Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kabeldragning i 9000 cse

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    162

    Kabeldragning i 9000 cse

    Hej!

    Nån som vet den enklaste vägen att komma in med kabel till kupén från motorrummet?
    Lyste och tittade idag men kunde inte hitta något bra/lämpligt stället att dra igenom kabeln.

    Mvh
    9-5 2.3t Griffin 2010
    Evo IX -07
    9000 2.3T A50 -98 Maptun Steg 4 [Såld!]

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    kolla övanför pedalstället .. där finns en stor gummiplugg .. stor som en puck ungefär ..
    där har jag dragit igenom min ström .. även många andra ..

    Du får lossa på den svarta plasten som finns framför rutan under huven .. (akvariet) .. och därunder så finns tionicboxen (silver box) .. lyft bort den så kommer du åt bra ..

    Har inga bilder tyvärr ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    öööö Sitter inte den pluggen brevid bromsservon?
    Har för mig att det sitter upp klämd mellan bromsservon och stötdämpartornet. = ett straff att komma åt från utsidan.

    Hittade en bild där du ser den lilla fula "pucken" Den sitter brevid bromsservon slangen till kopplingspedalen går där samt kablarna till absgivarna tillbakhjulen.

    När jag drar + kabel så brukar jag dra över den till höger sida och använda mig av luckan som är till för högerstyrda bilar.
    Där går det lätt att borra ett hål och sätta en bra genomförning.
    Glöm inte att täta med silicon eller liknande.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    162
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    kolla övanför pedalstället .. där finns en stor gummiplugg .. stor som en puck ungefär ..
    där har jag dragit igenom min ström .. även många andra ..

    Du får lossa på den svarta plasten som finns framför rutan under huven .. (akvariet) .. och därunder så finns tionicboxen (silver box) .. lyft bort den så kommer du åt bra ..

    Har inga bilder tyvärr ..

    Okej tackar för de, gjorde allt detta igår o lyste lite men lyfte aldrig på tionicboxen, tror även jag såg "pucken" som du snackade om. Tar jag bort hela gummipluggen eller gör jag hål i den bara?

    Mvh
    9-5 2.3t Griffin 2010
    Evo IX -07
    9000 2.3T A50 -98 Maptun Steg 4 [Såld!]

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    OJ jag såg nu att jag glömde lägga in bilden i förra inlägget.
    Här kommer bilden.



    Ser du "pucken" ?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Får väl anta att du ska installera slutsteg..?

    Det finns också en väldigt bra gummigenomföring bakom handsfacket, skruva ur handsfacket så ser du den uppe till höger och på motsatt sida lätt åtkomlig i akvariet. Jag drog kabeln (50 eller 70mm2, glömt) från batteriet (Via säkring givetvis) i akvariet över till höger sida in bakom handsfacket och ned bakom mattan och sedan bakåt utefter dörrlisterna.

    Har du däremot airbag skulle jag nog göra som dom andra förslagen..se också upp med kontaktdonet som sitter fast längst bak på handsfacket, det är ett motstånd för airbagsystemet, slår du på tändningen med det urkopplat resulterar det i blinkande airbaglampa som måste återställas av Saabverkstaden, bästa att ha batteriet urkopplat vid el-jobb..
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    162
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Får väl anta att du ska installera slutsteg..?

    Det finns också en väldigt bra gummigenomföring bakom handsfacket, skruva ur handsfacket så ser du den uppe till höger och på motsatt sida lätt åtkomlig i akvariet. Jag drog kabeln (50 eller 70mm2, glömt) från batteriet (Via säkring givetvis) i akvariet över till höger sida in bakom handsfacket och ned bakom mattan och sedan bakåt utefter dörrlisterna.

    Har du däremot airbag skulle jag nog göra som dom andra förslagen..se också upp med kontaktdonet som sitter fast längst bak på handsfacket, det är ett motstånd för airbagsystemet, slår du på tändningen med det urkopplat resulterar det i blinkande airbaglampa som måste återställas av Saabverkstaden, bästa att ha batteriet urkopplat vid el-jobb..
    Stämmer bra, ska installera slutsteg. Låter som att det är lättare att komma åt i din beskrivning än den andra. Har ju ingen airbag på passagerar plats, enbart på förarplats så de är ju inte något problem. Ska öppna och titta lite hur det ser ut. Tack för tipset

    Mvh
    9-5 2.3t Griffin 2010
    Evo IX -07
    9000 2.3T A50 -98 Maptun Steg 4 [Såld!]

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    PmAero:

    Har du AC???

    Om jag inte kommer ihåg helt fel så är den pluggen lite knepig att komma åt om man har AC.
    Det skilljer ju en del om man har ac eller ej?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av crazyblackadder
    PmAero:

    Har du AC???

    Om jag inte kommer ihåg helt fel så är den pluggen lite knepig att komma åt om man har AC.
    Det skilljer ju en del om man har ac eller ej?
    Näe, har ju ACC
    Men jo det stämmer att den sitter en bit in sett från akvariet, var precis o kollade för o friska upp minnet lite..var ju ett bra tag sen den monterades..
    Lossar man vent-utsläppet och tillhörande plaströrbit i instrumentbrädan samt eventuell högtalare så kommer man bra åt genomföringen och kan man mata ut kabeln i akvariet innifrån.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Ja det borde ju inte vara några problem.

    Kom bara ihåg att skydda kabeln i robotslang eller liknande.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Jag drog igenom samma hål som kupèvärmarsladden kommer igenom, gott om plats. Sen upp och in under fläktkåpan där längst upp närmast rutan och ner till batteriet på andra sidan..
    Är lite mer kabel men gick fort att dra också!

Liknande ämnen

  1. Kabeldragning i 9000 -97
    Av martin_9000aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 10:19
  2. Kabeldragning 9000 CC -89
    Av Spawn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 15:36
  3. Kabeldragning..
    Av TaNKeRPiDDe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 14:54
  4. Kabeldragning OG9-3
    Av Sandstig i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 20:30
  5. Kabeldragning till slutsteg i 9000 -92
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •