Sidan 1 av 32 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 635

Ämne: 9-3 Aero - "Jag ska bara..."*375hk/465Nm*

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    9-3 Aero - "Jag ska bara..."*375hk/465Nm*

    Denna tråd handlar om vad som har hänt/händer/ska hända med min og9-3 Aero.







    Bilen är en -01 som köptes för 2½ år sen helt orginal med ca 11k på mätaren. Med tiden så hittade jag in till forumet och blev medlem i STCS och detta medförde ju att man fick en massa "dumma" ideér för sig vad man skulle göra med skåpet. Den första modifieringen var att det monterades på gula Koni ställbara dämpare tillsammans med en sänkningssats från Sachs som skickade karossen 40 mm närmare Moder jord. Skillnaden var total tyckte jag!

    Sommaren/hösten 2004 byggdes det en högst moderat ljudanläggning i bilen med en väldigt snål budget. Låda,golv och steg köptes(tack AeroMasse!) där sedan slutstegsracket byggdes om med 6mm spelgelglas, neonrör och infällda fläktar(ja, jag vet att det är aningens overkill men är skaparglädjen på topp så är den! ) Bilens orginalhuvudenhet användes fortfarande dock med en lågnivå splitter från Backe så jag fortfarande kunde köra med orginalsteget till orginalsystemet.

    Resultat? Ja det poppar fullt tillräckligt för en sk. "gatbil" tycker jag!



    Sommaren 2005 så trillade det i ett steg3 från Maptun och bilen gick kanon verkligen! 700 mil hann avverkas innan pråmen parkerades i garaget och vid detta laget kom jag över en sk. "kina" universal IC(Tack Airflow) som skulle monteras.



    Det var dock inte gjort i en handvändning då universal modellen är aningen större än orginal IC´n. För att slippa flytta på torkfilter till ac eller på oljekyl så valde jag att kapa ur i krockbalken i fronten.



    Jag menar, krockbalken är ju i aluminium och IC´n är ju aluminium...what´s the deal?!


    Så här fästes IC´n fast i underkant.



    Nya anslutningar krävdes också då de var större(2,5") på IC´n.



    Under sommaren -05 byggdes det även ett eget 2 punkts stag till subframen tillsammans med ett stag till styrväxelklämman. Bussningen till klämman byttes också ut mot en Powerflex dito. Bild på styrväxelstaget kommer!



    I dec. -05 kom jag över en uppsättning kolvar och stakar från en B204 (T5 i folkmun) som det fanns planer för. Dels för att få en stabilare bottendel och dels för att slippa oil sludge problemet. Inte för att jag haft ngn ohälsosam konsumtion av olja men man vill kunna sova gott om nätterna! I samband med detta ingreppet var det ju lika bra att renovera det som renoveras kunde! Nya ringar till kolvarna, ram,vev och axiallager byttes ut. Nya o-ringar till oljekanalen i blocket, ny o-ring till oljepickupen i tråget. Div. nya packningar runt motorn och en ny T5 topplockspackning hittade dit. Då jag tidigare aldrig skruvat såhär ingående med en motor så fick jag ovärderlig hjälp ifrån Johan(Airflow) och ifrån Jonas som finns bakom nicket jonTe!

    Här är fjäderbenen borta, likaså bra då jag behövde "Helicoila" en gänga till bromsoket.



    För att kunna få ner tråg och växellåda behövdes hela subframen tas ner. Det var INTE kul när man var helt själv. Fick typ hålla ena hörnet med ena foten och andra med den andra foten och sedan försöka skruva ner den i bakkant med händerna. När den kom ner så kom den ner väldigt fort!! Får nog be om lite hjälp sen när den ska på plats.



    Delar som de nya kolvarna,stakarna,tråget,silen och ventilkåpan kördes ett par vändor i Johans(Airflow) hetvattenmotortvätt på hans jobb! Resultatet var helt makalöst!! Sakerna såg som nya ut.

    Här är tråget före tvätt.



    Och efter en ordentlig motortvätt ser det ut såhär!



    Eftersom bilen hade rullat knappa 17k mil vid det här laget så var jag ju lite spänd på hur den skulle se ut på insidan efter allt prat om rasade T7 motorer. Det vi såg var dock glädjande. Ingen kocks i tråg eller kamtransmission.



    Det var även kul att se hur silen såg ut. Hade ju väntat mig det värsta. Det fanns lite skit i den men absolut inte så man blev mörkrädd! Hade ju hört talas om silar som var helt igensatta.



    När vi lyfte på toppen så var dock kolvtopparna aningens sotiga.



    Förresten, är det någon som ser något "fel" på den bilden?

    Här är en närbild på kolvtoppen. Sprutbilden syns ganska tydligt!



    Här har vi en bra jämförelse mellan en T5 kolv/stake och en T7 dito!



    Nya kolvarna monteras här.





    Här syns härdningen på vevaxeln tydligt.





    Ja, vad säger man? Jonas kontrollerar så att oljeröret inte är igensatt på ett högst annorlunda sätt



    Johan i sin "bollibompa" overall som han själv kallar den



    Jag vet inte riktigt vad jag gjorde med kamerna men Jonas du kan vara lugn det var inget farligt



    Nu i dagarna så hittade det även hem ett inloppsrör från Taliaferro i USA via Nordic Uhr. Planen var egentligen att försöka göra mej ett eget inloppsrör men efter mkt övervägande så fick det bli ett färdigt. Det är fruktansvärt trångt "där nere"...






    Framtiden?

    Planerna för framtiden är att kunna få tag på ett #6 avgashus till min mitsu snurra och även stoppa i mina gröna 968or. Även en uppsättning T5 kammar finns i planeringen då de inte kostar många kronor. Det börjar bli en del T5 prylar i skeppet snart!

    Effektmål?

    Det skulle vara väldigt kul och hamna på rätt sida om 300hk-strecket iaf. Det visar sig till våren/sommaren.

    Tack till:

    Ett stort tack till Jonas och Johan! Utan er hade jag aldrig rott iland med det här. Jag har fått lära mig en hel del av allt detta skruvande. Att det sen även visat sig vara två väldigt bra vänner är ju bara ett plus!

    Tack även till berörda folk på forumet som har "drabbats" av mina PM med allehanda frågor! Frågar man inte får man inget veta...

    Sist men inte minst min flickvän som står ut med dessa galenskaper jag får för mig För om sanningen ska fram så tycker hon också att bilen är väldigt kul att köra!


    När jag tänker tillbaka på tiden jag har haft bilen så inser jag att allt sammanfattas ganska bra med orden "Jag ska bara..."


    Mer blir det inte just nu!

    Over n´ out!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185

    Re: 9-3 Aero - "Jag ska bara..."

    Set mycket bra ut detta

    Ska bli kul och följa

  3. #3
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Trevligt projekt!

    Angående bilen med felet så ser det onekligen ut som dina kolvar når öd samtidigt.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Trevligt projekt!

    Angående bilen med felet så ser det onekligen ut som dina kolvar når öd samtidigt.
    Precis! Vi var i farten och hade lossat överfallen och skulle peta upp kolvarna när kameran åkte fram. Visade sig senare att det blev en lite lustig bild

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Ser kanonbra ut

    Vi får se om du lyckas piska en stackars gammal 900 med Matsbox efter att dina modifieringar är klara då
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Ser kanonbra ut

    Vi får se om du lyckas piska en stackars gammal 900 med Matsbox efter att dina modifieringar är klara då
    Nja, du har ju planer du med så Vi får se

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Nja, du har ju planer du med så Vi får se
    Hehe, ja planer finns ju, men i slutändan är det ju hur mycket mos som hittar ut på vägen som är det viktiga
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Ser bra ut... ska bli kul att se dig hamna djupare o djupare i trimträsket... du har en bra början ser jag...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Alltid kul att beskåda saker såhär på avstånd
    Riktigt välgjord projekttråd får jag säga, trevligt!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Ser mycke bra ut det där

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Ser bra ut... ska bli kul att se dig hamna djupare o djupare i trimträsket... du har en bra början ser jag...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Så du har också blivit HK narkoman
    IC ser nice ut, en sån skulle KNAK behöva ha i sin gule.

    Klar till sommaren eller?
    Nabil

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    9
    Föredömligt redovisat Magnus.du kanske ska sadla om till Dokumentärfilmare,för det kommer väl en fortsättning.
    Det blir en "effektiv" motor.

    PS gjorde du klippet ?????????

    Mvh. Pensionären
    Allätare
    Förfogar över 9-5 combi 2,3 RS, MB 230SLK kompr./98
    MGB GT 1970 Medl.nr 714

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Det hade du satt ihop bra Mangan, kul att läsa.
    Men han med "snorkeln" vem var det igentligen, känner inte igen honom ?

    Höres!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Hur e det med t5 kolvarna stakarna, det är de som sitter på ng900 va?

    Har og9-3 lite svagare delar (t7 grejer) bara för att få ner friktion förbrukning?

    Då kanske min ng900 är mer trimvänlig än og9-3? Jag fundera faktiskt på att byta till 9-3 men nu vet jag inte längre.

    Snygg bil och nice med alla bilder, lycka till i framtiden !

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    T5 sägs var lite mer trimvänligare än T7.. Ja kan ju vara ute och cykla också..men ja skulle satsa mer på T5 än T7..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Vackert Mangan! Blir en kul bil av detta.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av b-motor
    Klar till sommaren eller?
    Ja det är tanken iaf! Ser inga hinder i dagsläget.

    Citat Ursprungligen postat av torsten
    PS gjorde du klippet ?????????
    Nej balansaxelkedjan sitter kvar än. Den kanske ryker till nästa vinter. Jag menar, det var ju sååå kul och riva ner subframe och allt vad det medförde...not

    Ja, det kommer en fortsättning.

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Men han med "snorkeln" vem var det igentligen, känner inte igen honom ?
    Nee har faan ingen aning om vem denna dåre var som tramsade omkring i garaget...

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Hur e det med t5 kolvarna stakarna, det är de som sitter på ng900 va?

    Har og9-3 lite svagare delar (t7 grejer) bara för att få ner friktion förbrukning?

    Då kanske min ng900 är mer trimvänlig än og9-3? Jag fundera faktiskt på att byta till 9-3 men nu vet jag inte längre.

    Snygg bil och nice med alla bilder, lycka till i framtiden !
    När man pratar om T5 kolvar och stakar så kommer dessa ifrån B2x4 motorgenerationen som återfinns i bl.a ng900.

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Vackert Mangan! Blir en kul bil av detta
    Tackar Blir ju iofs inte som en viss röd 9k Aero men endå

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    9-3 Aero - "Jag ska bara..."*Update 060209*

    Igår stod det kopplingsbyte på schemat. En viggendito krängdes dit

    Här är motorn hängd i Jonas "riva-ner-växellådan" stag.



    När allt var nere så byttes även slav och urtrampningslager.



    Nya tryckplattan och lamellen.



    /M

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Ser mkt bra ut

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 går inte att växla samt bilen bara "skakar", råd önskas
    Av Stiftung99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-29, 00:05
  2. 9-5 Aero eller "bara" 2.3 TS
    Av Nisse Hult i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 14:13
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •