Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: balansaxlar T5 vs T7

  1. #1

    balansaxlar T5 vs T7

    går det att sätta i balansaxlar från en T7 motor i en T5 motor.

    passar det rakt av eller?

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Upp.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Går säkert med de är ju avstämmda för andra vikter m.m. på motorns rörliga delar..
    Gissar jag på Det är olika artnr på de.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Men de är väl onödigt att montera balansaxlar i en T5 motor då dom är mindre vibrations benägna än vad T7 är.
    Mitt tips är att skippa balansaxlar i en T5 motor!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    OK. Men kan någon förklara ingående hur man gör/måste göra för att ta bort balansaxlarna? Har Hört både att man kan ta väck dom och att man kan låta dom sitta kvar men bara plocka väck kedjan. Så det jag undrar är vilket av dessa 2 alternativen ska man göra och hur gör man det smidigast och mest pålitligt att köra med??.

    Och om nu någon råkar ha bytt balansaxlar på en t5motor till t7ans balansaxlar så får ni gärna kommentera det.

    \\Johnny

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Går säkert med de är ju avstämmda för andra vikter m.m. på motorns rörliga delar..
    Gissar jag på Det är olika artnr på de.
    M.V.H.
    Jo men artnr kan ju bero på att det är andra drev på t5 och t7 balansaxlar. Men sen så kan du säkert ha rätt vad det gäller vikterna och isf är iden ändå BUSTED!.

    \\Johnny

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Går säkert med de är ju avstämmda för andra vikter m.m. på motorns rörliga delar..
    Gissar jag på Det är olika artnr på de.
    M.V.H.

    om det är så att dom är anpassade för de olika vikterna typ kolv,stake och vev.

    Hur går det då med alla dessa motorerna som vi här på forumet diskuterar å pratar om som sätter i t5-stakar å t5-kolvar i en T7-motor?

    Det borde ju bli missanpassad balansaxel på dessa motorer eller ska man iså fall sätta i t5-balansaxlar i en t7 motor när man byter kolv+stake från en t5 motor.


    Komentera gjärna detta då jag inte vet bara spekulerar.

    //Krisoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    [quote=Kristoffer T / 1653]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":2a2c2wt4
    Går säkert med de är ju avstämmda för andra vikter m.m. på motorns rörliga delar..
    Gissar jag på Det är olika artnr på de.
    M.V.H.

    om det är så att dom är anpassade för de olika vikterna typ kolv,stake och vev.

    Hur går det då med alla dessa motorerna som vi här på forumet diskuterar å pratar om som sätter i t5-stakar å t5-kolvar i en T7-motor?

    Det borde ju bli missanpassad balansaxel på dessa motorer eller ska man iså fall sätta i t5-balansaxlar i en t7 motor när man byter kolv+stake från en t5 motor.


    Komentera gjärna detta då jag inte vet bara spekulerar.

    //Krisoffer[/quote:2a2c2wt4]

    Byter man kolvar till T5 eller smidda i T7 motor så gör man inget åt balansaxlarna. De är orginal som sitter kvar.
    Men en T5 motor kan man ju bara ta bort kedjan och plugga kedjesträckaren till balansaxlarna medans en T7 helst bör ha de fungerande då den vibrerar mer.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Att T7motorerna vibrerar mera borde ju ha att göra med upphängningen tycker jag för svänghjulet är ju tyngre.

    Jag tror inte man märker någon jätteskillnad mellan T5 och T7 balansaxlar men om de passar har jag heller ingen aning om.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men de är väl onödigt att montera balansaxlar i en T5 motor då dom är mindre vibrations benägna än vad T7 är.
    Mitt tips är att skippa balansaxlar i en T5 motor!
    Trionic 5 är ett fantastiskt styrsystem, inte bara kan man ta ut effekter över 500 hk med det utan det kan också få andra ordningens tröghetskrafter att försvinna.. fantastiskt

    I och med att kolvarna är lättare och svänghjulet tyngre på en T7 motor så borde den ge bättre balans och ge mjukare gång. Hurvida den skillnad i massa kolvarna erbjuder resulterar i att man behöver ändra balansaxlarnas massa vet jag inte då skillnaden sannolikt är ganska liten

  11. #11
    anledningen till att jag fågar är att jag ska renovera en kortmotor till min ng900 och när man köper kamkedja drev balankedja drev mm så passat inte dreven som ska vara till balansaxlarna.
    så jag tänkte sätta i sådana från en t7 motor så passar ju alla drev.

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Skippa att sätta dit kedjan till balansaxlarna.
    Dom tar bara effekt och skilnaden är inte så stor!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    jag hade kunnat ta bort balansaxlarna.

    men vill ha dom kvar så det är därför jag undrar då man är lite snål å inte vill lägga ut 700kr för dessa två drev.

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    T7ans balansaxlar är lättare än T5..

    Om man nu vill ha balansaxlar så..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    då får man tacka för svaren!

    lite klokare har man blivit ju.
    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

Liknande ämnen

  1. 9-5 vs balansaxlar
    Av Sbuddz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:10
  2. Balansaxlar i ng9-3
    Av hecke09 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 22:14
  3. balansaxlar?
    Av djanders i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:57
  4. balansaxlar ett måste ?
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 09:25
  5. Balansaxlar??
    Av turbo ted i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •