Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Olisludge-lösare Auto-RX mot vevhusventilationsprobbset?

  1. #1

    Olisludge-lösare Auto-RX mot vevhusventilationsprobbset?

    Hej gott folk!

    Hittade detta om en oljetillsats Auto-RX http://www.auto-rx.com/http://auto-rx.com/pages/pov.htm
    Tänkte att ni SAAB-ägare kunde vara nyfikna att testa...
    Det ser ut att vara en grej man kan använda för att få rensa ut all oilsludge...Är det nån av er andra som har erfarenhet av detta medel?

    Här en en kille som gjort ett eget test av Auto-RX: http://www.rms13.com/index.htm

    Gör ordentligt rent i motorn verkar det som.. å det e många som verkar ha positiva erfarenheter när man letar runt på diverse bilforum...

    Jag iaf ska ta hem några flaskor ifrån USA (typ 250 spänn/st när de e hemtagna till Sverige med moms o allt.) och testa i kompisens SAAB, om det är nån som e intresserad av att hänga på, släng ett PM eller mail.

    Ska skicka i en flaska i servon oxå i min egen som läcker lite i nån himla packning nånstans, ska tydligen fixa det oxå.
    //Micke//

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701

    Re: Olisludge-lösare Auto-RX mot vevhusventilationsprobbset?

    Citat Ursprungligen postat av WhyNot
    Hej gott folk!

    Hittade detta om en oljetillsats Auto-RX http://www.auto-rx.com/http://auto-rx.com/pages/pov.htm
    Tänkte att ni SAAB-ägare kunde vara nyfikna att testa...
    Det ser ut att vara en grej man kan använda för att få rensa ut all oilsludge...Är det nån av er andra som har erfarenhet av detta medel?

    Här en en kille som gjort ett eget test av Auto-RX: http://www.rms13.com/index.htm

    Gör ordentligt rent i motorn verkar det som.. å det e många som verkar ha positiva erfarenheter när man letar runt på diverse bilforum...

    Jag iaf ska ta hem några flaskor ifrån USA (typ 250 spänn/st när de e hemtagna till Sverige med moms o allt.) och testa i kompisens SAAB, om det är nån som e intresserad av att hänga på, släng ett PM eller mail.

    Ska skicka i en flaska i servon oxå i min egen som läcker lite i nån himla packning nånstans, ska tydligen fixa det oxå.
    Najs när man har någon kompis bil att testa i först..

    Nåja men resultatet är nog av intresse för samtliga här ändå
    skriv gärna en rad sen

    mvh Lotus
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Min första tanke när jag ser detta är att hur kommer oljan att se ut efter att all kocks lösts upp? Antar att "den däringa smörjan" inte är till för att köras omkring med några längre sträckor?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Jösses, varför har inte Saab tänkt på det där?



    Men kul att någon provar i alla fall.

  5. #5

    500 mil eller nåt

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Min första tanke när jag ser detta är att hur kommer oljan att se ut efter att all kocks lösts upp? Antar att "den däringa smörjan" inte är till för att köras omkring med några längre sträckor?
    Mjae, det tar tydligen typ 700 mils körning för att få den renseffekten som bilden, det är inget "vanligt" motorflush-medel som på 15 minuter kan döda packningar o lossa chok av gojs... detta medel tar bara lite lite i taget som filtret plockar upp.

    Så, jo den ska vara i länge.. Tänkte faktiskt testa på min egen gamla vinterbil (MB190E2.0) oxå, inte för att jag tror bara på infon på orginalsiten, utan för att jag tror på andra användare (sök på google) som har provat med goda resultat.... Ska bli kul att se om den blir nåt tystare (tickar lite) och så...har ju inte nåt uttalat sludgeproblem med den motorn dock.
    //Micke//

  6. #6
    Såja, nu har jag fått hem ett gäng flaskor och i helgen åkte smörjan i vinterbilen, få se hur länge det tar tills jag ska tömma ur och köra rens-fasen. Det rör sej om 250 mil knappt innan det är dags för oljebyte igen och ren-fasen. Det är i rensfasen som mesta skiten fastnar i filtret, så de e ett tag till.

    Men det är flera som hört av sej och ska testa, bäst vore om nån hade möjlighet att ta före- och efter-bilder med topplockskåpan av... nån intresserad av det? Gärna nån som känner på sej att motorn är rikitgt oljekladdig ....
    //Micke//

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Jag tycker faktiskt att den andra bilden ser lite väl torr och högtryckstvättad ut
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Jag tycker faktiskt att den andra bilden ser lite väl torr och högtryckstvättad ut
    Jo det ser ju inte direkt ut som det ligger ett lager olja som borde ha skvätts upp av kammarna på överfallen.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Som vanligt kan jag bara rekommendera emot allt vad oljetillsatser heter, finns hittils ingen tillsats som visat sig fungera bra utan någon form av nackdel. Oljan innehåller redan rengörningsaddetiv inblandade i lämplig mängd. Är man rädd för oil sludge, ja byt då olja en gång extra istället.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Som vanligt kan jag bara rekommendera emot allt vad oljetillsatser heter, finns hittils ingen tillsats som visat sig fungera bra utan någon form av nackdel. Oljan innehåller redan rengörningsaddetiv inblandade i lämplig mängd. Är man rädd för oil sludge, ja byt då olja en gång extra istället.
    Fast om man redan har problemet verkar detta lösa upp skiten i alla fall, läs på bobistheoilguy.com (BITOG), där finns massor med information om folk som testat Auto-RX, med gott resultat vad gäller borttagning av sludge, och tätade packningar.

    Läs mera här:
    http://theoildrop.server101.com/cgi/...=013315#000012
    http://theoildrop.server101.com/cgi/...=011113#000001
    http://theoildrop.server101.com/cgi/...=011609#000003

    De här förlängda serviceintervallen verkar vara ett stort problem när det gäller sludge på vissa motorer.
    //Micke//

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av WhyNot
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Som vanligt kan jag bara rekommendera emot allt vad oljetillsatser heter, finns hittils ingen tillsats som visat sig fungera bra utan någon form av nackdel. Oljan innehåller redan rengörningsaddetiv inblandade i lämplig mängd. Är man rädd för oil sludge, ja byt då olja en gång extra istället.
    Fast om man redan har problemet verkar detta lösa upp skiten i alla fall, läs på bobistheoilguy.com (BITOG), där finns massor med information om folk som testat Auto-RX, med gott resultat vad gäller borttagning av sludge, och tätade packningar.

    Läs mera här:
    http://theoildrop.server101.com/cgi/...=013315#000012
    http://theoildrop.server101.com/cgi/...=011113#000001
    http://theoildrop.server101.com/cgi/...=011609#000003

    De här förlängda serviceintervallen verkar vara ett stort problem när det gäller sludge på vissa motorer.
    Som jag skre så innehåller en olja redan tillsatser för att lösa upp och binda smuts i oljan. Dessa tillsatser kallas dispergenter och detergenter. Det är den tidigare som ska se till att den smuts som tas upp av oljan inte klumpar sig och det är den senare som löser upp den smuts som lagt sig på ytor. Dessa två utgör i regel hälften av tillsatspaketet, normalt är andelen större i longlife oljor och mindre i högprestanda oljor. Att öka halten dispergenter och detergenter i en olja försämrar smörjningen vilket är anledningen att oljor till ex. tävlingsmotorer har en liten halt av dessa tillsatser.

    Då man inte heller känner till vad oljan man använder har för tillsatspaket ska man inte tillsätta ytterligare addetiv då man inte vet hur dessa olika addetiv fungerar tillsammans.

    Vissa av de addetiv som säljs kan också innehålla kemikalier som är utfasade från de vanliga oljorna. Detta kan bero på att de är miljö- eller hälsofarliga eller kan skada motor och katalystorrengörningen.

    Andra addetiv som säljs innehåller annars i princip samma saker som moderna oljor gör. Att tillsätta mer addetiv innebär dock inte att funktionen blir bättre.

    Finns vad jag vet ingen tillverkare av motorer eller oljor som rekommenderar ytterligare tillsatser just av dessa anledningar. Vill man hålla motorn ren, byt då olja en extra gång istället för att slänga bort pengar på diverse överreklamerade addetiv.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Vet i 17 om jag skulle våga mig på att hälla i något sådant i motorn.. Byter hellre olja lite oftare.

    Det ser ju ut som de kört med blekmedel, avfettning och yes för att sedan ha blåst av toppen med ångtvätt.

    Jag är skeptisk.
    nu med fiatmotor..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av WhyNot
    Fast om man redan har problemet verkar detta lösa upp skiten i alla fall, läs på bobistheoilguy.com (BITOG), där finns massor med information om folk som testat Auto-RX, med gott resultat vad gäller borttagning av sludge, och tätade packningar.
    Det finns en kille på www.saabcentral.com som enligt egen utsago blivit utslängd från BITOGs forum för att han postade sina inte-så-bra resultat av Auto-RX där. Det kan ju vara en anledning till att det finns få negativa kommentarer.

  14. #14
    får byta olja många gånger efteråt min första tanke,sen att det inte åtgärdar problemet oxå...

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Någon som testat ännu?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Skulle nog gå på SaabJohans alternativ. Byt olja en eller två gånger med korta intervall, så blir motorn förvånansvärt mycket renare inuti.

    Sen kan man ju få en väldigt stor negativ effekt av att köra med ett extra renande additiv (om den nu fungerar som den ska med den olja man använder) och det är nog det att man ska vara beredd på att byta lager efter en sådan tvätt, då den släpper lös ett stort antal partiklar på en gång, och ett oljefilter blir fullt snabbt i såna fall.

    Byter man olja+filter, så försvinner den skitiga miljön för lager och dylikt, men kör man med extra additiv så badar lagar och dyl. i slipande bad, efter ett tag.

  17. #17
    När jag köpte min 9-5 aero -01 för något år sedan drog den mycket olja, var på saab om detta och de felsökte samt kollade vevhusventen, etc.
    Fick gratis olja från saab (4liter) medan de försökte hitta felet. Efter en långresa i ganska hårt tempo minskade oljeförbrukningen drastiskt, detta sa jag inte något om till saab då jag ville se hur de skulle lösa problemet.
    Det förslag som jag fick från saab var att de inte kunde tänka sig byta kolvringar (trots att man misstänkte att de koksat fast, alt var slitna) då skulle jag få betala allt, de ville spruta in nåt medel i insuget när bilen var riktigt varm och detta "mirakelmedel" skulle då lösa upp allt koks på kolvarna, ringarna och i toppen och sedan skulle allt skit åka ut via avgassystemet. Frågade då om detta var någon vedertagen metod? Ja vi har gjort det på flera oplar med gott resultat svarade de. Frågade då om inte det fanns risk för att skada Ventilsäten och Turbo? men den risken tyckte man var försumbar.
    Tackade nej till denna behandling och talade om för de att bilen "självläkt" under en långresa.
    Bilen har sedan dess varit kry och drar numera normalt med olja.

    Höjdare som jobbar i våra verkstäder eller hur.


    */Niclas
    Kör 9-5 aero Kombi
    bmw 2002 touring
    http://02mannen.wastegate.se

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    50
    Gjorde en gång en "rensning" av motorn på en Volvo 960 3.0, fick tipset av en gammal bilmek...tappade ur oljan och bytte filter, fyllde i automatlådeolja i motorn och körde den riktigt varm(20-30 minuter).
    När jag sen tappade ur automatlådeoljan ur motorn så kom det ut skit...MYCKET skit.
    Sen bytte jag filter och fyllde upp med vanlig motorolja igen.
    Automatlådeolja ska tydligen ha en väldigt renande effekt, om det sen är nyttigt för motorn vet jag inte, men jag tyckte spontant att motorn gick bättre efter sköljningen och det blev inga biverkningar under den tiden jag ägde bilen.
    9-5 2.3 -99 aut med Uhrkraft steg 2

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Köra motorn i 30 minuter på automatolja tycker ja låter riktigt läskigt! Speciellt på en T7 motor som är så känslig att den rasar bara man tänker tanken. Själv skulle jag aldrig våga hälla på annat än ren motorolja av lämplig kvalité.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Köra motorn i 30 minuter på automatolja tycker ja låter riktigt läskigt! Speciellt på en T7 motor som är så känslig att den rasar bara man tänker tanken. Själv skulle jag aldrig våga hälla på annat än ren motorolja av lämplig kvalité.
    Låter lite vågat, men idéen låter intressant och inte alls omöjlig. Däremot finns ett jätteproblem att tänka på, och det är att när man byter olja via oljepluggen på en B2x5 så står 25% av oljan kvar i oljekylaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Mister-Auto
    Av ime95mos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •