector/Linear men kostar betydligt mer framförallt i skatt men även i försäkring.
    Beror på, försäkringen är ungefär densamma för mej, skatten med om man nu inte jämför med biopower som är lite billigare.

    Känns mycket smartare att köpa en 2,3t BioPower som har samma koppling och kasta på en Aero turbo. Men visst, för vissa är det oerhört viktigt att det faktiskt är en Aero i papperna..
    Den STÖRSTA anledningen till en Aero är väl förvisso i mitt tycke att den har sportchassi och sportstolar, visst det fanns som tillval på övriga med men man får leta bra länge innan man hittar en som har det.

    Dessutom så kanske man inte vill trimma, om vi bortser från i slutet när aero bara blev ett märke på bakluckan så har du ju mer effekt från början, tillräckligt tycker nog många. Man slipper också oroa sej för försäkringstrubbel osv.

    Sen är aero normalt sett väldigt välutrustade, visst, man kan hitta en välutrustad vector också, men då kostar den ju ungefär som en Aero, alla billiga bilar är ju snik.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #2363
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    455
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    15T kortnos med kungscobran är väl rätt trevligt dock...
    Mjo, förvisso. Men den äldre 15t:n räcker gott och väl till att splittra dom usla kolvarna i småbitar, och en sådan får man för kaffe pengar numera.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Beror på, försäkringen är ungefär densamma för mej, skatten med om man nu inte jämför med biopower som är lite billigare.



    Den STÖRSTA anledningen till en Aero är väl förvisso i mitt tycke att den har sportchassi och sportstolar, visst det fanns som tillval på övriga med men man får leta bra länge innan man hittar en som har det.

    Dessutom så kanske man inte vill trimma, om vi bortser från i slutet när aero bara blev ett märke på bakluckan så har du ju mer effekt från början, tillräckligt tycker nog många. Man slipper också oroa sej för försäkringstrubbel osv.

    Sen är aero normalt sett väldigt välutrustade, visst, man kan hitta en välutrustad vector också, men då kostar den ju ungefär som en Aero, alla billiga bilar är ju snik.
    Alla 9-5 06-10 lätttryckare är väl BioPower? (bortsett från Diesel såklart) Åtminstone i Sverige? Så en tusenlapp billigare skatt har man ju åtminstone gentemot Aeron.

    Kan ju vara helt ute och cykla, men sitter det inte åtminstone sport stolar i typ 90% av alla 9-5 06-10? Ser ingen skillnad på dom förutom färg, klädsel och el/manuell. Någon får gärna visa bilder där man ser skillnad i så fall.^

    Samma gäller väl chassit, dom flesta Vectorerna har väl också sport chassi? Om inte kan man ju fråga sig hur pass "sportigt" chassit är efter 10-14år och x-antal mil förutsatt att det inte precis blivit bytt.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  4. #2364
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 831
    Köpte man Vector så var en av detaljerna just att man fick sportstolarna i halvskinn, med helskinn som ett rätt billigt tillval. Få valde Arc (om någon) där man fick Linear-stolar i skinn. På många Linear sitter dessutom sportstolar "Linearsport" fast då i "heltyg", inget skinn.

  5. #2365
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    455
    Medlem#
    10483
    Precis som jag trodde, steget upp till Aero på 9-5 06-10 kan inte enligt mig motiveras, framförallt i dagsläget när alla har sten koll på modellerna och delar är i princip gratis.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  6. #2366
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Köpte man Vector så var en av detaljerna just att man fick sportstolarna i halvskinn, med helskinn som ett rätt billigt tillval. Få valde Arc (om någon) där man fick Linear-stolar i skinn. På många Linear sitter dessutom sportstolar "Linearsport" fast då i "heltyg", inget skinn.
    Min 05a är en Linearsport, enda jag saknar är väl GPS och AS3 ljudet annars är den fullutrustad! (Räknas helskinn stolar som fullutrustad om man inte vill ha ventilation )
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  7. #2367
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 750
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Alla 9-5 06-10 lätttryckare är väl BioPower? (bortsett från Diesel såklart) Åtminstone i Sverige? Så en tusenlapp billigare skatt har man ju åtminstone gentemot Aeron.
    Jag vet inte om alla är det, men visst, en tusenlapp mindre om året är väl inte negativt, men det är ju ingen jätteskillnad heller i det stora hela.

    Edit: både 2.0t och 2.3t utan biopower fanns kvar, tveksamt om så många i sverige köpte dessa dock.

    Kan ju vara helt ute och cykla, men sitter det inte åtminstone sport stolar i typ 90% av alla 9-5 06-10? Ser ingen skillnad på dom förutom färg, klädsel och el/manuell. Någon får gärna visa bilder där man ser skillnad i så fall.^
    Nu är jag mer inne på -05 men då är uppenbarligen sportstolar ett väldigt ovanligt tillval, att 90% av dom nyare skulle ha det tror jag inte heller.

    Man får ju inte heller glömma att normala "A till B" människor troligen gillar standardstolarna bättre.

    Edit: Kollade, sportstolarna var standard i vector (och aero förstås) 06-07, men inte annars. Det verkar inte ens ha gått att lägga till som option på linear ?

    Samma gäller väl chassit, dom flesta Vectorerna har väl också sport chassi?
    Nej.

    Och precis som med stolarna så gillar nog de flesta "normala" människor det vanliga chassit bättre då det ger högre komfort.

    Om man däremot som jag (och många andra här) kör bilen mer aktivt vill man ju ha ett styvare chassi och stolar som håller i bättre.

    edit: kollade det med, sportchassi var enbart standard i aero 06-07

    Om inte kan man ju fråga sig hur pass "sportigt" chassit är efter 10-14år och x-antal mil förutsatt att det inte precis blivit bytt.
    ..Det är onekligen sportigare än ett precis lika slitet standardchassi, eller hur ?

    Det är förstås svårt att veta huruvida chassidelar är bytta i bilar man provkör, men det är inte speciellt svårt att känna skillnad om bilen man kör har sportchassi eller ej om man vet hur det ska kännas.
    Senast redigerat av GlennB den 2020-08-26 klockan 17:12. Anledning: mer info tillagd
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #2368
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 236
    Medlem#
    3183
    Jag har en vector BioPower SS från 07. Sportstolar (halvskinn) och sportchassi. Nog märks det allt. 16k mil.
    Min Aero 04 SC med hirsch chassi går mjukare!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  9. #2369
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    2226
    9-5 linearsport SC -04 sportstolar i textil
    9-5 linear Anniversary SS -07 sportstolar i textil
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #2370
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg

    Edit: både 2.0t och 2.3t utan biopower fanns kvar, tveksamt om så många i sverige köpte dessa dock.


    Jag har hjälp en kille som har en 2,3t enbart bensin 9-5a 2007.
    Den måste vara totalt stendöd på marknaden vid en försäljning.
    Skatten är nästan 3000kr om jag inte minns fel. Dvs. dubbelt så dyr mot en biopower.

    Den är väl bara skrota den dagen han vill bli av med den.

  11. #2371
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    455
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg

    ..Det är onekligen sportigare än ett precis lika slitet standardchassi, eller hur ?

    Det är förstås svårt att veta huruvida chassidelar är bytta i bilar man provkör, men det är inte speciellt svårt att känna skillnad om bilen man kör har sportchassi eller ej om man vet hur det ska kännas.
    Jo det har du såklart helt rätt i, det jag menar är att tänker man som dig och mig att man vill ha en lite sportigare känsla i chassit i sin 10+ år gamla 9-5a man tänker köpa får man nog nästan räkna med att man åker på att byta ut fjädringen (om det inte är en lågmilare). Och då har det ju ingen betydelse vad som sitter på bilen vid köp då man kan eftermontera original sportchassi (eller värre grejer om man nu vill det)

    Menmen jag är med på hur du tänker, var tydligen större skillnader mellan dom olika utrustningspaketen än vad jag kände till.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  12. #2372
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    Medlem#
    11716
    Vad tror ni om denna bil?

    https://www.blocket.se/annons/dalarn..._aero/91715281

    En Aero men verkar vara lite klenare motor.

    Är priset ok tycker ni?

  13. #2373
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    619
    Denna tycker ja var väldigt dyr för dom milen. Detta är inte en "Riktig" aero motormässigt. Den har ett aero utrustnings paket.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  14. #2374
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 224
    Medlem#
    6973
    Lite tidigare i tråden så diskuterades en jämförbar 9-3 Aero, fast sedan. Denna annonserades hos bilhandlare för 55000kr.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #2375
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    455
    Medlem#
    10483
    Drar väl igång en het diskussion igen då, fast angående 9-3 istället..

    Här ser jag värdet i att köpa en Aero, i och med att det är en BioPower får du den låga skatten (och eventuellt lägre försäkring) men du får alla andra fördelar med en aero, förutom slöare motor då, men det är förhållandevis lätt löst. Dessutom har NG9-3 Aero exteriöra skillnader gentemot Vector/Linear tillskillnad från OG9-5 Aero Dame Edna, vilket bringar ett helt annat mervärde om du frågar mig.

    Priset då? Kan tycka att annonsen är lite halv taskigt skriven, men det behöver ju inte betyda något. Är bilen i bra skick, omlackeringen korrekt utförd, fullt ifylld servicebok m.m. Tycker jag nog ändå priset är rätt rimligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  16. #2376
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    Medlem#
    11716
    Vad säger ni om denna?

    https://www.blocket.se/annons/varmla...00mil/91780569

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  17. #2377
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 080
    Medlem#
    Dolt
    Väldig många annonser och ägarbyten de senaste åren. Nuvarande ägare köpte bilen 200701 och annonserade ut den på blocket redan sex dagar senare. Detta är hans tredje annons. Vad det innebär för bilens skick vågar jag inte spekulera i.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #2378
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Drar väl igång en het diskussion igen då, fast angående 9-3 istället..

    Här ser jag värdet i att köpa en Aero, i och med att det är en BioPower får du den låga skatten (och eventuellt lägre försäkring) men du får alla andra fördelar med en aero, förutom slöare motor då, men det är förhållandevis lätt löst. Dessutom har NG9-3 Aero exteriöra skillnader gentemot Vector/Linear tillskillnad från OG9-5 Aero Dame Edna, vilket bringar ett helt annat mervärde om du frågar mig.

    Priset då? Kan tycka att annonsen är lite halv taskigt skriven, men det behöver ju inte betyda något. Är bilen i bra skick, omlackeringen korrekt utförd, fullt ifylld servicebok m.m. Tycker jag nog ändå priset är rätt rimligt.
    Ska åka och titta på den i morgon. Fick ner priset en del.

    Får se hur det blir.

    Tack för input.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  19. #2379
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    455
    Medlem#
    10483
    Kolla om kopplingen har blivit bytt, förvisso den 6-växlade lådan som har något bättre koppling. Men risken är att den sjunger på sista versen beroende på hur bilen har körts.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  20. #2380
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Kolla om kopplingen har blivit bytt, förvisso den 6-växlade lådan som har något bättre koppling. Men risken är att den sjunger på sista versen beroende på hur bilen har körts.
    Hur kollar jag det?

    Kan jag känna det när jag kör på nåt vis?

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Roliga mailsvar på blocketannonser
    Av cepehjulet i forum Off Topic
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2018-09-28, 07:36
  2. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:19
  3. TEST - av biltvätt i denna tråd !
    Av Brandten i forum Utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •