Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: hur lagar man vattenpumpen på 99:an?

  1. #1
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    hur lagar man vattenpumpen på 99:an?

    hej hej

    precis som me 900:an i ett annat inlägg så har ja inte heller plats för 99:an längre. men ja tänkte köra ner den till småland o ev förvara den där. men kruxet e att vattenpumpen e paj. o va o tänkte köpa en idag men d fanns inget o d va heller inget som en vettig människa gav sig på att laga för d va tydligen superjobbigt.

    så va ska ja göra då?
    passar en h-motor 8v? (iof jobbigt)
    kan ja få dit en elpump på någe sätt?
    kan ja montera nån annan mekanisk pump? typ från 900:an?

    på 99:an ser d ut som att d läcker ifrån skvallerhålet. det RINNER iaf rakt under pumpen så fort ja häller i vatten.

    tänkte försöka laga den i helgen så vore trist om ja inte vet hur ja ska göra

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 022
    Har det börjat nu under vintern, eller har det läckt länge?
    Ifall det börjat under vintern kan det bara varit så att den fryst, och då ploppar den upp lite (kan säkert ploppa upp annars också). Bara skruva av överdelen på pumpen och trycka ner "skovelskivan". Jag köpte ny till min för massa år sedan. När jag sedan skulle skruva i den nya såg jag att skivan bara ploppat upp. Tryckte ner den och sedan funkade allt igen.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Ja. en H.motor passar utmärkt.
    Javisst kan du ha en elpump.
    Man får snacka in sig på SAAB och låna deras verktyg eller så får man bygga ett eget spacial. Axeln har vänstergängad m12X1.5...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Ta bort insugningsröret. Ta ev. bort generatorn. Lossa locket övervattenpumpen. Låna specialverktyg för att dra ur pumpen. Dra ur pumpen. Tryck i den nya. Montera locket. Montera generator och insugningsrör. Fyll på kylarvätska. Byt olja för det rinner alltid ner lite vatten i oljan. Kör ner till småland.

    Lät det enkelt? Det är det inte. Du kommer sannorlikt inte att få tag på något specialverktyg utan du måste skaffa en vänstergängad mutter istället och bända upp pumpen med den och några grova skruvmejslar. När du gör det så går pumpaxeln av så då får du taq fran mellanstora handsläggan och en huggmejsel och banka sönder pumpen bit för bit och plocka ut delarna med en spetsig tång tills du kommer ned till kullagret. Svetsa fast en stång eller en grov bult på kullagret och dra ut det. Nu kan du lyfta upp resten av pumpaxeln och så är det bara att montera den nya. Det finns minst tre olika varianter på pumpen så du bör ta isär den gamla innan du köper en ny.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Ta bort insugningsröret. Ta ev. bort generatorn. Lossa locket övervattenpumpen. Låna specialverktyg för att dra ur pumpen. Dra ur pumpen. Tryck i den nya. Montera locket. Montera generator och insugningsrör. Fyll på kylarvätska. Byt olja för det rinner alltid ner lite vatten i oljan. Kör ner till småland.

    Lät det enkelt? Det är det inte. Du kommer sannorlikt inte att få tag på något specialverktyg utan du måste skaffa en vänstergängad mutter istället och bända upp pumpen med den och några grova skruvmejslar. När du gör det så går pumpaxeln av så då får du taq fran mellanstora handsläggan och en huggmejsel och banka sönder pumpen bit för bit och plocka ut delarna med en spetsig tång tills du kommer ned till kullagret. Svetsa fast en stång eller en grov bult på kullagret och dra ut det. Nu kan du lyfta upp resten av pumpaxeln och så är det bara att montera den nya. Det finns minst tre olika varianter på pumpen så du bör ta isär den gamla innan du köper en ny.
    Fan vad du var positiv då...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    o shit! verkligen delade meningar då.

    ja får en repsats på fredag så ja börjar riva isär skiten då. får se hur d går då?!

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Hoppas du har mer tur än mig och tydligen mss. Att få upp en sådan pump utan att knäcka axeln kräver tålamod. Har testat med saabverktyget och andra liknande och det absolut sämsta var glidhammaren - *klick*.

    Har du kollat vad en ny pump kostar? Sist jag frågade på saab så bytte jag motor istället..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    Håller med som andra säger, det brukar i stort sett alltid va ett rent helvete de där pumparna.

    Själv köpte jag elektrisk vattenpump o monterade istället. Fungerande minst lika bra om inte bättre.

    Har för mig jag köpte en från biltema då..

    MVH: Patrik

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Citat Ursprungligen postat av grewen
    o shit! verkligen delade meningar då.

    ja får en repsats på fredag så ja börjar riva isär skiten då. får se hur d går då?!

    MVH
    Ajjajajjjajjaj!

    Du skall alltså renovera den gammla. Jag önskar dig all lycka men tyvärr så har det jobbet sex skiftnycklar av fem möjliga i Haynes manual. Det är dock inte omöjligt, jag har lyckats med det några gånger.

    Här kommer några råd. Var otroligt jävla försiktig när du drar upp pumpen ur blocket för den är skör som porslin eller glas ungefär. Tänk på att pumpen måste kunna rotera samtidigt som du lyfter den för att den inte skall gå sönder. När du fått upp den så ser den ut som en svamp ungefär och du måste dela kroppen från hatten. Lägg en tjock mjuk trasa ihopknölad på ett städ eller nåt liknande. på trasan ställer du ett 20 cm långt rör och där stoppar du i pumpen så att den hänger på hatten. Värm hatten med blåslampa tills den är ljusröd och då slår du till på axeln som sticker upp. använd en träklubba INTE en hammare för slår du med en hammare spricker axeln. Har du läst rätt ramsa med svordommar så lossnar axeln och ramlar genom röret och landar mjukt i trasan som du lagt under röret. Ramlar axeln direkt på städet så spricker den. Nu när du har delat på sakerna så är det bara att byta lager och packboxarna. Hatten bör svarvas på undersidan för att täta ordentligt. Sätt i hophatten med axeln och dra åt med den felgängade mutern. Montera tillbaka i bilen.

    Lycka till, mina tankar är med dig.

  10. #10
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    men ja vågar snart inte göra d här... varför ska d vara så svårt?

    ja sätter hellre i en elpump känns d som. han ja prata me som har repsatsen sa att d va skitlätt o skulle ta max 1.5 timmar. men han har ju gjort d nåra gånger också.

    svära kan ja. e grymt bra på det men har inge tålamod...

    om ja sätter i en elpump i stället. ere bara att slita sönder gamla pumpen då o täta överallt tills d inte rinner ut nånstans? hur ska man koppla slangarna isf? ja kolla på bilen eju mer än 2 anlutningar verkar d som plus att det ska väl gå ner i blocket också där pumpen e.

    man ser att d e skruvat med det där förut. d e massa packningsmassa o dylikt runt pumpen. det e även rätt så rent där så allt kanske e lossat inom en resonabel tillbakatid. ja har bara haft bilen i ett år tror ja o knappt kört med den...

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Det ÄR plättlätt, om pumpen inte spricker så gör du det på nån timme.
    Det svåra är att göra det utan att pumpen spricker.
    Spricker pumpen, och det gör den lätt, då blir det svårt och då är det bara att skaffa en annan.

    Göre ett försök och var försiktig, du har inget att förlora...
    Lyckas du inte så kan du börja fundera på alternativen då.

    Bruka inte våld mot den bara för då, ja du vet ...

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Det ÄR plättlätt, om pumpen inte spricker så gör du det på nån timme.
    Det svåra är att göra det utan att pumpen spricker.
    Spricker pumpen, och det gör den lätt, då blir det svårt och då är det bara att skaffa en annan.

    Göre ett försök och var försiktig, du har inget att förlora...
    Lyckas du inte så kan du börja fundera på alternativen då.

    Bruka inte våld mot den bara för då, ja du vet ...
    Nej, man måste vara överdrivet försiktig annars är den rökt direkt. I övrigt brukar det inte vara så svårt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    men asså haken i d här projektet e alltså att ja måste dra upp nån axel efter att ja tagit bort insug o allt d där? gänga på en mutter o sen köra me avdragare? bara försiktigt rakt upp...
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av grewen
    men asså haken i d här projektet e alltså att ja måste dra upp nån axel efter att ja tagit bort insug o allt d där? gänga på en mutter o sen köra me avdragare? bara försiktigt rakt upp...
    Mhm, stämmer bra det...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    489
    Medlem#
    107

    usch vilket jobb..

    på min gamle bil med b-motorn så gängade jag upp de 2 hål som sitter i skovel hjulet till pumpen.sen var det bara att skruva ner 2 bultar med lång gänga så kröp pumpen upp men det här gjorde nog så att aggregat axeln splines gick sönder o då blir det inte kul.då lär man ju riva motorn för att få ut den..det här gjorde så att jag funderade på en annan vatten pump chlas olson hade en sådan med rem skiva men provade aldrig det då jag bytte bil . men det kanske hade funkat en stund med chlas olsons grejor
    men är det så att vattnet bara rinner rätt igenom o inte ner i motorn såkan du täta det där hålet med "kemiskt metall" men det kan vara så den undre packningen är trasig då rinner vattnet ner i oljetråget
    det håller till du kommer hem.jag körde 1 år så sen börja det komma ner vatten i motorn ..
    9-3 verII -04 175hk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    298
    Får du bort pumplocket utan att det spricker så har du klarat halva jobbet direkt . De gånger jag bytt pumpar så har jag alltid haft allting nytt, att skoveln spricker lätt har man också märkt.

    Gör inte som jag gjorde en gång, jag försökte pressa ner en 12-kuggarspump på en 8-kuggarsaxel. Det gick inget vidare
    SAAB 9-5 Aero

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Byt inte motor!

    Vi måste bevara b-motorbilarna!

    Jag har en ny elpump om du behöver.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Hur gick det?

  19. #19
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    ja har inte kunnat lösa problemet än. ja kringgår det. ja kommer bara sabba allt o har inte tid att meka me just den här bilen nu. småland kommer till mig istället o hämtar bilen o parkerar den åt mig i småland. kostar dock en slant men känns inte som att ja har någe val.

    lagar ja pumpen så ere ju bara för att köra ner bilen o sen köra upp den igen om ett år eller så när ja har tid igen...

    repsatsen som skulle kommit idag verkar dessutom kommit bort på posten så va gör man.

    för övrigt så måste ja tacka för många fina svar. hade gärna satt mig in i det här om ja inte hade massa annat att fixa!

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

Liknande ämnen

  1. Vattenpumpen kaputt? [OG 9-3]
    Av jowin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 14:49
  2. Diameter på vattenpumpen ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 13:52
  3. Vattenpumpen?
    Av kuling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 13:17
  4. Vattenpumpen
    Av XGranis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 18:23
  5. Hur kan man se om vattenpumpen läcker?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 03:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •