Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Information om Aero modeller

  1. #61
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Kanske inte den bästa og900 Aero-modellen förstås, men däremot en av de mest ovanliga kom ju just 1985 i form av den riktigt limiterade serien som lackerades i pearlwhite.
    28 bilar om jag minns rätt, där även fälgarna och Aero-plasten lackerats i denna läckra kulör.

    Min gamla bil på bild.
    Såg den senast på Saab-festivalen i fjol, så den verkar fortfarande vara i livet (dock utan USA-front, den behöll jag innan jag sålde bilen).

    Senast redigerat av Mr Dezent den 2014-04-24 klockan 18:08.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #62
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Ni får ju inte glömma att 91 så kom även bilarna med lackad kylarbalk
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  3. #63
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    28 bilar, då var den ju riktigt vanlig. Inte som T8 special kanske men ändå.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent Visa inlägg
    Kanske inte den bästa og900 Aero-modellen förstås, men däremot en av de mest ovanliga kom ju just 1985 i form av den riktigt limiterade serien som lackerades i pearlwhite.
    28 bilar om jag minns rätt, där även fälgarna och Aero-plasten lackerats i denna läckra kulör.

    Min gamla bil på bild.
    Såg den senast på Saab-festivalen i fjol, så den verkar fortfarande vara i livet (dock utan USA-front, den behöll jag innan jag sålde bilen).

    1984 och 1985 tillverkades dessa i 29 ex totalt för hela världen.

    Finns väl 3 st kvar i USA, enligt en entusiast som bor i USA så är den 4e där krockad och skrotad. 6 st som jag vet finns i Sverige. Såg 2 st på festivalen 2013, en 1984 dock med gråa kjolar som övriga Aeromodeller har och en 1985 som Bovy på Saabforumen sålde i höstas, dock är de alla i väldigt varierande skick, 2 st i Holland, och troligtvis EN enda för hela Asien som är väl en 85a enligt info jag hittat.

    Så om man summerar ihop bilarna för hela världen så finns det totalt ca 12 bilar kvar i registret av alla 29 tillverkade om jag räknat rätt och inte missat nån mer, så himla trist att många har rostat bort under tiden... Vore en våt dröm att hitta nån i bra skick men kan inte räkna starkt med detta...

    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Och vilken är den bästa 900 AERO årsmodellen?
    -84 var ju först och lite originell med sina speciella kammar och topplock och är givetvis en het kandidat.
    -85 inte så speciell så nä.
    -86 hade nya kammar men nä.
    -87 var första året med nya fronten, hade ventilerade bromsar men fortfarande dom gamla oken med handbroms fram.
    -88 Nya bromsar men annars inte alls så rolig med strypt effekt till 160hk på de med kat så nä.
    -89 Vet inte om alla hade det men nu fanns det ABS och en del reggades återigen med 175hk och 8:ans primär. Sista årsmodellen med LH och den gamla roliga turbon. Jag skulle nog vilja säga att AERO nu stod på sin topp.
    -90 Ny turbo och lucas tog bort den härliga turbokicken. Vem fan vill ha ett jämt register på en veteranbil? Nä
    -91 Var det ens några nyheter?
    -92 Ny färg på instrumentet annars lika tråkig som 90-91
    -93 Sista årsmodellen men vem vill ha en ny veteranbil när det finns äldre som dessutom är roligare.
    Finns fler förändringar förövrigt på varje årsmodell som kanske kan vara värda att ta upp:
    1984: Första årsmodellen som en Aero tillverkas, dock så har de första bilarna nånsin beteckningen LUX i registret.
    1985: Huvemblem med gripenmärke introduceras, dessutom flyttas startmotorn från undersidan av grenröret till sidan av motorblocket på vänstersidan, dessutom utöver startmotorn så får T16 såvitt jag vet en annan oljepump, oljeretur, tomgångsventiler, en annan T16 topp också då hela T16 1984 skiljer något så väldigt mycket som inte många ser.
    1986: Sidoblinkers introduceras, dessutom så får T16 en dubbelradig APC box placerad i vänster framskärm istället för under baksätet som 1984-1985 har. USA bilarna får ventilerade bromsar fram på den gamla bultcirkeln.
    1988: Bortsett från att katalysatorn och nya bromsarna kom till så har även T16 fått en annan topp som även kräver en annan ventilkåpa. Därmed fick 1988-1993 topparna integrerad smörjning istället.
    1990: Bosch styrsystem slopas och Lucas introduceras på bilarna för Europeiska och Asiens marknad också om jag inte minns fel, kan nämna att min USA T16 1991 har Bosch 2.4 styrsystem med Garrett turbo, och så är det troligtvis på alla USA bilarna ända tills OG900 läggs ner 1993/1994. Dessutom så har min 1991 den nyare växelföraren som gör att växlingarna blir betydligt smidigare än de äldre.

    Finns säkert mer som jag missat.
    Senast redigerat av TurboLamko den 2014-04-24 klockan 19:31.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #65
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Inte den snyggaste i min smak men kanske för dom som ska ha allt i vitt så.

    Gemensamt för alla AERO är att välldigt många av dom har blivit utsatta för diverse mer eller mindre lyckade styling och trimprojekt. Av alla som finns kvar så gissar jag på att mer än hälften inte är i originalutförande.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  6. #66
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Nej få Saabar har trimmats och grejats med så mkt som Aeros!

    8ans primär: Jag kan såklart inte bomsäkert säga att ingen levererades, men vi kikade igenom Saabs egna dokumentation för några år sen och enligt den info som fanns så har ingen Aero gått ut med 8ans i Sverige. Men det är ju Saab, och undantag finns alltid. Få andra märken torde ha så mkt prototypbilar, undantag och roliga färger ute i trafik som Saab. Men jag gissar att den bilen du pratar om fått en 8ans låda istoppad efteråt, komplett. Att en Aero inte har rätt original låda är snarare regel än undantag.Det har vårt nån enstaka original låda i omlopp också till salu, rätt märkt med 8ans. Men det är mkt ovanligt. Om din bil hade lådan original så är den mkt unik, så mkt är säkert. Jag har under 10 års og900 pysslande inte sett en enda Aero med 8ans låda i sig, som vart Svensk. (och jag har sett ett gäng....). Men var glad för din bil, det är ju ball! Blir det lite trögt eller? Jag har haft två bilar med 8ans, men bägge med Mitsuturbon, hur blir det med Garrett turbo och 8ans? Lite trött på låga varv? Men det blir ju desto roligare sen såklart.... FÖrdel 8an är ju att dom nästan gör 100 på tvåan, något man kan drömma om annars. Och osannolikt att någon skulle importat en låda, nja jag vet inte jag. Det fanns en tid när jag gladeligen skulle åkt långt för att hämta en ball låda i nyskick, och det finns fler dårar därute...

    Pearlwhite är ju speciell - tänk 1984, när Aerokitet var nytt och Saab kom med 175 balla hästar i en bil som syntes rejält där i montern i Frankfurt. Då låg dom djäklar i mig på topp!
    MEDLEM 7032.

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Det är ganska lätt att veta vad som är "äkta", bara titta på regbeviset.. Saab släppte ut ofantligt mycket provbilar som var högspecade men inte Aero på pappret..
    Även motsatsen finns, dvs Aero i regbeviset men inte full aeromundering

    1991 fick väl og900 den sista uppdateringen av lådan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #68
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Även motsatsen finns, dvs Aero i regbeviset men inte full aeromundering

    1991 fick väl og900 den sista uppdateringen av lådan.
    Menar du att kjolpaketet har lossnat då?
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  9. #69
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Nej få Saabar har trimmats och grejats med så mkt som Aeros!

    8ans primär: Jag kan såklart inte bomsäkert säga att ingen levererades, men vi kikade igenom Saabs egna dokumentation för några år sen och enligt den info som fanns så har ingen Aero gått ut med 8ans i Sverige. Men det är ju Saab, och undantag finns alltid. Få andra märken torde ha så mkt prototypbilar, undantag och roliga färger ute i trafik som Saab. Men jag gissar att den bilen du pratar om fått en 8ans låda istoppad efteråt, komplett. Att en Aero inte har rätt original låda är snarare regel än undantag.Det har vårt nån enstaka original låda i omlopp också till salu, rätt märkt med 8ans. Men det är mkt ovanligt. Om din bil hade lådan original så är den mkt unik, så mkt är säkert. Jag har under 10 års og900 pysslande inte sett en enda Aero med 8ans låda i sig, som vart Svensk. (och jag har sett ett gäng....). Men var glad för din bil, det är ju ball! Blir det lite trögt eller? Jag har haft två bilar med 8ans, men bägge med Mitsuturbon, hur blir det med Garrett turbo och 8ans? Lite trött på låga varv? Men det blir ju desto roligare sen såklart.... FÖrdel 8an är ju att dom nästan gör 100 på tvåan, något man kan drömma om annars. Och osannolikt att någon skulle importat en låda, nja jag vet inte jag. Det fanns en tid när jag gladeligen skulle åkt långt för att hämta en ball låda i nyskick, och det finns fler dårar därute...

    Pearlwhite är ju speciell - tänk 1984, när Aerokitet var nytt och Saab kom med 175 balla hästar i en bil som syntes rejält där i montern i Frankfurt. Då låg dom djäklar i mig på topp!
    Finns den dokumentationen kvar? Hade varit riktigt intressant att kika på den.
    Jag har beställt några dokument från fordonsarkivet för att kunna gå vidare med primärväxelmysteriet. Ja den blir ganska slö på låga varv och kanske inte den mest optimala statsbilen men den härliga karaktären i den gamla T16 motorn upplevs bara än mer och kommer verkligen till sin rätt med den höga utväxlingen. Bilen är helt original förutom att någon har slarvat bort fälgarna och ersatt dom med 16" AERO och tyvärr har någon skruvat dit sänkfjädrar. Skulle någon ha jagat runt i hela europa och kånkat hem en hel låda bara för att få en högre utväxling så känns det som att denne någon även skulle ge sej på motorn och allt annat också vilket får mej att känna att det är än mer osannolikt att lådan skulle vara utbytt även om jag givetvis inte ser det som helt omöjligt. Kunde man köpa en komplett låda med 8:ans primär över disk på den tiden?
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  10. #70
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    -84 hade väll olika höjd på insug respektive avgaskanalerna?
    -87 hade väll ventilerade bromsar?


    Nja den helvita faller mej inte i smaken. En berylgrön AERO vore däremot något det.

    Verkligen roligt att det dyker upp en massa intressanta fakta. Hoppas tråden får leva vidare länge.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent Visa inlägg
    Kanske inte den bästa og900 Aero-modellen förstås, men däremot en av de mest ovanliga kom ju just 1985 i form av den riktigt limiterade serien som lackerades i pearlwhite.
    28 bilar om jag minns rätt, där även fälgarna och Aero-plasten lackerats i denna läckra kulör.

    Min gamla bil på bild.
    Såg den senast på Saab-festivalen i fjol, så den verkar fortfarande vara i livet (dock utan USA-front, den behöll jag innan jag sålde bilen).

    Hej, lite kul info kanske,
    Just den bilen och dom andra övriga har jag slipat på saab målerit när jag jobbade där 84-85 ,alla bilar som lackades med Pearl fick slipas och lackas om för den kulören täcker inte småfel som uppkom under processen.
    Den var ett helsicke och slipa ,var som glas och tungjobbat, men ingen annan på min lina ville slipa dessa så jag tog dom.

    Bilarna kunde gå runt både 2 och 3 gånger och då mätte vi tjockleken efter att det såg bra ut men var oturen framme så var lacken för tjock och karossen skrotades, för vid stark kyla/värme så krakelerade lacken.

    Vi klagade hos dom ansvariga att detta kostade saab så mycket ( 2 til 3 ggr så mycket som en vanlig lack) att dtinte var försvarbart att fortsätta så den kulören togs sedan bort.

    Jörgen b

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Kan man då säga att det var anledningen till att endast 29 bilar lämnade fabriken pga av att lacken var så jobbig att jobba med? Men hur kommer det sig i övrigt att 9000 tillverkades i ca 600 ex i PearlWhite? Lite nyfiken...

    Glömde nämna att förra året i somras så var spekulant på en Pearl 85a, men backade pga priset också i samband med att skicket utvändigt inte var så jättefint pga rost och krackelerad huv...
    Senast redigerat av TurboLamko den 2014-04-25 klockan 16:27.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  13. #73
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Intressant. Betyder det även att det blir problem att lacka om delar eller hela bilen i originalkulör?

    Nu har jag fått hem en bunt dokument om min AERO -89. Kanske kan jag lösa mysteriet med växellådan.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  14. #74
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Kanske kan jag lösa mysteriet med växellådan.
    Vad är det för mysterium?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #75
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Vad är det för mysterium?
    Det sitter 8:ans primär men det ska tydligen bara ha sålts 4 bilar med den primären och ingen av dessa 4 ska ha varit någon AERO. Växellådan har rätt nummer för årsmodell och motorvariant och har 8 som primärväxelkod. Frågan är om den fanns där från början?
    Senast redigerat av 900T8 den 2014-04-25 klockan 22:58.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  16. #76
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    -84 hade väll olika höjd på insug respektive avgaskanalerna?
    84-85 har assymetriska ínsugskammar där den ena nocken är 2mm lägre. I övrigt har kammarna roligare värden är senare kammar.
    insugskanalerna är symetriska på 84-85 (om jag minns rätt) men på senare årsmodeller är dom assymetriska (undantaget 2,1 toppen)

    Enl sidan 900aero.com ska de sista B202 topparna ha symmetriska insugskanaler men nån sån topp har inte jag hittat. För några veckor sedan plockade jag toppen av en 9000 -93 och den har assymetriska kanaler
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Intressant. Betyder det även att det blir problem att lacka om delar eller hela bilen i originalkulör?

    Nu har jag fått hem en bunt dokument om min AERO -89. Kanske kan jag lösa mysteriet med växellådan.
    Det som var problem med kulören var bla att om man fick ett fel på säg vänster framskärm så var man tvungen att lacka om hela vänster sidan just för att färgtonen ändras av hur tjock färgen var.
    samma visa om huven var fel ,då behövdes taket,baklucka tas med och vid otur så var man tvungen att lacka om både vä och hö sida.

    Jörgen b

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TurboLamko Visa inlägg
    Kan man då säga att det var anledningen till att endast 29 bilar lämnade fabriken pga av att lacken var så jobbig att jobba med? Men hur kommer det sig i övrigt att 9000 tillverkades i ca 600 ex i PearlWhite? Lite nyfiken...

    Glömde nämna att förra året i somras så var spekulant på en Pearl 85a, men backade pga priset också i samband med att skicket utvändigt inte var så jättefint pga rost och krackelerad huv...
    Kan vara så att till 9000 så hade egenskaperna ändrats i färgen så att det blev lättare att lägga denna kulör, minns inte riktigt om jag slipade 9000 (borde jag veta),när kom kulören på 9000?

    Hur som helst så var denna kulör kostsam för saab så i huvudsak så var det nog därför som den blev i så lite serie.

    Jörgen B

Liknande ämnen

  1. Var hittar man information om og900 Aero -88
    Av Mikko79 i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-02-19, 09:11
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 16:29
  3. Tankarmatur från andra modeller till 9-3 Aero -01?
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 17:41
  4. Finns det 2 modeller av Viking Aero fälgen ???
    Av Talladega-98 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 19:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •