Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oljespill i motorrummet 9000og -88

  1. #1

    Oljespill i motorrummet 9000og -88

    Tjena!

    Har märkt att det är lite oljeläckage runtom i motorrummet.
    Hittade den här tråden http://forum.saabturboclub.com/viewt...ight=oljespill och läckagen verkar vara på samma ställen. Bilderna stämmer in väldigt väl till min situation också så några egna bilder behövde jag inte ta. Var exakt samma oljeansamling under balken vid motorfästet som var med på en bild underifrån motorn.
    Farsan som är rätt rutinerad mekare misstänkte att kladdet på högra sidan av motorn var o-ringen till föredelaren som det även är förslaget i tråden.
    Dessutom har jag samma klet på "andra sidan" som det står i tråden.
    Jag har luskat fram att det nog är olja som trycks upp genom påfyllningsröret. Vi testade oljefällan väldigt vetenskapligt (tog loss kåpan och blåste igenom fällan) och kom fram till att den iaf inte var täppt.
    Däremot, om man bara hade kopplat loss slangen till ventilationen och blåste in i toppen blev det mottryck. Kändes som det borde ha smitit ut via påfyllningsröret men det är inget jag är säker på.
    Ytterligare en komponent i mysteriet är att när jag för inte länge sen bytte olja och skulle fylla på nytt indikerade stickan att det var för mycket olja i efter ifyllandet av rekomenderade 4,3 liter eller vad det ska vara.

    Tack på förhand för teorier och diagnoser.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403
    Kontrolera och byt ventilkåps packningen.
    Läcker de från andra sidan kan de vara vevaxeltätningen som är dålig.
    Kan även vara pakningen runt axeln som går in till kamaxeln som läcker.

    Kolla upp dessa saker och återkom sen om de hjälper eller om hittat felet.
    Ett tips är att torka rent så ser du bättre.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Ventilkåpspackning bytte jag strax efter jag köpte bilen.
    Samt att en dag när jag bara hade backat ut bilen från parkeringsplatsen för att skotta rent (ja när det hade snöat en meter) så märkte jag lite oljedroppar i snön. Så jag blev nyfiken på oljenivån och skruvade loss stickan. Då var hela locket fullt med olja. Ytterligare en indikation på att oljan tryckts upp längs röret.
    Varför vill oljan upp där?

Liknande ämnen

  1. Lös slang i motorrummet
    Av Princevegeta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 21:38
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 17:31
  3. Motorrummet, hjälp!
    Av Nicke_TT i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 19:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •