Sett att många 9-3 ss är automat?
Hur är dessa?
Tappar de mycket i prestanda tack vara automaten?
Mvh
Jonas.
Sett att många 9-3 ss är automat?
Hur är dessa?
Tappar de mycket i prestanda tack vara automaten?
Mvh
Jonas.
Ingen som har något att säga om automaten på en 9-3 ss?
Mvh
Jonas.
Inte i detalj kanske, men generellt sett så kostar motorresponsen mellan en halv till 1 sekund i en automat jämfört med om man själv står för spakningen i en manuell.
www.saabsverige.com - gå in på modellen och jämför prestandaskillnaden, m/a-växlad bör finnas representerade i något spec-sheet i tekniska data för det mesta.
mvh Johan Kullberg
Hej,
Sök lite, detta ämne har diskuterats flitigt av och till, både när det gäller 9-3 SS och 9-5.
Generellt kan man säga att automatarna är slöare med originaleffekt, men att det är hyfsat jämnt skägg när man närmar sig 400 Nm i motorn. Vid ännu högre effekter/moment är det givetvis återigen en fördel att köra manuellt.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hej
Väljer du än Aero MY04-> (inte bensäker på årsmodellen kan vara MY05 också) så får du två extra växlar vilket gör den mycket rapp i vissa intervall. Sentronic +2 har jag för mig att det heter.
//Jesper #1873
Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
TLX801 du är saknad...
Tack för svaren!
Jag sökte lite innan jag skrev frågan, men hittade inte så mycket till 9-3 ss. Men jag ska söka igen och se vad jag finner...
Tack igen!
Mvh
Jonas.
Om du inte hittar något så PM:a "Johnken". Han kör lite småvässad 9-3 SS med Sentronic.Ursprungligen postat av 9-5 halmstad
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Har bara kört några olika 9-3 SS med automat kortare sträckor och kan bara säga bra saker om den. För det första så växlar den vid rätt tillfällen och gör det mjukt men ändå snabbt. Tycker att lådan passar väldigt bra med 9-3:an, speciellt den nya 6-växlade som finns till bla V6:an och dieseln.
Skulle jag köpa en 9-3 SS eller en 9-5 idag så skulle jag köpa en med automat tror jag
Har testat automat i följande 9-3:
9-3 SS Vector 2,0t
9-3 SS Aero 2,0T
9-3 SS Aero 2,8 V6
9-3 Vector SC 2,0T -07
9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld
Hur står sig en 9-3 ss aero (2,0T - 210hk) automat mot en og9-3 aero (2,0T - 205hk) manuell?
Läser så många som tycker att ss aero är seg och långsam så det får mig att undra om den gamla 9-3 aero går bättre rent utav och om det är ännu större skillnad aut mot man.
Vidare så verkar det skilja 1,1sek 0-100 med fördel till manuell, vilket verkar vara rätt mkt ändå. Nästan så att det går att jämföra med min passat 1,8t 150hk. Är det verkligen ingen skillnad i drag mellan min bil och en ss aero automat??
9-5 2,0t Biopower -06
Jag har en Sentronic med paddlar och (+2).
Har aldrig upplevt bilen som slöare än motsvarande SS. Har testat mot flera SS Aero manuella och alltid har det varit jämnt skägg. Detta trots att min cabbe väger cirka 150kg mer än SS.
Annars upplever jag automaten som silkeslen i automatläget. Manuella läget har jag bara provat någon gång så jag har ingen uppfattning alls där, den växlar i alla fall relativt snabbt.
Nackdelen med automat är bränsletörsten, räkna med 1.7-1.8l/milen i stan med en Aero. Har en bekant med en SS 2.0t automat och han har svårt att hålla sin under litern vid inspirerad körning på landsväg.
Nästan 2l/milen? Det är ju oacceptabelt... nästan.
9-5 2,0t Biopower -06
I stan, ja. En automat som ligger på dom siffrorna vid stadkörning är nog inget konstigt.
Jag är mycket nöjd med automaten i min SS (5-stegad Sentronic). Den är mycket mjuk och skön i körningen samtidigt som den växlar snabbt när det behövs.
Förbrukningen går att få ner strax under 0,8l/mil vid snäll landsvägskörning men ligger på runt litern vid blandad körning. Detta är uppmätt vid tankning och inte efter färddatorn. Färddatorn ger fantasisiffror som inte går att lita på.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Lite prestanda på olika 9-3ss aut
Acctest Saab 9-3 SS 2.0t -03 aut org
15" , 5c fuktig vägföre, vinterdäck
Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning
0-60km/h 4,9s
0-100km/h 9,1s
80-120km/h 6,0s
100-150km/h 11,0s
100-160km/h 13,4s
100-180km/h 21,2s
201m 10,8@110,9km/h
402m 16,5@139.8km/h
Acctest Saab 9-3ss aero/210hk OG aut -03 org-
17" , 8c torrt vägföre
Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning
0-60km/h 3,8s
0-100km/h 7,7s
100-150km/h 8,2s
100-150km/h 16,2s
201m 10,2@118,5km/h
402m 15,5@148,5km/h
Här är 2st man av samma typ:
Acctest Saab 9-3 SC 2.0t -06 man org
15" , 1c fuktig vägföre, vinterdäck
Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning
0-60km/h 5,8s
0-100km/h 10,7s
80-120km/h 6,2s
100-150km/h 9,6s
201m 12,0@107,6km/h
402m 17,8@138,1km/
Acctest Saab 9-3ss Aero 5-växlad org
16" , 9c , fuktigt vägföre
Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning
0-60km/h 4,9s
0-100km/h 8,2s
80-120km/h 5,0s
100-150km/h 7,7s
201m 10,8@116.5km/h
402m 16,2@149,0km/h
Mvh sasse
Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience
Jag tycker att SID-värdena har stämt väldigt väl överens med verkligheten när jag har räknat i alla fall.Ursprungligen postat av Vfr
Kan ju vara olika mellan bilar. Denna litar jag inte ett dugg på.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Hur är det med "turbokick" och automat?
Till nästa bil vill jag gärna ha tillbaka känslan utav att man stämplar gasen och känner hur turbon smyger till för att sedan trycka på med besked (ketchup?). Själva vroooOOOOOSCH -känslan.
Är den maskerad med en automat så att det blir en jämn och go (tråkig) effektkurva?
Kan säga att min nuvarande VW 1,8T är plan och tråkig (likaså förra min förra a4 1,8T) medans min gamla ng900 2,0T var mkt roligare (alla 3 manuell växellåda).
9-5 2,0t Biopower -06
Det är en linjär kraftutveckling eftersom lådan är duktig på att alltid ha rätt växel i. Vill man känna turbofördröjningen finns ju alltid det manuella läget.Ursprungligen postat av jonnyl
Den manuella funktionen tillåter föraren att klämma ur varje växel och växla själv (utan autoväxel vid rödmarkering) på ett omaskerat sätt, dvs manuell känsla? Isf är det ju guld.Ursprungligen postat av Zed82
9-5 2,0t Biopower -06
Stämmer, lådan växlar inte vid varvstopp, däremot växlar den ner vid för lågt varvtal.Ursprungligen postat av jonnyl
Tack för infon.
Hur mkt varvar den innan växling vid gasen i botten och kickdown?
9-5 2,0t Biopower -06