Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dyr affär??

  1. #1

    Dyr affär??

    Köpte en 9000cs 2,0 ltt -97 som gått 20000 mil helt rostfri för 27000:-. Hastighetsmätaren var trasig men tyckte ändå det var en grymmt bra affär. Kruxet nu är att jag fått reda på att det kostar ca 6000:- att laga skiten. Stämmer detta att det kan vara så dyrt?? Han sade att det var en kugg i växellådan som driver mätaren som var trasig och att det därför skulle bli så dyrt.
    Är det skadligt för bilen o köra med trasig sån kugg om jag skulle behöva vänta tills nästa löning??

    Tacksam för svar/ Patrik

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Dyr affär??

    Citat Ursprungligen postat av Werner
    Köpte en 9000cs 2,0 ltt -97 som gått 20000 mil helt rostfri för 27000:-.
    Grattis!, och välkommen hit!

    Citat Ursprungligen postat av Werner
    Stämmer detta att det kan vara så dyrt?? Han sade att det var en kugg i växellådan som driver mätaren som var trasig och att det därför skulle bli så dyrt.
    Det kan stämma. Det sitter mycket riktigt ett litet plastkugghjul som ger signal till givaren.

    Sen har själva givaren också ett kugghjul så klart.

    Det beror på vilket av dessa som är slut. Det som är dyrt är om det är själva kugghjulet inne i lådan som är trasigt, för då måste man (tror jag) plocka isär lådan för att byta det lilla kugghjulet.

    Är det kugghjulet som sitter på själva givaren som är trasigt så är det lätt att byta, så det bör inte kosta mer än nån hundralapp.

    Så frågan är ju vilket av de som är trasigt, eller om kanske båda är slut...


    Citat Ursprungligen postat av Werner
    Är det skadligt för bilen o köra med trasig sån kugg om jag skulle behöva vänta tills nästa löning??

    Näe. Det borde inte vara någon fara...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Aj, aj det lär ju inget vidare! Tack iaf för snabbt svar.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Ingen orsak.

    Vi får hoppas att det är det lättbytta, yttre, givar-drevet som är paj, för det är som sagt ett billigt fel. Drevet kostar kanske gissningnsvis en hundralapp och att byta det kan du kanske fixa själv. Om inte annat borde det som sagt inte bli dyrt för en verkstad att göra det heller då det är ett enkelt ingrepp.


    Annars kan man ju göra såhär, även om det kanske inte är det mest seriösa sättet.

    http://www.bostream.nu/jofawinth/hast.htm
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Hehehe.....det såg ju fint ut Skall ringa runt lite och höra i morgon vad det kommer kosta.

    Hade ju tänkt ett steg 1 från speedpart ju.....kanske får vänta tills våren är här nu

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Annars kan man ju göra såhär, även om det kanske inte är det mest seriösa sättet.
    Jag tyckte det såg lysande ut. Nystartad motor på tomgång, dörren öppen och 60 knyck!

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Annars kan man ju göra såhär, även om det kanske inte är det mest seriösa sättet.
    Jag tyckte det såg lysande ut. Nystartad motor på tomgång, dörren öppen och 60 knyck!
    Ja. Prexis. Fatta hur fort bilen kommer att gå i 200 då!


    Näe, vi får väl hoppas att han har hissat upp bilen och har femman i...

    Det känns ändå som det bästa är att laga bilen riktigt, även om det nu skulle funka att göra sådär.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Dyr affär??

    Citat Ursprungligen postat av Werner
    Köpte en 9000cs 2,0 ltt -97 som gått 20000 mil helt rostfri för 27000:-. Hastighetsmätaren var trasig men tyckte ändå det var en grymmt bra affär. Kruxet nu är att jag fått reda på att det kostar ca 6000:- att laga skiten. Stämmer detta att det kan vara så dyrt?? Han sade att det var en kugg i växellådan som driver mätaren som var trasig och att det därför skulle bli så dyrt.
    Är det skadligt för bilen o köra med trasig sån kugg om jag skulle behöva vänta tills nästa löning??

    Tacksam för svar/ Patrik
    Är du säker på att bilen BARA har gått 20000 mil ?

    Mätaren kan ju ha varit trasig i flera år ......
    Hinner inte med allt.....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Hade samma fel på min gamla 9000 som då hade gått ca17-18k mil.
    Bytade plasthjulet på givaren och mätaren fungerade igen.. En tid.
    Någon vecka senare började mätaren fladdra för att senare dö.
    Plockade upp givaren igen och kollade på plastdrevet.
    Både det gamla och det nya drevet var uppslitet på mitten där det går emot växellådan.
    Lyfte upp bilen och bad en kompis snurra på hjulen med växel i och såg då att drevet i lådan rörde sig ca 5mm i sidled fram och tillbaka. Ajaj.
    Detta slutade med att jag slet av lådan och lämnade i väg den.
    Han bytade samtliga lager i hela lådan för den var helt slut.
    Kostade några tusen men sen blev den skitbra.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det är inte bra att köra med lådan om hastighetsmätaren inte fungerar. Om man har otur fastnar plastbitar i oljekanalerna i axeln och gör så att drev m.m. skär fast mot axeln. Då är det bara att byta låda, tyvär.

    Så om du inte vet exakt vad som är trasigt, kör inte onödigt mycket innan du lagat det!

Liknande ämnen

  1. Köpa 93combi 09-är det en bra affär?
    Av #stampe# i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 21:21
  2. Bra affär? =)
    Av 90002.3power i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 00:05
  3. affär i växjö?
    Av Anton! i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •