Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: ännu en fråga om sporluftfilter..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073

    ännu en fråga om sporluftfilter..

    Hade min skönhet inne för min första service igår, jag har knappt öppnat huven sedan jag köpte bilen, sabb verkstan hittade ett sportluftfilter i bilen och bytte därför inte det, min fråga är, gör detta filter någon skillnad i min bil, jag har en 9-3 ss aero -03a, jag fick med mig ett original filter som jag kunde byta själv om jag ville.. vid vilka effekter bör man byta luftfilter på min kärra? Jag har läst tidigare trådar men då pratas det mest om 9000 och 300hk..
    Vad jag har märkt så pyser det lite inne i bilen när man släpper gasen från fullgas, är det mitt sportfilter som gör detta eller låter det även så med original?
    får jag nån presanda förbättring med sportfilter mot original?

  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Ett sportluftfilter i din bil ger ingen effektökning däremot det lite trvligare ljudet du talar om.
    Om du vill fortsätta att använda sportluftfiltret, tänk på att det kräver underhåll (avfettning och inoljning). Det finns underhållskit att köpa hos de som säljer sportluftfilter. Underhållsintervallen brukar ligga på 1000 - 1500 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    261
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Ett sportluftfilter i din bil ger ingen effektökning däremot det lite trvligare ljudet du talar om.
    Gäller även detta min 9-5 aero -01???
    Funderade på att byta mest för att det borde bli billigare i längden och för ljudet....
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  4. #4
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    947
    Medlem#
    427
    Tänk på att oljan i sportluftfiltren följer med luften och hamnar på luftmassmätarens trådar = luftmassmätaren kan mäta fel. Dessutom påstås det att luften renas sämre vilket kan leda till slitage på turbo m.m.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #5
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Tänk på att oljan i sportluftfiltren följer med luften och hamnar på luftmassmätarens trådar = luftmassmätaren kan mäta fel. Dessutom påstås det att luften renas sämre vilket kan leda till slitage på turbo m.m.
    Jo det "påstås" så. Här är mitt JR-filter fotat från insidan. Håller väl småfåglarna borta från luftmassamätaren iallafall.




    Kan tillägga att jag aldrig mer kommer montera ett sånt här filter på någon bil jag äger.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    541
    Dålig bild ? Jag ser inte vad problemet skulle vara..
    Saab 9-5 -01 Automat

  7. #7
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Dålig bild ? Jag ser inte vad problemet skulle vara..
    Ja ganska dålig bild. Problemet är att det finns partiklar i luften som är mindre än ett knappnålshuvud i storlek.

    Har ett antal trevliga märken i turbon efter två säsonger med det här filtret.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Hur länge sen var det där rengjort och återinoljat då?

    Det är ju inte filtret som sådant som tar hand om de små partiklarna utan oljan på filtret... Och utan löpande underhåll med rengöring och återinoljning på föreskrivet intervall så funkar ju inte filtren.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    412
    Det finns ett antal trådar ang detta. Ett öppet filter filtrerar mycket sämre än ditt orginalfilter. Däremot får man som tidigare sagt ett mycket mysigare ljud. Jag har kört med öppet på min bil ca 400 mil. Bytte tillbaka till orginal igen eftersom det renar bättre. Kör just nu på mitt öppna IGEN, för att jag trodde det skulle lösa ett problem som jag har med bilen.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073
    det är väll skillnad på öppet filter coh insats-sportluftfilter i orginal luftburk.. om man ser till reningen.

    Jag har ett insats-sportluftfilter, kör orginal nu dock men tänker byta till sportluftfilteret till våren igen, tycker det blir lite bättre drag i bilen, svarar lite snabbare på gas, och sen så är det ett litet mysigare ljud

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    286
    Här är ett test av sportluftfilter: http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html

    Kan tillägga att jag kör orginal pappfilter.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av spanarn
    Här är ett test av sportluftfilter: http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html

    Kan tillägga att jag kör orginal pappfilter.
    Ganska simpelt test, skulle kunna testa sitt eget filter.

    Man vill ju gärna byta tillbaka till orginal när man läser sånt..
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Om man för enkelhelts skull jämför data betr. reningsgrad från en av de ledande filtertillverkarna av "oljiga bomullsfilter" o jämför med ett Saab Orignal filter, så är saken lätt att avgöra, originalfiltret är bättre i reningsgrad.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    236
    Jag tycker det är bättre att köra på orginalfillter och montera en diselsnorkel jag tycker effekten är den samma fast mycket bättre för LMM och turbon!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    412
    Jag vet ju inte, men många säger att orginal flödar tillräckligt för upp mot 300Hk? Och om man ligger runt det så vinner man på att byta till Öppet filter? Stämmer det?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Ha kåll hit ochså
    http://home.usadatanet.net/~jbplock/ISO5011/SPICER.htm

    en sitat från text bakom linken
    "the K&N “plugged up” nearly 3 times faster, passed 18 times more dirt and captured 37% less dirt. See the data tables for a complete summary of these comparisons. "
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  17. #17
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    En tanke till Claes A.
    Om det satt ett insats sportluftfilter i din bil tror jag det är ganska sannolikt att den varit trimmad med PPC av ägaren före dig.
    Visst händer det att folk bara köper ett insats filter men jag tror att procentuellt säljs en inte obetydlig andel tillsammans med en PPC som "steg 1".
    Kanske kan vara värt att kolla med förre ägaren. Om det finns en PPC har du bra köpläge eftersom den bara är värd max 900 kr som inbyte för honom.

Liknande ämnen

  1. Ännu en fråga om oljeförbrukning.
    Av H.Blad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 11:44
  2. Ännu en MV fråga
    Av puttep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 18:48
  3. ännu en usa-vinge fråga för 9-5!
    Av Saab9-5Martin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 21:25
  4. ännu en fråga om korttopp
    Av davva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •