Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 86

Ämne: "Trimfilosofera" med Dr. Jompa

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    Jag är inte så skotträdd.. speciellt inte nu när robban skruvat ner effekten med 100hk under max uppmätt effekt.... men man vill lira säkert liksom...

    Knepigt dethär med kolvar tycker jag....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 879
    Medlem#
    891
    Jag tror du e jätterädd

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Jag tror du e jätterädd
    Ja, jag är rädd för att robban backat min "gatmapp" för långt...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  4. #4
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Jag tror du e jätterädd
    Ja, jag är rädd för att robban backat min "gatmapp" för långt...
    Du behöver inte ha mer än 380-390-400 som gatmappp din galning..

    Var är du Jompa..? Hjälp..

    Ok,, du får ha 3st boxar...

    St1: 380-390Hp. Bankörning./vardags lek.
    St2: 420-430hp. Showbankörning o mer lek.
    St3: 490-500hp. Baaaaara lek o lek o lek..

    Deal.?

    edit ps: St1 och St2 är redan klara.. Så St3:an löser vi senare..
    Mvh..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    Jompa can't help you now...... (han älskar ju effekt med, bara den är "harmonisk"... hehehe

    Haha... steg III löser vi med dom nya kolvarna på plats så blire +530hk... hahhaha..... galet...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Var är du Jompa..? Hjälp..
    My 2 cents...


    Min bil, hårmappad med V-Power (Adrenalin för Din motor, det närmsta formel 1 Du kan komma o.s.v.) och ladd på över 2 bar från 4.000 rpm till 7.500 rpm för att sedan backa av till 1,95 bar vid 8.000 rpm blir helt "irrelevant" att köra på gata trots att det ger en bit mer än standardprogget på 1,8 bar som ger 277 kW på hjulen. Jag tror att folk har fått "effektnoja" utan att begripa vad det innebär.

    Jag har i ett desperat försök att få till harmonin monterat diffbroms, ställbara dämpare, stödstag samt hårda sänkfjädrar och ovanpå det kör jag med 40-profil på däcken... Vem tror att en bra bit över 400 hk är lämpligt i en FWD-kärra på 1.290 pannor vid gatåka, hand upp?

    Trots dessa transmissionsåtgärder samt chassieåtgärder så är effekten helt oanvändbar på gatan under 100 km/h. Ute på motorvägen, om jag växlar ner till trean i 120 km/h och kör om så har jag hjulspinn ända upp till 180 km/h... Vem här inne kan säga att det är ett "bra" beteende på en gatbil? Visst, det är en jäkla show att köra om folk, med diffbroms, med spinnande och båda framdäcken rykandes i 170 km/h men... till vilken nytta?


    Pirrelli säger "Power i nothing without control" och de har en god poäng i det.


    Nåväl, min åsikt är att bästa S40:in jag har kört var hemma hos mig för finlirsmappning för några veckor sedan... Den ger 325hk/460Nm och är... Hör och häpna, körbar även under 100 km/h vilket en gatbil ska vara.
    Detta är det helt klart bästa effektuttaget i mina ögon för en S40 som ska gå som gatbil.


    Sedan gäller det som vanligt att anpassa sina delar efter effektuttaget. I mitt tycke och av mina erfarenher ska man f_n vålda aggen, då ger de mest "bang 4 da buck". Jag skulle aldrig köra med 400 hk i spisen med ett agg som klarar mycket mer än så... Jag slösar bara dynamik på det sättet. :-)
    Sensmoralen här... Överdimensionera inte turbon. Dock stämmer detta bara in för mig, biltillverkare generellt har ju en annan åsikt. ;-)

    Har man 4WD så lirar man efter en helt annan regelbok, där kan man i stort sett inte få nog av effekt p.g.a. fästet är ett helt annat, men nu kör jag FWD för tillfället så av den anledningen kommer jag inte heller att "byta agg" och plocka ut mer effekt.


    För närvarande har jag följande program...

    Max ös: Över 2 bars laddtryck, anpassad för V-power. Skulle tippa på cirka 440 hk.

    Standardprogram 1: 1,8 bars laddtryck. Ger cirka 420 hk, svårkört under 100 km/h.

    Standardprogram 2: 1,4 bars laddtryck.

    Vinterprogram: 0,95 bars laddtryck.



    Det program som jag gillar bäst är det med 1,4 bars laddtryck... Då går bilen faktiskt att köra....



    M.v.h. J


    P.S Min fru gillar dock V-Powerprogget bäst när hon lånar bilen... D.S
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":276gls49
    Var är du Jompa..? Hjälp..
    My 2 cents...


    Min bil, hårmappad med V-Power (Adrenalin för Din motor, det närmsta formel 1 Du kan komma o.s.v.) och ladd på över 2 bar från 4.000 rpm till 7.500 rpm för att sedan backa av till 1,95 bar vid 8.000 rpm blir helt "irrelevant" att köra på gata trots att det ger en bit mer än standardprogget på 1,8 bar som ger 277 kW på hjulen. Jag tror att folk har fått "effektnoja" utan att begripa vad det innebär.

    Jag har i ett desperat försök att få till harmonin monterat diffbroms, ställbara dämpare, stödstag samt hårda sänkfjädrar och ovanpå det kör jag med 40-profil på däcken... Vem tror att en bra bit över 400 hk är lämpligt i en FWD-kärra på 1.290 pannor vid gatåka, hand upp?

    Trots dessa transmissionsåtgärder samt chassieåtgärder så är effekten helt oanvändbar på gatan under 100 km/h. Ute på motorvägen, om jag växlar ner till trean i 120 km/h och kör om så har jag hjulspinn ända upp till 180 km/h... Vem här inne kan säga att det är ett "bra" beteende på en gatbil? Visst, det är en jäkla show att köra om folk, med diffbroms, med spinnande och båda framdäcken rykandes i 170 km/h men... till vilken nytta?


    Pirrelli säger "Power i nothing without control" och de har en god poäng i det.


    Nåväl, min åsikt är att bästa S40:in jag har kört var hemma hos mig för finlirsmappning för några veckor sedan... Den ger 325hk/460Nm och är... Hör och häpna, körbar även under 100 km/h vilket en gatbil ska vara.
    Detta är det helt klart bästa effektuttaget i mina ögon för en S40 som ska gå som gatbil.


    Sedan gäller det som vanligt att anpassa sina delar efter effektuttaget. I mitt tycke och av mina erfarenher ska man f_n vålda aggen, då ger de mest "bang 4 da buck". Jag skulle aldrig köra med 400 hk i spisen med ett agg som klarar mycket mer än så... Jag slösar bara dynamik på det sättet. :-)

    Har man 4WD så lirar man efter en helt annan regelbok, där kan man i stort sett inte få nog av effekt p.g.a. fästet är ett helt annat, men nu kör jag FWD för tillfället så av den anledningen kommer jag inte heller att "byta agg" och plocka ut mer effekt.


    För närvarande har jag följande program...

    Max ös: Över 2 bars laddtryck, anpassad för V-power. Skulle tippa på cirka 440 hk.

    Standardprogram 1: 1,8 bars laddtryck. Ger cirka 420 hk, svårkört under 100 km/h.

    Standardprogram 2: 1,4 bars laddtryck.

    Vinterprogram: 0,95 bars laddtryck.



    Det program som jag gillar bäst är det med 1,4 bars laddtryck... Då går bilen faktiskt att köra....



    M.v.h. J


    P.S Min fru gillar dock V-Powerprogget bäst när hon lånar bilen... D.S[/quote:276gls49]

    Lyssna nu Mike..

    Så sant som det är sagt så skulle jag säga samma sak,,jag gjorde ju en 900 med ca 360hp förra veckan,,den skulle jag faktist välja före Mikes räser,, just för att den är så körbar,,den va lite väl, mycket i,,iof blir det nog bra på sommaren då det satt dåliga däck på den nu o de är kallt,,så,,jag skulle inte ha mer än 350-380hp i en gatbil om jag nu skulle ge mig på det igen..

    (kör ju gubbig sothora nu.. )


    Ps, är det inte lite lite effekt diff mellan dina progg,,med tanke på skillnaden i belastning..??

    Men det blir väl kanske så när du har en sådan "fjuttmotor":.?

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    Vi får se hur min känns på gatan när det torkar upp och blir lite varmare ute.... iaf en 10'C i asfalten.... då ska vi justera fram ett harmoniskt och körbart program...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 077
    Jompa, inte funderat på att momentbegränsa på växlar där du har grepproblem? Löser ju lixom dina problem.

    Inget kul på trean kanske, eller vilken växel det nu är du spinner 120-170 på. Men men en lugn o fin laddtrycksuppbyggnad borde du slippa spinn.

    Jag är väl medveten om att du inte är tappad bakom en sten, därför undrar jag varför du inte jort så om du tycker bilen är okörbar under 100 km/h?

    Ursäkta ot mike
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    jag skulle inte ha mer än 350-380hp i en gatbil om jag nu skulle ge mig på det igen..

    Dock ska man till bilägarens försvar påpeka att den turbo som sitter monterad är så grymt överdimmad att det känns ganska bortkastat att köra med den på en motor på 370 hk... Man sumpar bara en massa respons... tyvärr.


    Min nästa åsikt...


    Antingen behåller man snurran som sitter på, och gör tre program.
    Ett "flat out" för allt vad tygen håller (mest på kul), och sedan ett på cirka 400 hk (som gör att bilen fortfarande är vettig på gatan).

    Vill man som Robban säger, lägga sig på 370hk... Investera i ett mindre agg, vinn respons och få en bra mycket festligare motorkaraktär.



    Nog tjatat om det... Trimma lugnt "för kyvingen"...
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Jompa, inte funderat på att momentbegränsa på växlar där du har grepproblem?
    Funktionen finns inte i sprutet. Man kan inte lägga separat laddtrycksreglering per växel t.ex.

    Nästa problem är att grepproblemen är vägtemperatursberoende vilket gör att jag skulle behöva kalibrera effektuttaget mot uppmätt vägtemperatur, och att göra det i open loop... Nä inte riktigt va?
    Att göra det i closed loop däremot är ju vanligt att biltillverkare gör redan original. Antispinn kallas det helt enkelt, men inte heller den funktionen finns i sprutet...

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    ...därför undrar jag varför du inte jort så om du tycker bilen är okörbar under 100 km/h?
    Det går givetvis att kontrollera med högerskon i stället. Man behöver ju inte trycka fullt på 1:an och 2:an om man inte vill...

    ;-)
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 077
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic

    Det går givetvis att kontrollera med högerskon i stället. Man behöver ju inte trycka fullt på 1:an och 2:an om man inte vill...

    ;-)
    Men den självkontrollen vid en gatrejssituation har nog inte ens munkarna i Tibet
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 851
    Nä som jompa mfl säger så är det nog inte lämpligt med mer än ca370hk i en gatbil du kommer väl ihåg röd ljuset efter säve (Ronnie piska sönder dig med mina -300hk mot dina 400+hk det va inte förens efter 180hk/h som du ko studsande som ett ånglok och då va det dags att stanna

  14. #14
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 077
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Nä som jompa mfl säger så är det nog inte lämpligt med mer än ca370hk i en gatbil du kommer väl ihåg röd ljuset efter säve (Ronnie piska sönder dig med mina -300hk mot dina 400+hk det va inte förens efter 180hk/h som du ko studsande som ett ånglok och då va det dags att stanna
    hehe, du tjuvstartade. dessutom något bättre respons i T25
    Men det säger ju allt om hur viktigt det är med körbarhet
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 851
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Nä som jompa mfl säger så är det nog inte lämpligt med mer än ca370hk i en gatbil du kommer väl ihåg röd ljuset efter säve (Ronnie piska sönder dig med mina -300hk mot dina 400+hk det va inte förens efter 180hk/h som du ko studsande som ett ånglok och då va det dags att stanna
    hehe, du tjuvstartade. dessutom något bättre respons i T25
    Men det säger ju allt om hur viktigt det är med körbarhet
    det är du som är seg i starten bara 100-150 hade du åkt i från mig som inget men som sagt gatbil

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    Kanske jag som missuppfattat allt..... är det inte meningen att man SKA spinna upp till 200??
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 077
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Kanske jag som missuppfattat allt..... är det inte meningen att man SKA spinna upp till 200??
    neee, de e vi fwd-åkare som inte förstår bättre..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 271
    Oj oj oj... Här måste man gnugga sig i ögonen och dubbelkolla att man verkligen har hamnat på rätt forum. Kan man ha för mycket effekt på STCS numera?

    Nåja, skönt att se att en person som Jompa, som ju bevisligen vet vad det handlar om, delar med sig av sina erfarenheter av FWD och mycket pulver. Förvisso är det ju lite lättare på Trionicbilar där man faktiskt kan köra med momentbegränsning på lägre växlar osv, men det får nog ändå anses som sedelärande att någon dämpar de allra värsta utbrotten av effekthysteri. Många förstår helt enkelt inte hur sinnessjukt mycket 450-500 hk är i en framhjulsdriven gatbil. Visst, det finns bra exempel på bilar som har "bra" körbarhet med tanke på effekten (tänker på några GTBB-utrustade 9-5/9000 som jag haft förmånen att testa), men då pratar vi ju bra körbarhet i relation till effekten... För samtliga dessa gäller ju dessutom att man måste köra med huvudet och vara medveten om att man sitter på en interkontinentalmissil med avtryckaren under högerdojan... Bara tanken på 500+ hk i en NG900 med "sportchassi" gör ju att man blir mörkrädd.

    Sedan håller jag helt med Jompa när det gäller grundfilosofin att för gatbruk hellre köra med en "i underkant" dimensionerad turbo, d v s att prioritera respons, än en för stor som klarar effekten med råge. Naturligtvis får man resonera annorlunda om bilen är byggd med "strippen" i åtanke, men då kanske man skall börja fundera på vad den har på gatan att göra...

    Fast frågan är om jag inte måste "splitta" den här tråden igen?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Oj oj oj... Här måste man gnugga sig i ögonen och dubbelkolla att man verkligen har hamnat på rätt forum. Kan man ha för mycket effekt på STCS numera?

    Nåja, skönt att se att en person som Jompa, som ju bevisligen vet vad det handlar om, delar med sig av sina erfarenheter av FWD och mycket pulver. Förvisso är det ju lite lättare på Trionicbilar där man faktiskt kan köra med momentbegränsning på lägre växlar osv, men det får nog ändå anses som sedelärande att någon dämpar de allra värsta utbrotten av effekthysteri. Många förstår helt enkelt inte hur sinnessjukt mycket 450-500 hk är i en framhjulsdriven gatbil. Visst, det finns bra exempel på bilar som har "bra" körbarhet med tanke på effekten (tänker på några GTBB-utrustade 9-5/9000 som jag haft förmånen att testa), men då pratar vi ju bra körbarhet i relation till effekten... För samtliga dessa gäller ju dessutom att man måste köra med huvudet och vara medveten om att man sitter på en interkontinentalmissil med avtryckaren under högerdojan... Bara tanken på 500+ hk i en NG900 med "sportchassi" gör ju att man blir mörkrädd.

    Sedan håller jag helt med Jompa när det gäller grundfilosofin att för gatbruk hellre köra med en "i underkant" dimensionerad turbo, d v s att prioritera respons, än en för stor som klarar effekten med råge. Naturligtvis får man resonera annorlunda om bilen är byggd med "strippen" i åtanke, men då kanske man skall börja fundera på vad den har på gatan att göra...

    Fast frågan är om jag inte måste "splitta" den här tråden igen?

    Mvh

    KK
    Hehe,,ja lite ovant va..

    Men det här med nedsatta effekter,, vill man ligga på 380-390 som gatprogg och 500 som "st3" så får man ju helt enkelt stå ut med seg respons,, man kan ju inte swappa snurra mellan varven liksom..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 271
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men det här med nedsatta effekter,, vill man ligga på 380-390 som gatprogg och 500 som "st3" så får man ju helt enkelt stå ut med seg respons,, man kan ju inte swappa snurra mellan varven liksom..
    Nej, men det är ju å andra sidan ett rätt så stort hopp mellan gat- och buseffekt också. Om man skulle ha typ 100 hk diff mellan gat- och busprogram och ha busprogrammet mappat på VP el. kanske E85 så skulle det ju låta sig göras med bra respons på gatmappen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •