Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Slitsa skivorna, hur ska slitsarna se ut? Mått etc?

  1. #1
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Slitsa skivorna, hur ska slitsarna se ut? Mått etc?

    Har köpt nya skivor runt om, och tänkte slitsa dem när man ändå har tillgång till allt som behövs. Men hur ska de se ut? Någon om vet någon bra sida om hur de ska se ut? Bredd på slitsen? Djup? Ska de ha rundade kanter eller ska de vara skarpa?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Till att börja med, slitsning av skivorna är mest show. Ger väldigt liten effekt.

    Radie i botten så det inte spricker, jag slitsade mina skivor i fräsen så att skivan nått sin minimitjocklek när slitsarna är bortnötta. Rätt eller fel vet jag inte men än har dom inte spruckit.

    Finns det någon här som påstår att det finns en rätt väg och en fel väg att lägga slitsarna så vill jag se bevis.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Till att börja med, slitsning av skivorna är mest show. Ger väldigt liten effekt.

    jaha, kan du förklara dig lite mer??

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Slitsa skivorna, hur ska slitsarna se ut? Mått etc?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Har köpt nya skivor runt om, och tänkte slitsa dem när man ändå har tillgång till allt som behövs. Men hur ska de se ut? Någon om vet någon bra sida om hur de ska se ut? Bredd på slitsen? Djup? Ska de ha rundade kanter eller ska de vara skarpa?
    Jag avråder för att slitsa skivorna. Risken för att dom skall spricka ökar, framförallt om du kör skivorna riktigt varma. Färdiggjutna slitsskivor är att föredra.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Antar att i fabrik så slitsar de skivorna innan de "färdigställer" dom. Att börja slitsa på färdiga skivor är nog ingen bra idé.
    f.d. saabare

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Till att börja med, slitsning av skivorna är mest show. Ger väldigt liten effekt.

    jaha, kan du förklara dig lite mer??
    Det slitsarna är till för är ju att evakuera gaserna som kan bildas mellan skiva och belägg. Mera slitsar ger mindre kontaktyta mellan belägg och skiva och därmed lägre friktion. Ska man ha bra bromsar så satsa på bättre belägg (performance Friction, Pagid eller nåt) och tålig ny bromsvätska istället.

    Att slitsa skivor som är släta från början ser jag inte som något problem, se till att det blir en fin radie i botten bara. Hålborrat spricker men slitsat klarar sig bättre. Finns garanterat slitsade skivor som gått sönder men det finns skivor som varit helt original som också havererat.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Slitsa skivorna, hur ska slitsarna se ut? Mått etc?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Har köpt nya skivor runt om, och tänkte slitsa dem när man ändå har tillgång till allt som behövs. Men hur ska de se ut? Någon om vet någon bra sida om hur de ska se ut? Bredd på slitsen? Djup? Ska de ha rundade kanter eller ska de vara skarpa?
    Varför vill du slitsa skivorna?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Slitsa skivorna, hur ska slitsarna se ut? Mått etc?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Har köpt nya skivor runt om, och tänkte slitsa dem när man ändå har tillgång till allt som behövs. Men hur ska de se ut? Någon om vet någon bra sida om hur de ska se ut? Bredd på slitsen? Djup? Ska de ha rundade kanter eller ska de vara skarpa?
    Ta en titt på http://www.rolleslitz.se hur slitzarna kan se ut.

    För övrigt har jag svårt att tro att Rolle slitzar skivor för att det ska se snyggt ut på utställningar. Självklart har de en positiv funktion, och risken för sprickbildning lär inte bli högre. Har faktiskt aldrig hört någon som råkat ut för det med slitzade skivor.

    Titta in på http://www.rejsa.nu, så kan du se vad folk som kör mycket bana har för inställning till det hela.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Slitsa skivorna, hur ska slitsarna se ut? Mått etc?

    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Har köpt nya skivor runt om, och tänkte slitsa dem när man ändå har tillgång till allt som behövs. Men hur ska de se ut? Någon om vet någon bra sida om hur de ska se ut? Bredd på slitsen? Djup? Ska de ha rundade kanter eller ska de vara skarpa?
    Ta en titt på http://www.rolleslitz.se hur slitzarna kan se ut.

    För övrigt har jag svårt att tro att Rolle slitzar skivor för att det ska se snyggt ut på utställningar. Självklart har de en positiv funktion, och risken för sprickbildning lär inte bli högre. Har faktiskt aldrig hört någon som råkat ut för det med slitzade skivor.

    Titta in på http://www.rejsa.nu, så kan du se vad folk som kör mycket bana har för inställning till det hela.


    Mvh Jonathan
    Jag påstår inte att skivorna kommer att spricka om man slitsar dom, bara att risken ökar. Om man bara skall slitsa skivorna för att man tycker att det ser snyggt ut så är det bättre att låta bli, för bättre bromsar blir det inte vid "normal"-körning. Däremot vid bankörning där man värmer upp bromsarna på ett helt annat sätt har slitsarna betydelse. Där har man dessutom mera koll på skivorna än normalbilisten har och kan byta innan skivan separerar helt.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Till att börja med, slitsning av skivorna är mest show. Ger väldigt liten effekt.
    Jag tror inte Saab skulle välja att slitsa sina skivor bara för showens skull

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":2m525fv8
    Till att börja med, slitsning av skivorna är mest show. Ger väldigt liten effekt.
    Jag tror inte Saab skulle välja att slitsa sina skivor bara för showens skull [/quote:2m525fv8]

    Nä, och jag hoppas att det blir en del banåka i sommar med R:en

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":2688pg00
    Till att börja med, slitsning av skivorna är mest show. Ger väldigt liten effekt.
    Jag tror inte Saab skulle välja att slitsa sina skivor bara för showens skull [/quote:2688pg00]

    Inte, hur mycket på en bil sitter inte där av "imageskäl" Kolfiberlook och gälar...suck =(

    Slitsning är absolut ingen mirakelkur. Bromsbelägg, kylning och bromsvätska är det som gäller ifall man vill ha bättre bromsar. Vill man snygga till det kan man väl slitsa, det slitsarna gör är ju att evakuera gaserna som borde bildas av beläggen då man bromsar och därmed göra att beläggen pressas hårdare mot skivan.

    Jag blir gärna tillrättad av någon som vet bättre

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Inte, hur mycket på en bil sitter inte där av "imageskäl" Kolfiberlook och gälar...suck =(

    Slitsning är absolut ingen mirakelkur. Bromsbelägg, kylning och bromsvätska är det som gäller ifall man vill ha bättre bromsar. Vill man snygga till det kan man väl slitsa, det slitsarna gör är ju att evakuera gaserna som borde bildas av beläggen då man bromsar och därmed göra att beläggen pressas hårdare mot skivan.

    Jag blir gärna tillrättad av någon som vet bättre

    /Kenneth
    Du säger det ju själv att med slitsar så pressas beläggen hårdare mot skivan, borde inte det innebära att det bromsar bättre?

  14. #14
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Självklart är slitzningen ingen mirakelkur. Det finns saker som är bra mycket viktigare för bromsförmågan än det, t.ex bromsvätska, belägg samt ordentlig kylning från fronten till bromsarna. Slitzningen är sedan ett bra komplement till detta eftersom de hjälper varma gaser från beläggen att evakueras, och därmed tillåter bromsarna att ta upp mer rörelseenergi.

    Nu kör jag relativt mycket bana, och har tittat över ovan nämnda saker (förutom bromskylning), och då är slitzning nästa steg för min del.


    Tog lite för givet att EXD tänkte pressa lite bana.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Du säger det ju själv att med slitsar så pressas beläggen hårdare mot skivan, borde inte det innebära att det bromsar bättre?
    I teorin ja, bytte ut mina utnötta skivor mot nya slitsade men inte f*n blev bromsarna mycket bättre för det. Kanske dom tar lite lite bättre men det kan lika väl vara inbillning.

    Slitsning är mest för show är min åsikt iallafall.

    Någon som haft en WOW-upplevelse med att bara byta till slitsade skivor?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    [quote=Ken-1]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":1ihoe9wc
    Du säger det ju själv att med slitsar så pressas beläggen hårdare mot skivan, borde inte det innebära att det bromsar bättre?
    I teorin ja, bytte ut mina utnötta skivor mot nya slitsade men inte f*n blev bromsarna mycket bättre för det. Kanske dom tar lite lite bättre men det kan lika väl vara inbillning.

    Slitsning är mest för show är min åsikt iallafall.

    Någon som haft en WOW-upplevelse med att bara byta till slitsade skivor?[/quote:1ihoe9wc]


    Klart det inte blir någon större skillnad vid "everyday use" , men vid bankörning eller lite mer inspirerad körning kan man troligtvis märka ganska snabbt att bromsarna inte mattas lika lätt.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Klart det inte blir någon större skillnad vid "everyday use" , men vid bankörning eller lite mer inspirerad körning kan man troligtvis märka ganska snabbt att bromsarna inte mattas lika lätt.
    Egen erfarenhet?

    Bara skivorna som byttes till slitsade av samma fabrikat, beläggen behölls?

    Edit: Nu börjar jag ju låta jävligt negativ men det kan väl inte undvikas. Här är en tråd (finns hur många somhelst) från Rejsa.nu var banåkare diskuterar samma sak. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6582
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Har kört med slitsade och icke slitsade skivor på min gammla 9000 Aero och jag tycker inte det var någon skillnad att prata om förutom att mina slitsade sprack

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Antar att i fabrik så slitsar de skivorna innan de "färdigställer" dom. Att börja slitsa på färdiga skivor är nog ingen bra idé.
    speedparts slitsar orginal skivor och säljer... kompletta kt för med belägg och så för ca 4000:-
    No Real Power!!
    Just Turbo Shit!!

  20. #20
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Ekis!
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Antar att i fabrik så slitsar de skivorna innan de "färdigställer" dom. Att börja slitsa på färdiga skivor är nog ingen bra idé.
    speedparts slitsar orginal skivor och säljer... kompletta kt för med belägg och så för ca 4000:-
    Mitt "kit" kommer ha kostat mig 900 kr + belägg

Liknande ämnen

  1. Slitsa org. bromsskivor ok?
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 18:29
  2. slitsarna nerslitna viggenbromsar.
    Av Eriksson866 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 21:52
  3. Måla i slitsarna?
    Av fabbe72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 01:26
  4. Hur djupa bör slitsarna vara?
    Av Börne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 09:07
  5. Var slitsa skivor?
    Av Hosiman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •