Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Hur återställa pystrimmning?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677

    Hur återställa pystrimmning?

    Köpte en 9000 T16 -87 idag, funkar fint och så men det sitter en öppen dump och ett t-kors, alltså pystrimmning på den. Hur återställer jag enklast detta till mer riktiga grejor (läs original)? Hur mycket kostar en orig. AV, är väl inte speciellt dyra?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Orginal AV på Speedparts är inte alls dyr, 294:- utan klubbrabatt!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677
    Den tar vi! Hur gör jag med t-korset då?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    433
    Antingen plugg t-korset eller byta slangen. Det sista alternativet är väl det bästa egentligen..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677
    Om jag förstått det hela rätt så bytar man alltså till en slang med hål i när man pystrimmar? Men vad händer om jag pluggar den slangen?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 398
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Om jag förstått det hela rätt så bytar man alltså till en slang med hål i när man pystrimmar? Men vad händer om jag pluggar den slangen?
    Samma sak som om du skulle byta slangen där de är "hål" på fast de är större risk för läckage då!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677
    Ska båda ändarna pluggas eller räker det med t-kors ändan?

    Men hur mycket borde bilen ladda med ett Speedparts steg 1 chip? Kring 1 bar? För den laddar där någonstans nu. Så kan det vara så att den inte är "pystrimmad"?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    5737
    Ändarna ska inte pluggas, de ska "sitta ihop" så att säga. Enklast är nog att byta till en ny slang.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    21
    bilen ska väll ladda mellan 08-09 orginal å om man har en "billig" mätare så kan det slå lite på va den visar och vad den i själva verket laddar. om du ska byta till en orginaldump så kan ja tänka mig att klippa den öppna.

    skicka ett pris och vad det är för nån på pm om du är sugen..
    varför suga när det finns turbo??

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677
    Citat Ursprungligen postat av Kwimmm
    bilen ska väll ladda mellan 08-09 orginal å om man har en "billig" mätare så kan det slå lite på va den visar och vad den i själva verket laddar. om du ska byta till en orginaldump så kan ja tänka mig att klippa den öppna.

    skicka ett pris och vad det är för nån på pm om du är sugen..
    Har ett kvitto på den, är väl runt en månad gammal, kostar femhundra spänn på micro så halv priset+frakt är väl vettigt?

    Är det så här det ska kopplas? Verkar ju vara mindre bra och fimpa röret helt?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677
    Ingen som kan säga, vill fixa det ikväll så att jag kan åka bil till jobbet imorrn
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 005
    Medlem#
    5849
    När det ser ut sådår, med lite T:n och slangar åt alla håll är det svårt att säga exakt hur du skall göra för att återställa till std.

    Det enda jag kan säga säkert är att tre slangar skall vara anslutna på magnetventilen,(UTAN T-kors m.m utan raka vägen....)

    På magnetventilen finns tre anslutningar märkta R C W
    R= Slang till insuget FÖRE turbon
    C= - " - Sitter valigtvis på en nippel på turbons kompressorhus. (Alltså tryck)
    W= Wastegatens tryck klocka, förmodligen på denna slang du har ett t-kors ditsatt nu???

    Lycka till MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    När det ser ut sådår, med lite T:n och slangar åt alla håll är det svårt att säga exakt hur du skall göra för att återställa till std.

    Det enda jag kan säga säkert är att tre slangar skall vara anslutna på magnetventilen,(UTAN T-kors m.m utan raka vägen....)

    På magnetventilen finns tre anslutningar märkta R C W
    R= Slang till insuget FÖRE turbon
    C= - " - Sitter valigtvis på en nippel på turbons kompressorhus. (Alltså tryck)
    W= Wastegatens tryck klocka, förmodligen på denna slang du har ett t-kors ditsatt nu???

    Lycka till MVH
    Är så pinsamt dålig på turbomotorer, måste plugga lite. Men det är bara att följa slangarna alltså?

    Edit: Kom på nu att jag hittade en annan slang som var pluggad, den ska antagligen in där det lilla vita korset sitter?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    912
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Edit: Kom på nu att jag hittade en annan slang som var pluggad, den ska antagligen in där det lilla vita korset sitter?
    Enklaste lösningen är att rensa bort alla kapade, pluggade eller skarvade slangar och följa flasets råd här ovan. Original ska endast tre styck raka slangar utan T-kors eller dylikt finnas. Det blir mycket enklare att bygga upp från början än att försöka förstå hur tidigare förmåga har kopplat och försöka rätta det!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    21
    tjennare.. ja tänkte bara be dig om att höra av dig till den du köpte bilen av och påpeka att han eller hon är vrålkorkad.. va innne på micros hemsida precis å kollade dumpen, den ska ju tåla 0,4 bar....
    det är ju för f*n bara hälften av va bilen laddar orginal.. så kan man ju inte ha det. går bilen knasigt på tomgång?
    varför suga när det finns turbo??

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 677
    Citat Ursprungligen postat av Kwimmm
    tjennare.. ja tänkte bara be dig om att höra av dig till den du köpte bilen av och påpeka att han eller hon är vrålkorkad.. va innne på micros hemsida precis å kollade dumpen, den ska ju tåla 0,4 bar....
    det är ju för f*n bara hälften av va bilen laddar orginal.. så kan man ju inte ha det. går bilen knasigt på tomgång?
    Jo jag märkte också den enorma tabben. Ringa och skrika på honom känns ju lockande men lär ju inte lösa någonting. Den går faktiskt bra på tomgången men det ska bytas till en original AV. Brukar Saab ha dom hemma på reservdelslagret? Men vad kan hända om den går sönder? Det lär väl bara säga poff sen så har jag en bil som laddar väl dåligt?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    21
    jag har faktiskt ingen aning om vad som händer när av:n pajjar.... har man öppen så borde den ju släppa ut luft hela tiden eller så öppnar den inte när den ska. å om den står öppen så blir de ju för mycke soppa å om den inte öppnar alls så pajjar man turbon.. jag veti nte om dom har det inne, men det borde dom nog..

    jag har ett annat bekymmer som också har med dumpar att göra.. kan nån med en og 900 t16 säga mig hr ert ladd/vaccum ligger när bilen går på tomgång?? känns som om att ja har för högt vacum å undrar om det är nått som är paj eller om det bara kan va så och att man får "pystrimma" på vaccumslangen från insuget???
    varför suga när det finns turbo??

  18. #18
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 514
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Kwimmm
    jag har faktiskt ingen aning om vad som händer när av:n pajjar.... har man öppen så borde den ju släppa ut luft hela tiden eller så öppnar den inte när den ska. å om den står öppen så blir de ju för mycke soppa å om den inte öppnar alls så pajjar man turbon.. jag veti nte om dom har det inne, men det borde dom nog..

    jag har ett annat bekymmer som också har med dumpar att göra.. kan nån med en og 900 t16 säga mig hr ert ladd/vaccum ligger när bilen går på tomgång?? känns som om att ja har för högt vacum å undrar om det är nått som är paj eller om det bara kan va så och att man får "pystrimma" på vaccumslangen från insuget???
    Tomgång: ca -0.4 , motorbroms ca -0.7

    (og900 T8 sp)

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    21
    okej.. ska kolla det imorrn, kör nog opel ikväll.. iaf. handisen på bakhjulen
    varför suga när det finns turbo??

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av Kwimmm
    jag har faktiskt ingen aning om vad som händer när av:n pajjar.... har man öppen så borde den ju släppa ut luft hela tiden eller så öppnar den inte när den ska. å om den står öppen så blir de ju för mycke soppa å om den inte öppnar alls så pajjar man turbon.. jag veti nte om dom har det inne, men det borde dom nog..

    jag har ett annat bekymmer som också har med dumpar att göra.. kan nån med en og 900 t16 säga mig hr ert ladd/vaccum ligger när bilen går på tomgång?? känns som om att ja har för högt vacum å undrar om det är nått som är paj eller om det bara kan va så och att man får "pystrimma" på vaccumslangen från insuget???
    Om AV är en förkorning för avlastningsventil (dumpventil) så tror jag att jag ser ett fel.... Är väll inget farligt att inte ha någon dump? Tidiga turbo Saabar hade ju inte det. Det enda som händer är väll att turbin hjulen stannar upp när man släpper på gasen och insugsspjället stängs. Blir luft kvar mellan turbo och spjäll och det stoppar upp turbinen. Därför har man väll en dump som släpper ut den överblivna luften.

Liknande ämnen

  1. återställa servicemeddelande???
    Av Mick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 16:00
  2. Återställa Servicedata i sid.
    Av Aerodynamics i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 20:49
  3. Återställa Serviceindikatorn?
    Av green machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 19:37
  4. [LÖST] Hur släcka airbaglampa OG9-3
    Av Znyper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:20
  5. Pystrimmning
    Av Dan-Christer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •