Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: PPC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265

    PPC

    Jag har en Sportsedan 175 hk - 03:a som vill ha en liten extra knuff framåt...
    Vet inte vad jag skall satsa på att köpa ingetligen...
    Är BSR:s PPC chip nått att ha? Blir det nån större skillnad mot Orginal?
    Eller blir det ingen större skilland om man inte satsar på ett Avgassystem också?
    Det är ju en bra slant man lägger upp.. och då vill man ju känna skillnad...!
    Eller skall man kolla vidare på ännu dyrare allternativ?! Typ Nordic!?

    Och är det stor skillad i krut om man satsar på ett Halvsystem.. än om man skulle satstat på ett Helsystem..?!
    Vilket avgassystem är isåfall bäst? BSRs eller Nordics Feritta.. om man ser till Pris?!
    Hur stor är skillnaden i kvalitet, effekt och i ljud?

    Har ju läst rätt flitigt om hur andra ställt sig i en del debatter om detta här i forumet.. och det är många delade meningar..
    Men är det nån som kan tipsa just mig åt rätt håll.. så det blir så mkt kul som möjligt för bästa pengen!

    ALLA SVAR ÄR VÄKOMMNA!

    // Jimmy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265
    Eller är skall man helt enkelt vänta och hoppas på att det dyker upp nya och bättre alternativ inom kort??!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Maila och ring alla firmorna så får du dig en egen uppfattning.
    Det kan vara värt mycket ibland.

    Har du tid så åk runt och besök dem också.

    Ger ännu mer.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    4936
    Jag kör med BSR:s steg 1 i min SS 175 hk. Och det är en jäkla skillnad mot orginal.
    Jag har även ett halvsystem (alltså vad som kallas steg 2, programvaran är densamma). Avgassystemet ger ingen märkbar skillnad. Det är först om man kör men helsystem med race/sport-kat och anpassad programvara som det ger något ytterliga effektmässigt.

    Så om du är ute efter lite lagom extra effekt och vill att din bil skall ha Aero-prestanda så kan jag rekomendera BSR:s steg 1 eller någon av de andra firmorna som erbjuder trim till din bil: maptun och nordic. Effketsiffrorna i de olika frmornas trim är i stort sett desamma.

    När du tittar på Nordics priser skall du även räkna med att Nordic "tar över din" garanti. Motsvarande får man betala extra för hos anrda trimmare.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 416
    Jag körde också med BSR Steg 1 på min SS 2,0t och var mycket nöjd med resultatet.
    Att köpa avgassystem och montera på en bil som inte har programvara för detta är inte att rekomendera.
    Du kan byta ditt bakre rör som Pelle har gjort men det ger ingen extra effekt utan låter bara lite mer.
    Vill du istället byta även främre avgassystemet så ska du även ha rätt programvara för detta.
    Kolla igen på BSR:s sida så ser du ju i vilka steg (från steg 3) man börjar byta avgassystem och vilka effektsiffror det ger.
    Vill du ha lite mer att åka med så köper du ett steg 1; det kan du ju fortsätta att bygga ut sedan med ny programvara och helt avgassystem till ett steg.
    Tyvärr har du inte längre några garantier som Nordic kan ta över då de "bara" gör det 2 år från 1:a registrering.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265
    Men hur mkt extra låter det med ett halvsatsavgassystem då? Mullrar det extra på tomgång mot orginal eller är det bara i accelation det hörs skillnad? Och varför har BSR och Nordic och dom "bara" 2.5" tumshalvsats avgas.. Varför inte 3"!??

    Hur menar du med "Att köpa avgassystem och montera på en bil som inte har programvara för detta är inte att rekomendera"
    och " Vill du istället byta även främre avgassystemet så ska du även ha rätt programvara för detta"

    Menar du att BSR har olika programvara beroende på om jag tex har helsystem eller om jag kör orginal?

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 892
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av jympa
    Men hur mkt extra låter det med ett halvsatsavgassystem då? Mullrar det extra på tomgång mot orginal eller är det bara i accelation det hörs skillnad? Och varför har BSR och Nordic och dom "bara" 2.5" tumshalvsats avgas.. Varför inte 3"!??

    Hur menar du med "Att köpa avgassystem och montera på en bil som inte har programvara för detta är inte att rekomendera"
    och " Vill du istället byta även främre avgassystemet så ska du även ha rätt programvara för detta"

    Menar du att BSR har olika programvara beroende på om jag tex har helsystem eller om jag kör orginal?
    Varför ha 3"? Tar mer plats, större risk att det tar i, väger mer och brölar oftast mer också.
    2,5" halvsatsen räcker förbi 350 hk iaf, så det behöver du inte va orolig för.

    Självklart skall man inte montera annat avgassystem utan att kolla med mjukvaruleverantören så det är okej. Annars kan du få alla möjliga problem. Som regel är skillnaden på halvsatsen inte så stor att man behöver ändra mjukvaran för det, men med största sannolikhet bör man byta programvara om man byter främre biten.
    Genom att montera ett grövre framrör och katalysator med högre flöde minskar du mottrycket i systemet. Detta i sin tur kan göra att laddtrycket skenare eller på annat sätt beter sig på ett sätt som styrenheten inte kan hantera, med spikningar, ojämnt effektuttag mm som följd.

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av jympa
    Menar du att BSR har olika programvara beroende på om jag tex har helsystem eller om jag kör orginal?
    Självklart, och inte bara BSR utan alla firmor har det så.
    Titta på BSR:s sida så får du mer info.

    http://www.bsrab.se/products/n355/t/

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265
    Men om jag då tex köper en PPC från BSR och pluggar i den, när bilen är Orginal... och kör på de i två månader.. Sen vill jag ha ett Open air kit.. måste jag ha ny programvara från BSR då?? det skall väl inte behövas elle
    Eller gäller de bara om jag skall ha tex. helsystem?

    Säg att jag vill slänga på helsystem också efter ett halvår med PPC... Går det lätt att updatera till ny prgramvara då? och hur mkt kostar de isåfall?

    Nån som vet?!

    Tack för alla svar

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av jympa
    Men om jag då tex köper en PPC från BSR och pluggar i den, när bilen är Orginal... och kör på de i två månader.. Sen vill jag ha ett Open air kit.. måste jag ha ny programvara från BSR då?? det skall väl inte behövas elle
    Eller gäller de bara om jag skall ha tex. helsystem?

    Säg att jag vill slänga på helsystem också efter ett halvår med PPC... Går det lätt att updatera till ny prgramvara då? och hur mkt kostar de isåfall?

    Nån som vet?!

    Tack för alla svar
    När jag pratade med BSR sa de att det går utmärkt att stoppa i ett Open-Air filter. Utan omprogramering. Dock gällde det ett vanligt Steg1.

    Det senare tror jag nog att du får ringa till BSR och fråga. Det går säker att slänga in en ny programvara optimerad för helsystem i din PPC. Men pris kan nog bara de svara på...
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  11. #11
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av jympa
    Men om jag då tex köper en PPC från BSR och pluggar i den, när bilen är Orginal... och kör på de i två månader.. Sen vill jag ha ett Open air kit.. måste jag ha ny programvara från BSR då?? det skall väl inte behövas elle
    Eller gäller de bara om jag skall ha tex. helsystem?
    Du behöver ingen ny programvara för open air.

    Citat Ursprungligen postat av jympa
    Säg att jag vill slänga på helsystem också efter ett halvår med PPC... Går det lätt att updatera till ny prgramvara då? och hur mkt kostar de isåfall?
    För att få ny programvara i din PPC med steg 1 skickar du PPC:n till BSR som lägger i ny programvara för t ex steg 3.
    Har hört något om en kostnad på 1 500 kr för det men jag är inte säker på vad som gäller.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    20
    Stämmer 1500 kr men se till att få 1500 kr i rabatt på avgassystem fram kat och bak eller uppgraderingen om du tänker göra det. Jag behövde aldrig betala de 1500 kronorna.
    9-3 SS -04

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Här står det om uppgradering ifrån steg1 och uppåt

    http://www.bsrab.se/faq/3/


    Kan man inte använda Uppdateringsfunktionen från PPC-dosan, att man laddar hem ny programvara till PPC över internet och BSR´s databas och sedan tankar in det i bilen ? Man måste alltså skicka PPC-dosan fram och tillbaka. Det visste inte jag.

    /R

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Här står det om uppgradering ifrån steg1 och uppåt

    http://www.bsrab.se/faq/3/


    Kan man inte använda Uppdateringsfunktionen från PPC-dosan, att man laddar hem ny programvara till PPC över internet och BSR´s databas och sedan tankar in det i bilen ? Man måste alltså skicka PPC-dosan fram och tillbaka. Det visste inte jag.

    /R
    Ingen aning faktiskt men i instruktionerna till PPC står det att man ska kunna uppdatera över nätet; kan ju ha ändrats iofs.

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Här står det om uppgradering ifrån steg1 och uppåt

    http://www.bsrab.se/faq/3/


    Kan man inte använda Uppdateringsfunktionen från PPC-dosan, att man laddar hem ny programvara till PPC över internet och BSR´s databas och sedan tankar in det i bilen ? Man måste alltså skicka PPC-dosan fram och tillbaka. Det visste inte jag.

    /R
    Det har säkert varit tanken men när jag ställde frågan till BSR för länge sedan fick jag som svar att jag var tvungen att skicka PPC:n till dem.
    Det kanske har ändrats nu ifs.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Här står det om uppgradering ifrån steg1 och uppåt

    http://www.bsrab.se/faq/3/


    Kan man inte använda Uppdateringsfunktionen från PPC-dosan, att man laddar hem ny programvara till PPC över internet och BSR´s databas och sedan tankar in det i bilen ? Man måste alltså skicka PPC-dosan fram och tillbaka. Det visste inte jag.

    /R
    Det har säkert varit tanken men när jag ställde frågan till BSR för länge sedan fick jag som svar att jag var tvungen att skicka PPC:n till dem.
    Det kanske har ändrats nu ifs.
    Ja det är säkerligen som du säger. Men det här med programuppdateringar över nätet var ju en av de stora grejerna med PPC´n "du kommer alltid ha våran senaste programvara" etc etc, Trodde man skulle utnyttja denna funktion fullt ut och då borde det inte vara några problem med steg3programuppdatering.. Detta var ju enda fördelen med PPC egentligen, annars kan man lika gärna skicka databoxar istället. Dessutom kan en PPC-dosa innehålla 4 program, varför inte bara skicka med steg1-3 programmen installerade i den på en gång

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    551
    för att uppgradera mellan steg1 och steg3 behöver du inte skicka in PPC:n utan det görs via nätet.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    236
    Om du byter till helsystem och steg 3 så tycker jag du ska byta turbo tillsammans med lämplig mjukvara när du ändå är igång. Lättryckaren är inte så rolig när den stressas för mycket.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    för att uppgradera mellan steg1 och steg3 behöver du inte skicka in PPC:n utan det görs via nätet.
    Precis som jag skrev att det borde fungera då Det var inte jag som dribblade bort mig med osanning iaf. Tack för klargörandet Micke !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •