Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Laddtryck till och från

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    235

    Laddtryck till och från

    Jag har lite problem med laddtrycket på min 900 T16. Vissa dagar när jag kör så kommer den bara upp på grundladd eller aningen högre, andra dagar laddar den precis som den ska. Idag gjorde den inte det. På vägen hem från kneget tänkte jag stanna och kolla om det kunde vara glappande wastegateaxel typ eller MV'n som spökar, men efter att jag stannat vid en korsning för att svänga in på en mindre väg där jag tänkte kolla detta så är vips, laddtrycket tillbaks igen. Detta har hänt ett par gånger nu - att laddtrycket har kommit tillbaks när bilen varit stillastående några sekunder. Är detta bara ett konstigt sammanträffande???
    Det händer däremot att laddtrycket sjunker till grundladd när man kör med bilen.
    Varför beter den sig så här? APC'n är original, omoddad, liksom resten av motorn.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Låter som om de är MVn som är dålig.
    Byte är lämpligt att göra
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    235
    har just bytt mv'n. Om den var dålig skulle den då bete sig så inkonsekvent? Jag menar antingen är den paj eller så är den det inte...
    Kan knacksensorn ha nåt med saken att göra?
    Eller kan APC'n "hänga sig" på något vis?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    Kan knacksensorn ha nåt med saken att göra?
    Japp, den är helt klart huvudmisstänkt skulle jag vilja säga. Lossa elkontakten till knacksensorn och försök få bort oxid från den, spraya med rostlösare eller nåt.
    Vid behov kan du FÖRSIKTIGT böja ihop kontaktblecken i kontakten så de klämmer åt bättre om stiften i knacksensorn.

    APC har en säkerhetsfunktion som lyssnar efter normalt motorljud från knacksensorn och om signalen är för svag så sänker APC till grundladd över ca 2400 varv.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    235
    ok, ska göra så. Annars, brukar knacksensorn paja? förekommer det att man får byta den?

  6. #6
    Hej!

    Det förekommer att knacksensorn går sönder, men det är inte särskilt vanligt. Jag har inte behövt byta nån knacksensor.
    Jag har heller inte träffat på nån trasig magnetventil på de gamla fristående APC-systemen (men däremot på trionicbilar)
    Däremot har jag haft att göra med flera trasiga APC-boxar och många trasiga tryckgivare.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    Som info:

    Jag råkade ut för (=har en ) knacksensor som blir kass när den blir varm, annars OK. Intressant fel ...

    / Scabben
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Jag har råkat ut för att en knacksensor har gått sönder. Bytte till en ny och då fungerade laddtrycket fint igen. Dock försvann det en gång till efter det. Men då hade jag isär alla kontakter till mitt apc-system och sprayade med konstaktspray när laddtrycket la av. Det hjälpte och sedan dess har det aldrig krånglat.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    235
    Okej, kul att man inte är den enda
    Jag tror jag fick ordning på det ikväll, iaf att döma av hur apc-mätaren visar. Signalen var helt enkelt för svag så att den antingen sänkte till grundladd eller tokladdade. Jag tog loss kontakten och såg att sladden var skärmad (lindad med koppartråd) och den sista biten (5 cm ca) mot kontakten saknades det tråd så jag lindade på lite till samt tog loss stiften ur kontakten, slipade, smörjde med kopparpasta och satte tillbaks. Drog också kabeln en annan väg så den inte kom så nära startmotorn ifall det skulle kunna ge störningar. Så nu funkar det!
    Förresten i mitt första inlägg skrev jag att "den laddade precis som den ska". Då visste jag inte att mätaren inte ska gå upp på max, alltså laddade den för mycket/kände inte av knackningarna.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Det förekommer att knacksensorn går sönder, men det är inte särskilt vanligt. Jag har inte behövt byta nån knacksensor.
    Jag har heller inte träffat på nån trasig magnetventil på de gamla fristående APC-systemen (men däremot på trionicbilar)
    Däremot har jag haft att göra med flera trasiga APC-boxar och många trasiga tryckgivare.
    Magnet ventil brukar klara sig men inte kabelanslutningarna på den. Dom allra flesta äldre og900 har skarvade kablar till MV. Kabelfel där ger också liknande symptom.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    235
    Problemet kom tillbaks. MV smattrar på tomgång utan någon logisk frekvens, alla kablar i ordning. Det borde vara tryckgivaren. Verkar som att den hänger upp sig i vissa lägen, det blir bra igen när jag klämmer lite på slangen till den. Nu till frågan:
    Hur är en tryckgivare konstruerad? Är det typ ett membran och en spole? Kan man på något sätt smörja upp fanskapet invändigt eller täta den om den läcker nånstans eller är det bara en ny som gäller?

Liknande ämnen

  1. Ställbart laddtryck från kupèn original??
    Av saab99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 22:44
  2. laddtryck på 900t från 1980års.
    Av aero16v i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 23:44
  3. vad ska en ng900 med steg 1 från nordic ha för laddtryck?
    Av Zankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •