Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Starta bilen vid vinterförvaring

  1. #1

    Starta bilen vid vinterförvaring

    Hej jag undra vilket som är bäst för motorn/bilen under vinterförvaringen?...ska man starta bilen typ 1gång i månaden och låta den stå på tomgång i typ någon timme så den blir varm och go....eller ska man låta den stå sin tid i garaget hela vintern utan att starta den...?

    Hur gör ni ?

    /Tobias
    Vad ska man skriva här?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    1 timme på tomgång lät ju verkligen overkill
    Audi 80 Quattro

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    I de flesta fall så är det faktiskt bättre att låta bilen vara hela vintern, än att krångla med att starta den då och då. För de flesta har ändå inte tid att låta allt bli genomvarmt nog för att slipp att starten kan dra med sig nackdelar.

    Alltså är det ofta bättre att låta bilen vara om den är undanställd på vettig sätt, med frisk olja i tråget, tillräckligt med glykolblandning, luftavfuktare i kupén, bateriet urmonterat eller ordenltligt laddat mm.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Är väl inte så där himla bra å bara låta den stå på tomgång heller. Jag låter min stå hela vintern, kanske kör en sväng om det är helt torrt nån fin dag. Men bilen stog 9 mån förra vintern och körde kanske 3-4 ggr under den tiden och allt funkade fint sen.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 007

    Re: Starta bilen vid vinterförvaring

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe 9-3
    Hej jag undra vilket som är bäst för motorn/bilen under vinterförvaringen?...ska man starta bilen typ 1gång i månaden och låta den stå på tomgång i typ någon timme så den blir varm och go....eller ska man låta den stå sin tid i garaget hela vintern utan att starta den...?

    Hur gör ni ?

    /Tobias

    Hej !


    På tomgångsvarv skall man inte stå, blir "aldrig" varm då.

    Själv så föredrar jag 20minuter på 2000rpm.

    Så här lät det förra vintern:
    http://performerz.kod.nu/media/upload/start1_148.wav




    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Mmmmmmmm
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    I de flesta fall så är det faktiskt bättre att låta bilen vara hela vintern, än att krångla med att starta den då och då. För de flesta har ändå inte tid att låta allt bli genomvarmt nog för att slipp att starten kan dra med sig nackdelar.

    Alltså är det ofta bättre att låta bilen vara om den är undanställd på vettig sätt, med frisk olja i tråget, tillräckligt med glykolblandning, luftavfuktare i kupén, bateriet urmonterat eller ordenltligt laddat mm.


    MVH Tony
    Hur viktigt är det med luftavfuktare i kupén?
    Hade en bil förra vintern avställd utan luftavfuktare och jag märkte inge konstigt.

    /P
    Saab 9-3 SS 2,2 tid -03

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Hur viktigt en luftavfuktare är, beror givetvis på hur torr bilen är inuti när den ställs undan, samt givetvis hur fuktigt det är där den står.

    Jag har aldrig använt avfuktare själv, utan upplyste bara om att det finns sådana möjligheter och att de kan vara bra att ha.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    252
    OK, står den i ett kallgarage så behövs väl kanske inte avfuktare, brukar väl inte bli så fuktigt där.

    /P
    Saab 9-3 SS 2,2 tid -03

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Re: Starta bilen vid vinterförvaring

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    det lät inte dumt, inte dumt alls.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Aaahhhh! Lät gött det! Personligen låter jag min gamle 9000 vila hela vintern utan att starta den. Enda skulle väl vara ACC:n som skulle behöva få snurra lite, men det har funkat bra tidigare år. Har min bil i varmgarage så jag brukar dra ner sidorutorna några centimeter så man får luftväxling i kupen. Har du bilen i kallgarage är ju en luftavfuktare en god ide. Vill du ändå starta bilen rekommenderar jag i sådana fall att du bör ha möjlighet till att köra bilen helt varm, dvs köra så motorn blir varm och att oljan uppnår arbetstemperatur, annars gör nog starten mer skada än nytta för motorn. Sen är det ju självklart bra att motionera allt annat, bromsar koppling osv. Jag brukar sätta mig bakom ratten och trycka på pedalerna lite då och då för att hålla igång det, rycka i handbromsen några gånger osv, och jag har aldrig haft problem med kärva grejer.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Jag åkte endå på att betala skatten så jag har bilen garageförsäkrad nu. Sedan ställer jag bara på den och sen kör ja en sväng och sen ställer jag av den igen. På så sätt betalar jag bara den höga försäkringen de dagar jag kör och inte när den bara står. Planen är väl att köra 1-2 ggr i månaden nu under vintern, polera gör jag väl till lacken försvinner typ!
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

Liknande ämnen

  1. vinterförvaring utav bilen??
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:36
  2. Problem när ja ska starta bilen??
    Av Eddy081 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 11:23
  3. [LÖST] Bilen vägrade starta 9000 B204
    Av Danneh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •