Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Utbyte av högtalare i Premium 70 systemet.

  1. #1

    Utbyte av högtalare i Premium 70 systemet.

    Hej!

    Tanken är att ersätta de orginalhögtalare som finns i framdörrarna och i instrumentbrädan. Siktat in mig på Rockford P132C i dörrarna och P162C i instr.brädan. Det borde väl gå rätt så bra?

    - Finns det färdigt ett fördelningsfilter? Hur tillvida ska det tas i beaktande?
    - I hatthyllan finns ett par 4 tummare. Är det möjligt att dra trådarna istället till en 6x9?
    - Måste stereon uppgraderas om man vill ha en centerhögtalare eller eventuellt en bas?

    Här är några frågor från ett stort frågetecken Tacksam för alla svar och synpunkter.


    Åket är en 9-3 SS Vector

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Hej!

    Välkommen till STCS!

    Om du har "premium" 70 så betyder det att du inte har några högtalare i dörrarna och således ingen förstärkare under sätet att driva dem med. Detta gör det hela lite problematiskt eftersom du inte kan plocka signalen från huvudenheten eftersom den är frekvensdelad. Du kan alltså inte dra trådarna till en 6x9 bak och räkna med mer bas.

    Du måste ha den extra förstärkaren för att kunna driva dörrhögtalarna och centern. Från dörrhögtalarna kan du om du vill dra högnivå till ett extra slutsteg och driva 6x9 bak alternativt baslåda.
    Kolla om du kan hitta förstärkaren på nån skrot. Hos Saab blir det troligvis dyrt.

  3. #3
    Tack Moose!

    Här har jag gått och trott att jag har ett Premium 70 system men jag har ju ett 150! Blev fundersam över det du sade och gick och kollade i bilen. Jag har högtalare både i instrumentbrädan och i dörrarna. Liksomså 4 tummare i hatthyllan. Centern är jag inte säker om. Vilket missförstånd

    Hur ändrar det på hela saken nu? Högtalarna ändrade till RF P162S respektive P142C.

    My mistake

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Det förändrar läget lite.

    I instrumentbrädan, centern och i hatthyllan sitter det 4 Ohms högtalare så där fungerar de du föreslagit bra. Däremot så sitter det 2 Ohms högtalare i dörrarna så där borde du leta upp några andra. Finns tyvärr inte så mycket att välja på.

    Observera att utrymmet vid centern är smått begränsat så det är inte säkert rockfordhögtalaren passar. Står lite mer i den här tråden:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ght=center

Liknande ämnen

  1. Rekommendation på utbyte högtalare 9-3 SC
    Av Kongo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 22:31
  2. Slutsteget som sitter i 150 premium systemet Saab 9-3 2008
    Av nniikkllaass1988 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 00:25
  3. Högtalare 9-5 Premium 80
    Av nimbus8 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 13:39
  4. Fel impedans på högtalare i 9-3SS med premium 150
    Av moose i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •