Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Försvunnen kylarvätska ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205

    Försvunnen kylarvätska ?

    Hej.

    Detta är lite mysko om ni frågar mig.

    Kom ut till bilen igår efter jobbet. Startade, den varnade för kylvattennivån. Hrm. Nåväl, körde hem.
    Gick in, lät bilen kyla ner sig lite, gick ut, för att kontrollera nivån och för att fylla på.
    Och det var verkligen pyttelite vätska kvar i expansionskärlet.
    Mysko, för den hade ju inte klagat när jag körde TILL jobbet.

    Givetvis blev jag orolig för att den hade fryst, eller att toppen gått eller någonting sådär hemskt. Slog i ny glykol, startade bilen, lät den stå på tomgång. För att se om det läckte, eller försvann vatten någonstans.
    Hände ingenting. Nivån låg still. FÖRUTOM, när jag gasar, varvar ordentligt, då sjunker nivån i expansionkärlet. (Sjunker inte hela tiden, utan i takt med varvet liksom. Vid 2000rpm så sjunker det lite, vid 5000rpm, sjunker det ännu lite till.)
    Och när jag då släpper gasen, och låter bilen sjunka mot tomgång igen, då stiger nivåen igen. För att vid tomgång vara fullt. Är detta ett normalt beteende ? Om inte, va sjutton beror det på ?

    Och vart kan alla kylvätska tagit vägen ? Om den är en slang, spricka, då borde det ju läcka hela tiden. Även på tomgång.
    För om halva expansionskärlet kan försvinna på min 4minutersväg till jobbet, då borde halva expansionskärlet försvinna vid 15-20minuters tomgångskörning.

    Spännande o se vad bilfan säger idag, när jag ska åka hem från jobbet, om det har försvunnit vätska idag oxo.

    Dem här vanliga grejjorna, som att den vitryker något enormt, eller att oljelocket är sörjigt, eller att det bubblar i expansionskärlet vid gaspådrag - dem har jag inte. Ingen extrem vitrök, inget bubbel, inget sörjigt oljelock.

    Help ?

    //Mike

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 673
    Symptomen är dom samma som för mig. Har hittat en spricka i en slang så den ska bytas, förhoppningsvis är det den också.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Johannishus (Ronneby)
    Inlägg
    31
    Vad är de för model och hur gammal är bilen? Det försvann kylvätska från min 9-5 och det var en o-ring i varenpumpen som var felet...
    MVH jocke
    SAAB 9-5 VECTOR SPORTCOMBI 2,3t -05

    www.garaget.org/?car=16991

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 588

    Re: Försvunnen kylarvätska ?

    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Hej.

    Detta är lite mysko om ni frågar mig.

    Kom ut till bilen igår efter jobbet. Startade, den varnade för kylvattennivån. Hrm. Nåväl, körde hem.
    Gick in, lät bilen kyla ner sig lite, gick ut, för att kontrollera nivån och för att fylla på.
    Och det var verkligen pyttelite vätska kvar i expansionskärlet.
    Mysko, för den hade ju inte klagat när jag körde TILL jobbet.

    Givetvis blev jag orolig för att den hade fryst, eller att toppen gått eller någonting sådär hemskt. Slog i ny glykol, startade bilen, lät den stå på tomgång. För att se om det läckte, eller försvann vatten någonstans.
    Hände ingenting. Nivån låg still. FÖRUTOM, när jag gasar, varvar ordentligt, då sjunker nivån i expansionkärlet. (Sjunker inte hela tiden, utan i takt med varvet liksom. Vid 2000rpm så sjunker det lite, vid 5000rpm, sjunker det ännu lite till.)
    Och när jag då släpper gasen, och låter bilen sjunka mot tomgång igen, då stiger nivåen igen. För att vid tomgång vara fullt. Är detta ett normalt beteende ? Om inte, va sjutton beror det på ?

    Och vart kan alla kylvätska tagit vägen ? Om den är en slang, spricka, då borde det ju läcka hela tiden. Även på tomgång.
    För om halva expansionskärlet kan försvinna på min 4minutersväg till jobbet, då borde halva expansionskärlet försvinna vid 15-20minuters tomgångskörning.

    Spännande o se vad bilfan säger idag, när jag ska åka hem från jobbet, om det har försvunnit vätska idag oxo.

    Dem här vanliga grejjorna, som att den vitryker något enormt, eller att oljelocket är sörjigt, eller att det bubblar i expansionskärlet vid gaspådrag - dem har jag inte. Ingen extrem vitrök, inget bubbel, inget sörjigt oljelock.

    Help ?

    //Mike
    Lutar åt en blockpackning även om du inte ser att det vitryker nått extremt.

    Åk till en verkstad och be de kolla med en speciell vätska,,,,, den känner av avgaser i kylarvätskan.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5

    Re: Försvunnen kylarvätska ?

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Hej.

    Detta är lite mysko om ni frågar mig.

    Kom ut till bilen igår efter jobbet. Startade, den varnade för kylvattennivån. Hrm. Nåväl, körde hem.
    Gick in, lät bilen kyla ner sig lite, gick ut, för att kontrollera nivån och för att fylla på.
    Och det var verkligen pyttelite vätska kvar i expansionskärlet.
    Mysko, för den hade ju inte klagat när jag körde TILL jobbet.

    Givetvis blev jag orolig för att den hade fryst, eller att toppen gått eller någonting sådär hemskt. Slog i ny glykol, startade bilen, lät den stå på tomgång. För att se om det läckte, eller försvann vatten någonstans.
    Hände ingenting. Nivån låg still. FÖRUTOM, när jag gasar, varvar ordentligt, då sjunker nivån i expansionkärlet. (Sjunker inte hela tiden, utan i takt med varvet liksom. Vid 2000rpm så sjunker det lite, vid 5000rpm, sjunker det ännu lite till.)
    Och när jag då släpper gasen, och låter bilen sjunka mot tomgång igen, då stiger nivåen igen. För att vid tomgång vara fullt. Är detta ett normalt beteende ? Om inte, va sjutton beror det på ?

    Och vart kan alla kylvätska tagit vägen ? Om den är en slang, spricka, då borde det ju läcka hela tiden. Även på tomgång.
    För om halva expansionskärlet kan försvinna på min 4minutersväg till jobbet, då borde halva expansionskärlet försvinna vid 15-20minuters tomgångskörning.

    Spännande o se vad bilfan säger idag, när jag ska åka hem från jobbet, om det har försvunnit vätska idag oxo.

    Dem här vanliga grejjorna, som att den vitryker något enormt, eller att oljelocket är sörjigt, eller att det bubblar i expansionskärlet vid gaspådrag - dem har jag inte. Ingen extrem vitrök, inget bubbel, inget sörjigt oljelock.

    Help ?

    //Mike
    Lutar åt en blockpackning även om du inte ser att det vitryker nått extremt.

    Åk till en verkstad och be de kolla med en speciell vätska,,,,, den känner av avgaser i kylarvätskan.

    Det är väl ingen vätska dom kollar med va jag vet.. Vi kollar med Co mätaren håller den oanför exp. kärlet.. och ger det nått utslag då är det ju avgaser i kylsystemet iallafal.. (toppakning)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 027
    Jag hade samma symptom. Det var vattenslangen till turbon som gått. Kontrollera den!

    Topplockspackningen tror jag inte har gått, för som sagt det brukar alltid synas i avgaserna. Framförallt om det läcker så mycket.

    Ser du inget under bilen när du gasar den? Ställ dig på snö och gasa och kolla under om det blivit blått i snön.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. oljud och försvunnen olja
    Av Timos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 20:01
  2. Försvunnen beställd 9-3 SC
    Av 9-5 Aero SC i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •