Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: startproblem - saker att felsöka mottages gärna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    startproblem - saker att felsöka mottages gärna

    Har haft bilen i ett garage i ca 2v på rostlagning. Idag när jag skulle köra ut den startar den inte, allt annat fungerar dock. Startmotorn drar inte runt. Har batteriet på laddning nu. Om det inte är det, var börjar man felsöka?

    Jag har kollat batteripolerna och de ser schyssta ut.

    Till saken hör att detta fenomen hänt när bilen körts, och jag har försökt starta 10-15 min senare. Precis samma symptom, startmotorn drar inte runt. Har bilen fått stå ytterligare 15 min har den startat utan några somhelst problem?

    Tips mottages tacksamt. Bilen är en 9000 turbo -88.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    107
    Fråga: Klickar det i startmotorn?

    Om inte kan det vara solenoiden som ska skjuta fram drevet och koppla in strömen till startmotorn. Den sitter ihopbyggd med startmotorn och går att byta men det blir nog billigare att hitta en ny start från skroten i falla det är den.

    Mät fram till startmotorn och kolla om du får ström dit?

    Du kan även prova att bygla. om den inte går då är det bergsäkert solenoiden.

    Mvh Magnus
    Saab 9000i -90.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 952
    Citat Ursprungligen postat av zovix
    Du kan även prova att bygla. om den inte går då är det bergsäkert solenoiden.

    Glöm inte att ha friläge i

    Om startmotorn drar runt när du bryggar över direkt på startmotorn så är det inget fel på den utan troligvis tändlåskontakten.
    Skulle den inte gå runt så kan det vara (förutom tidigare nämnda fel) dålig kontaktyta mot startmotorkablen, dåligt batteri



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    är det en manuell eller automat?

    LARS H

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Tack för alla svar!

    Det löste sig efter att batteriet har fått ladda i 3 timmar. Bilen gick igång direkt. Det drog 4A vid laddning, tyckte det lät lite mycket, så det kanske börjar vara dags att byta batteri. Vatten nivån såg iaf bra ut. Fyllde på lite för säkehetsskull.

    Eftersom jag har sett detta fel tidigare i samband med att jag kört antar jag att det kommer att dyka upp igen. Det jobbiga är att det oftast händer när man exempelvis parkerat för att springa in på någon affär 10 minuter. Man är med andra ord inte sugen på att ställa sig o meka. För att sammanfatta tipsen kan jag alltså kolla:

    1) Mäta spänningen på startmotorn när man försöker starta.
    2) lägga spänning direkt på startmotorn. Borde vara möjligt med startkabel, right?

    Bilen har automatlåda.

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  2. LÖST AKUT bråttom tips mottages tacksamt startproblem 9000
    Av mekar-micke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 12:59
  3. Fälg val, råd mottages.
    Av Olomar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •