Denna tråd handlar om vad som har hänt/händer/ska hända med min og9-3 Aero.







Bilen är en -01 som köptes för 2½ år sen helt orginal med ca 11k på mätaren. Med tiden så hittade jag in till forumet och blev medlem i STCS och detta medförde ju att man fick en massa "dumma" ideér för sig vad man skulle göra med skåpet. Den första modifieringen var att det monterades på gula Koni ställbara dämpare tillsammans med en sänkningssats från Sachs som skickade karossen 40 mm närmare Moder jord. Skillnaden var total tyckte jag!

Sommaren/hösten 2004 byggdes det en högst moderat ljudanläggning i bilen med en väldigt snål budget. Låda,golv och steg köptes(tack AeroMasse!) där sedan slutstegsracket byggdes om med 6mm spelgelglas, neonrör och infällda fläktar(ja, jag vet att det är aningens overkill men är skaparglädjen på topp så är den! ) Bilens orginalhuvudenhet användes fortfarande dock med en lågnivå splitter från Backe så jag fortfarande kunde köra med orginalsteget till orginalsystemet.

Resultat? Ja det poppar fullt tillräckligt för en sk. "gatbil" tycker jag!



Sommaren 2005 så trillade det i ett steg3 från Maptun och bilen gick kanon verkligen! 700 mil hann avverkas innan pråmen parkerades i garaget och vid detta laget kom jag över en sk. "kina" universal IC(Tack Airflow) som skulle monteras.



Det var dock inte gjort i en handvändning då universal modellen är aningen större än orginal IC´n. För att slippa flytta på torkfilter till ac eller på oljekyl så valde jag att kapa ur i krockbalken i fronten.



Jag menar, krockbalken är ju i aluminium och IC´n är ju aluminium...what´s the deal?!


Så här fästes IC´n fast i underkant.



Nya anslutningar krävdes också då de var större(2,5") på IC´n.



Under sommaren -05 byggdes det även ett eget 2 punkts stag till subframen tillsammans med ett stag till styrväxelklämman. Bussningen till klämman byttes också ut mot en Powerflex dito. Bild på styrväxelstaget kommer!



I dec. -05 kom jag över en uppsättning kolvar och stakar från en B204 (T5 i folkmun) som det fanns planer för. Dels för att få en stabilare bottendel och dels för att slippa oil sludge problemet. Inte för att jag haft ngn ohälsosam konsumtion av olja men man vill kunna sova gott om nätterna! I samband med detta ingreppet var det ju lika bra att renovera det som renoveras kunde! Nya ringar till kolvarna, ram,vev och axiallager byttes ut. Nya o-ringar till oljekanalen i blocket, ny o-ring till oljepickupen i tråget. Div. nya packningar runt motorn och en ny T5 topplockspackning hittade dit. Då jag tidigare aldrig skruvat såhär ingående med en motor så fick jag ovärderlig hjälp ifrån Johan(Airflow) och ifrån Jonas som finns bakom nicket jonTe!

Här är fjäderbenen borta, likaså bra då jag behövde "Helicoila" en gänga till bromsoket.



För att kunna få ner tråg och växellåda behövdes hela subframen tas ner. Det var INTE kul när man var helt själv. Fick typ hålla ena hörnet med ena foten och andra med den andra foten och sedan försöka skruva ner den i bakkant med händerna. När den kom ner så kom den ner väldigt fort!! Får nog be om lite hjälp sen när den ska på plats.



Delar som de nya kolvarna,stakarna,tråget,silen och ventilkåpan kördes ett par vändor i Johans(Airflow) hetvattenmotortvätt på hans jobb! Resultatet var helt makalöst!! Sakerna såg som nya ut.

Här är tråget före tvätt.



Och efter en ordentlig motortvätt ser det ut såhär!



Eftersom bilen hade rullat knappa 17k mil vid det här laget så var jag ju lite spänd på hur den skulle se ut på insidan efter allt prat om rasade T7 motorer. Det vi såg var dock glädjande. Ingen kocks i tråg eller kamtransmission.



Det var även kul att se hur silen såg ut. Hade ju väntat mig det värsta. Det fanns lite skit i den men absolut inte så man blev mörkrädd! Hade ju hört talas om silar som var helt igensatta.



När vi lyfte på toppen så var dock kolvtopparna aningens sotiga.



Förresten, är det någon som ser något "fel" på den bilden?

Här är en närbild på kolvtoppen. Sprutbilden syns ganska tydligt!



Här har vi en bra jämförelse mellan en T5 kolv/stake och en T7 dito!



Nya kolvarna monteras här.





Här syns härdningen på vevaxeln tydligt.





Ja, vad säger man? Jonas kontrollerar så att oljeröret inte är igensatt på ett högst annorlunda sätt



Johan i sin "bollibompa" overall som han själv kallar den



Jag vet inte riktigt vad jag gjorde med kamerna men Jonas du kan vara lugn det var inget farligt



Nu i dagarna så hittade det även hem ett inloppsrör från Taliaferro i USA via Nordic Uhr. Planen var egentligen att försöka göra mej ett eget inloppsrör men efter mkt övervägande så fick det bli ett färdigt. Det är fruktansvärt trångt "där nere"...






Framtiden?

Planerna för framtiden är att kunna få tag på ett #6 avgashus till min mitsu snurra och även stoppa i mina gröna 968or. Även en uppsättning T5 kammar finns i planeringen då de inte kostar många kronor. Det börjar bli en del T5 prylar i skeppet snart!

Effektmål?

Det skulle vara väldigt kul och hamna på rätt sida om 300hk-strecket iaf. Det visar sig till våren/sommaren.

Tack till:

Ett stort tack till Jonas och Johan! Utan er hade jag aldrig rott iland med det här. Jag har fått lära mig en hel del av allt detta skruvande. Att det sen även visat sig vara två väldigt bra vänner är ju bara ett plus!

Tack även till berörda folk på forumet som har "drabbats" av mina PM med allehanda frågor! Frågar man inte får man inget veta...

Sist men inte minst min flickvän som står ut med dessa galenskaper jag får för mig För om sanningen ska fram så tycker hon också att bilen är väldigt kul att köra!


När jag tänker tillbaka på tiden jag har haft bilen så inser jag att allt sammanfattas ganska bra med orden "Jag ska bara..."


Mer blir det inte just nu!

Over n´ out!