Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Klargörande av avgastemp och givare?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113

    Klargörande av avgastemp och givare?

    Halloj!

    Jag har forskat lite om avgasgivare här på forumet och kommit fram till att det finns lite info och "alla" tycker olika så jag tänkte dra igång en tråd och försöka få lite klarhet i detta då jag snarast ska köpa tempmätare och svetsa dit hållare i grenröret.

    Angående tjocklek på givaren, buden är allt från att man ska ha 1,5mm givare för att den ska vara snabb nog men kan bara sitta i korta stunder(hur länge är det?) till 3mm givare som kan vara i längre(hur länge är det då) eller 6mm givare som är tåliga men en del påstår är alldeles för söliga.
    Dessutom ska de kalibreras oxå ibland men hur gör man det?

    Hur snabba bör de vara för mappning på gata?

    Sen kommer vi till mätaren, där står det mellan billiga typ clas olson multimetrar med k-givare och riktiga värstingar som en del anser behövas fast ingen säger varför, felmarginalen som anges på de billiga är ju bara någon procent.


    Nu kommer vi till monteringen av givaren där det oxå finns flera bud!

    Tydligen ska den monteras med en skärringskoppling som man kan köpa hos slangfirman(här verkar alla tycka lika!).

    Sen kan man antingen montera den så nära cylindern som möjligt men då ska man väl helst ha fyra?
    Eller svetsa dit den vid kollektorn.

    Hur långt ska den sticka in?

    Vad är lämplig nivå på avgastempen på en trimmad motor vid kollektor alt. vid toppen?

    Länkar är alltid välkommna.

    Jag tänkte att om man får svar som innehåller bra fakta så kunde man göra en FAQ av det.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Jasså!

    Det är ingen som har mekat dit en avgastemp på en saab!

    Kom igen nu!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jasså!

    Det är ingen som har mekat dit en avgastemp på en saab!

    Kom igen nu!
    Den förste som skriver något kommer bli lynchad av alla andra för att han gör "fel"

    Rent spontant känns det som att om du ska mappa på gata så kommer ju belastningsintervallen vara lite längre och då lär ju en grövre tempgivare vara att föredra, den kommer hinna reagera ändå och kan stå emot värmen. Var man ska placera den vet jag dock inte.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 585
    Utan att ha en blekaste så skulle jag säga att om du har ett T16-grenrör så borde det bli bra att sätta den i skruvhålet för pluggen som sitter strax före aggregatflänsen
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 132
    Medlem#
    2555
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... =avgastemp

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... =avgastemp

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... =avgastemp

    När vi bromsade min T25 till 284hk för många år sedan låg vi strax under 950°C ca 10cm innan turbon med original 9000 kort-grenrör.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 546
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Utan att ha en blekaste så skulle jag säga att om du har ett T16-grenrör så borde det bli bra att sätta den i skruvhålet för pluggen som sitter strax före aggregatflänsen
    Synd att Dennis har X-rör nu då

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    222
    Hej!

    Kan försöka bringa lite klarhet.

    Med tanke på att givarna inte är helt gratis så skulle jag i ditt fall välja en 6mm givare typ K, dom står pall för ganska mycket misshandel utan att ge upp om man jämför med en 3mm. Speciellt tröga är dom inte heller, (om man inte jämför med en 1.5mm givare iofs). Räkna med en stabiliseringstid i trakterna 5 - 10 sekunder på höga temperaturer. Men i transienter så står ju inte temperaturen still iallafall så det spelar mindre roll.

    Kvaliten på givaren är i så fall viktigare, köp en lite dyrare givare tex, från Pentronic. Betalar sig i längden.

    Anslutning för tempgivaren finns både som gängade och som svetsanslutningar, smaksak. Tänk på att dom gängade har konisk tum-gänga, ofta är gängtappen både dyrare och svårare att få tag på en själva anslutningen.

    Anslutningarna bör helst vara i rostfritt då dessa täl värmen mycket bättre än stålvarianterna, kan vara roligt att få bort sin dyra tempgivare utan att ha sönder den. Finns att köpa hos tex, Svafab i Stockholm. Kostnad ca 150:- - 200:-. Passa på att köpa tillhörande plugg för att täta när givaren inte sitter där. Tänk på att inte dra åt för hårt då kan skärringarna klämma sönder givaren.

    För att kalibrera dessa givare behöver man en ugn som kan tempereras upp till givarens maxtemp, inget man gör hemma direkt. En 6mm håller ändå ganska länge för privat bruk.

    För att mäta temperaturen behövs inget avancerat instrument, finns relativt billiga från tex, Fluke. Bara dom klarar av K-givare så funkar det. Tänk på att givaren antagligen levereras utan kontakt så kolla vilken som passar i instrumentet innan du beställer givaren, om kontakt redan är monterad på givaren så behöver du lämplig adapter finns också hos Pentronic. Kolla även upp vilken kabel som ska vara monterad på plus-sidan i kontakten, röd är inte alltid plus.

    Monteringen görs enklast i flänsen (grenröret) mot turbon om man använder gängad givare. Svetsar man så sätt den precis ovanför flänsen.

    Mätproben brukar sitta ca 8 - 10mm bakom spetsen på givaren, och denna ska vara placerad mitt i flödet = centrum av kanalen man mäter i.

    Borra hålet i grenöret som givaren ska gå igenon ett par tiondelar större (6,3mm) än givaren . Detta för att dels inte kyla ner ytterhylsan på givaren, dels för att den inte ska fastna.

    Hoppas det klarnade lite.

    Phalanx.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Tack för bra och saklig info Phalanx!

    Dock har jag några följdfrågor, är inte 5-10 sek lång stabiliseringsperiod eller går det bra att man växlar mellan vid tex. fullast?

    Monteringen görs enklast i flänsen (grenröret) mot turbon om man använder gängad givare. Svetsar man så sätt den precis ovanför flänsen.
    förstår inte skillnaden på de placeringarna.

    Bra länkar RZ!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    748
    Vi här uppe kör med 1,5mm givare, de är ruskigt snabba.
    Men måste monteras med exackt rätt instick annars kan de gå av (har testat).

    Är inga problem att köra med givaren permanent monterad heller utan de håller bra.

    edit: Vi mäter ca 30mm från toppen för att se vad som händer i cylindrarna. Att mäta vid kollektorn kan ju även vara bra om man har mycket overlapp så det inte fortsätter att brinna i grenröret så turbinen tar skada.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Men mäter de givarna i toppen då?

    Har du separata till varje cylinder eller mäter du bara på en?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    222

    temp

    Hej!

    Trögheten i givaren är faktiskt inte bara av ondo, den är lika trög upp i temperatur som ned. Så man får en medelvärdesbildad temperatur på köpet så att säga.

    Tiden det tar för givaren att stabiliseras är inte något man ska hänga upp sig för mycket på, gissar på att man ligger inom +- 5º efter några sekunder sedan tar det lite längre tid för den att "fastna" på exakta värdet.

    Om du mäter under en fullastacceleration så kommer inte växlingarna påverka speciellt mycket. Även här tjänar man på att givaren är lite trögare.

    Om du försöker att borra och gänga i själva grenröret så är det för tunt och då kommer anslutningsstosen att sticka in i kanalen = arean minskar = obra. Om man istället borrar vågrätt i själva flänsen så har man mycket mer material. Däremot så slår sig gärna flänsen om man svetsar i den, och då sätter man uttaget precis ovanför flänse direkt på röret istället.

    Att mäta i kollektorn är mycket enklare, det är ju endå avgastempen man vill ha koll på. Att mäta på varje cylinder ger endel problem, visar alla givare lika, kalibreringen mellan givarna blir viktigt. ta som exempel om en cylinder visar 20º lägre än resten är det då givaren som visar fel eller kan verkligen en cylinder gå så mycket kallare än dom andra cylindrarna??

    Att försöka dra några slutsatser om hur förbränningen ser ut baserat endast på separata avgastemper är väldigt svårt, så jag har svårt att se finessen med det.

    Jag skulle inte åka med tempgivarna monterade när jag inte använder dom, dels för att ivarna har en begränsad livslängd, dels för att om en givare går sönder så slår delarna sönder turbinen.

    Phalanx.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    fins de ingen givare amn kan ahmonterad som man kan ha bara på kul i någon trevlig displey =?

    inte ens om de siter presis bakom snurbon ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Monteringen görs enklast i flänsen (grenröret) mot turbon om man använder gängad givare. Svetsar man så sätt den precis ovanför flänsen.
    Tänkte svetsa den så i kollektorn innan flänsen borde väl bli ok?

    Mätproben brukar sitta ca 8 - 10mm bakom spetsen på givaren, och denna ska vara placerad mitt i flödet = centrum av kanalen man mäter i.
    Den ska alltså ner en bra bit!

    En 6mm håller ändå ganska länge för privat bruk.
    Jag förstår att det är svårt att säga men en tid mellan tummen och pekfingret vore intressant.

    K-givare har alltså ingen standardkontakt in i multimetern?

    Tack igen för svar med fakta i!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    222
    Hej!

    Strax ovanför flänsen fungerar alldeles utmärkt.

    Sprötet ska stickas in ganska långt, man vill mäta i mitten av kanalen för att få ett genomsnitt av temperaturen.

    Problemet är att det finns flera standarder på kontakter, kolla länken.

    http://www.pentronic.se/svensk/frame.asp

    Dom två översta är dom vanligaste förekommande (standard typ K, och miniatyr typ K). Miniatyrkontakten är nog den vanligaste som uttag på vanliga mulimetrar. Men inte alla givare levereras med kontakt utan den måste man uppge att man vill ha monterad när man beställer givaren.

    En rätt monterad 6m givar kan hålla flera hundra timmar som avgastempgivare, problemet är att dom inte brukar helt plötsligt bara lägga av. Utan att dom börjar driva iväg i mätvärde, detta kan vara svårt att upptäcka.

    Phalanx.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Tänkter slå en signal till pentronic i morgon.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Max acceptabel avgastemp?
    Av M.Broberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 13:40
  2. Mäta avgastemp
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 15:58
  3. klargörande ang spridare?
    Av Fahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 14:31
  4. ang avgastemp på 9-5 a
    Av sleppy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 13:04
  5. Klargörande för 402 och 201 meterskörning
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •