Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 8 ohms högtalare i bilen?!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211

    8 ohms högtalare i bilen?!

    tjena nu har jag börjat fixa till mitt ljud i bilen med nya kablar och nya högtalare ska in
    *inte köpta* men jag har ett par som ligger hemma+ ett par små!!!

    problemet e bara att jag har 2st 8" som ligger på 4ohm

    och dom SMÅ ligger på 8ohm, har hört att detta inte ska vara bra men varör?, vad gör det för skillnad? förtör man stereon.. jag trodde det bara lät bättre med såna men vad vet jag

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Det är helt lugnt att köra med 8ohms element, men då måste filtren stämmas av till 8 och inte 4 ohm. Det som skiljer främst mellan 8 och 4 ohm är att om förstärkaren känner av en 8 ohmsbelastning så levererar den bara halva effekten jämfört med om den kännde av en belastning på 4 ohm. Steget blir inte heller lika varmt med 8 ohm kontra 4...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    hurrrm okej men nu tänkte jag ha dom ¨8 ohmarna som vanliga hatthylla högtalare alltså utan någont steg imellem tänkte mer koppla in dom direkt in i stereo kablarna

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av hyperlite133
    hurrrm okej men nu tänkte jag ha dom ¨8 ohmarna som vanliga hatthylla högtalare alltså utan någont steg imellem tänkte mer koppla in dom direkt in i stereo kablarna
    Det funkar kalasbra men din spelar kommer att leverera lägre effekt på grund av högre impedans i elemeten.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Byta till 2 ohms panelhögtalare.
    Av lars-ove.carlsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •