Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ladda batteri 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    19

    ladda batteri 9-5

    nån som vet om det går och om det är ok att koppla batteriladdare till cigarettändaruttag inne i kupe'en?
    vill gärna ladda batteriet under tiden kupevärmare är inkopplad och att slippa öppna motorhuven då bilen står utomhus och det regnar/snöar.
    9-5 Aero

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 070
    Medlem#
    4096
    Ska du ladda inifrån måste du ju öppna dörren istället

    Dra förlängningssladd under bilen o upp i motorrummet.
    O låt laddaren sitta under huven.
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    19
    då jag har eluttag för kupevärmaren i bilen vilket skulle användas som elförsörjning för själva laddaren behöver man inte öppna nån dörr. och sen när man ska iväg med bilen då är det inget som ska kopplas bort under motorhuven.
    frågan kvarstår.
    kommer det att påverka bilens elektronik negativt om jag kopplar laddaren till cigarettändaruttaget istället för att koppla den direkt till batteripolerna?
    9-5 Aero

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av bili
    då jag har eluttag för kupevärmaren i bilen vilket skulle användas som elförsörjning för själva laddaren behöver man inte öppna nån dörr. och sen när man ska iväg med bilen då är det inget som ska kopplas bort under motorhuven.
    frågan kvarstår.
    kommer det att påverka bilens elektronik negativt om jag kopplar laddaren till cigarettändaruttaget istället för att koppla den direkt till batteripolerna?
    Jag hade ju investerat i en Ctec laddare då den är liten och inte kräver något underhåll. Sätter den i motorrummet och kopplar den till förgreningen eller drar sladden under bilen. Gäller dock inte att glömma kablen innan man backar ut ur garaget.

    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Man ska ALLTID koppla direkt på batteriet när man laddar. Sen tror jag inte cigarett utaget ger någon ström eller kan förmedla nått om inte tändningen är på.
    Koppla in de direkt på batteriet!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Tändningen måste vara på för att cig-pluggen ska funka.. Rent teoretiskt skulle det funka att ladda den vägen (har testat på en tidigare bil), men då måste man ha tändningen på...

    Dock är det väl en enkel match att dra in en liten sladd i kupén för just laddaren, om man nu vill ha laddaren inne i bilen.. Glöm inte att säkra av bara..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    19
    Tack för alla era svar.
    Har kollat idag och det verkar att cig-uttaget har spänning jämt och helt oberoende av läge på tändningsnyckel. Dvs möjligheten finns men man är visst lite rädd att något kan gå åt skogen.
    9-5 Aero

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    Jag har svårt att se att elektroniken skulle ta skada, det värsta som ska kunna hända är att du laddar på med mer ström än vad kablarna är gjorda för, men då ska säkringen lösa. Iofs sitter säkringen "efter" kabeln i detta fall, något som kan göra det farligare.

    Skaffar du en ctek-laddare så kan du ställa den i motorcykel-läge, och då tror jag knappast den laddar med för mycket ström. Mycket smidig laddare för övrigt.

    Jag hade nog ändå petat i en förlängssladd underifrån och lagt laddaren i motorrummet...

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Byta ut eller ladda batteri?
    Av Sportavgasrör i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 12:14
  2. Ladda ner EPC
    Av Saab Markus i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 21:00
  3. ta bort batteri för att ladda?
    Av blooksa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •