Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9000 luftburkstankar...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    232

    9000 luftburkstankar...

    Hej,

    detdär med luftburken på nyare 9k; behöver man verkligen SÅ stora hål:

    http://www.ultimatesaab.com/upload/Luftburk9000.jpg

    http://www.pottsork.nu/img/img/Luftburk.jpg

    Sen undrar jag lite hur mycket hålborrningen och borttagandet av snoken hörs in i kupén månne? Och till sist; blir spool-up märkbart bättre?

    M@s

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Behöver man göra hål?

    Med originalfiltret lär det höras liiite mer med borrade hål, men nån förbättring av gensvaret kommer du inte märka av bakom ratten.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    232
    Så varför göra denna mod då?

    M@s

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Det lilla lufthålet i original luftburk är verkligen litet.

    Genom att borra några hål underlättar man en aning för luften att komma in.

    Detta börjar tangera kontroversiella spörsmål och starka känslor, men enligt min mening är lufthål i burken en mycket marginell minskning av risken för tryckfall i röret. Andra tycker på annat sätt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    232
    Jo, du har säkert rätt; dethär är säkert känsliga saker som kan balla ur... . Man tycker ju bara att nån ingenjör på SAAB har räknat ut att burken/snoken som original bör fungera... SAAB kunde ju ha gjort grövre grejor från början, eller hur? Inte har väl heller 225hk motorn nåt större hål, nån?

    M@s

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Det som sitter på från fabrik funkar alldeles utmärkt.

    Men biltillverkaren har att ta hänsyn till väldigt mycket; en såld bil skall kunna köras i öknen med stor husvagn påkopplad, i Himalaya, i extrem luftfuktighet och under tusen andra förhållanden som bilköparna kan tänkas råka ut för. Och dessutom ska konstruktionen vara så billig som bara tänkas kan, förutom vid efterservice då vitsen är att tjäna en slant.

    En enskild bilägare har betydligt färre hänsyn att ta, och prioriterar kanske annorlunda mellan funktionskraven än vad tillverkaren av nödvändighet måste göra.

    Själv är jag andningsfetischist men har inte fått hit mitt Apexi ännu..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Borrad luftburk gör verkligen en klar skillnad! Jag tror att det finns en huvudorsak till att original är klart mindre än optimalt, och det är ljudet. Tror Saab vet att den är för liten, men om ett kriterie är att den inte ska ha ett tydligt insugsljud så är det bara att hålla den trång...som flickan sa...

    Man måste dock inte borra burken så den ser ut som ett skellett, utan borra några hål så man får ungefär lika mkt till av den arean snabeln har. När jag och min bror gjorde detta, så borrade vi mest på framsidan, dvs samma sida som snabeln är riktad åt. Detta för att det är svårt att veta, men man kan åtminstone spekulera i att det råder ett bra dynamiskt tryck där, medan bakom den kan det vara undertryck, och då kan det ju förstöra lite av det fina. Kan bara säga att det tillsammans med JR-filter fungerade kanon på den bilen. Spool up:en blev markant bättre. 70-100 km/h på 5:an, vilket handlar mest om att få turbon att greppa tag i luften än effekt, gav en förbättring från 8,7 till 7,6 s. Taget på exakt samma sträcka och lika temp.

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Tror Saab vet att den är för liten, men om ett kriterie är att den inte ska ha ett tydligt insugsljud så är det bara att hålla den trång...
    Det känns en smula långsökt att Saab-ingengörerna släppt iväg en medvetet dålig grej bara för att hålla nere insugsljudet..? Redan trattformen antyder att burken är noga utprovad till att fungera som tänkt - i alla fall upp till 225 hk.

    Fråga: Varför köra med JR-filter och borrad burk?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    För det första, när Saab på 88:orna började köra med den där luftburken fanns ingen 225 hk. För det andra så har man självklart för en given diameter försökt utforma den rätt, samt antagligen också mätt upp var i stänkskärmen störst övertryck råder. Det är inte det minsta långsökt att Saab hagt lågt insugsbröl som hög prioritet när de konstruerat snabeln. Du ska veta hur många andra kriterier som offras på "komfortens altare". Flera % bränsleförbrukning t ex.

    Sedan undrar jag om det ligger ngn tankeverksamhet bakom din fråga? Känns nästan fånigt att behöva svara på en sådan fundering, men svaret är i alla fall motsvarande för avgasrör. Varför både köpa 3" och rejskatt? Jo, för att 3" flödar bättre, men mottrycket släpper inte rejält förrän katten också byts. Ungefär samma sak här. Två strypningar i serie har vi i luftburken. Varför bara ta bort den ena?

    Man kan säkert halvera insugsarean samt sätta dit ett avgasrör från en Nissan Micra och ändå pressa ut 225 hk om man vill. Det är inte frågan om det räcker till, utan det är frågan om hur mkt spool up och verkningsgrad vi vill gå mite om......


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Ujuj, inte bli sur nu.

    Jag bara tänkte att borrad burk brukar folk ha som vill behålla pappersfiltret. Har man väl JR kanske det är lika bra att skippa burken helt och hållet? Det var inte särskilt kritiskt menat.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •