Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Planer på att byta led. Frågor om dump och filter

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Planer på att byta led. Frågor om dump och filter

    Som jag har förstått det hela så ska det vara relativt lätt att montera lysdioder istället för glaslampor bakom instrumentpanelen"dock en smula pilligt med motstånd"

    Sedan om jag har förstått det hela rätt så ska det även gå att byta färg på SID om man moterar bort färgfiltret och ersätter gammla lampor med lysdioder.
    Tankar finnes även på att köpa ett gäng med 3mm lysdiofer och motstånd för att byta på div övriga knappar.

    Mina frågor lyder. Har någon en guide med bilder på något av detta? Om man byter till blåa lysdioder bakom instrumentpanelen vad händer då med dom röda visarna? Kommer dom fortfarande lysa rött eller blir dom väldigt mörka? Är det en egen lampa till dom röda visarna så man kan behålla en vit lampa till dom och låta övriga siffror vara blåa?

    Övrigt så är jag sugen på att köpa en öppen dump samt luftfilter. Nackdelen är ju dock att man inte blir klok av alla inlägg och påståenden här bland trådarna.

    Några säger att motorn går sämre och kan paja med en öppen dump pga LMM medans andra säger att det inte spelar någon roll då jag har en ng900 -94 där LMM sitter på en bra platts för öppen. Detta gäller dock så länge man inte trimmar.
    När det gäller filter så är öppna filter inte är bra för motorn då det kan komma in för mycket skit. Medans andra menar att det inte spelar någon roll.

    Skulle uppskatta om någon som inte är en gammal bonn-trimmare kunde svara på detta.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    va?

    Vad är det jag ser!? Inga svar, kom igen nu då

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Du har ingen LMM, dit styrsystem heter Trionic 5 och använder sig istället av en MAP-sensor som mäter trycket i insuget för att räkna ut hur mycket bränsle som behövs.

    Problemet med dump och LMM är att en öppen dump släpper ut luften som LMM redan mätt upp och styrsystemet räknat ut bränsleåtgång till, vilket resulterar i att bilen får för mycket bränsle.

    Bilar med MAP-sensor mäter som sagt trycket i insuget och du kan du dumpa och fnysa så mycket du vill, det blir ändå rätt bränsleblandning.

    Det funkar alltså med öppen dump till din bil om du nu vill ha det.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Tack

    Tack för ett riktigt bra svar. Kul att någon verkar ha koll på vad dom pratar om

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114
    Angående SID-displayen är det nog enklare om du byter färgfilmen som påminner om ett OH-bland till någon annan färg.
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

Liknande ämnen

  1. Dags för ny banbil, planer och frågor
    Av bollman i forum Projekt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 13:17
  2. Öppet filter & dump på 9-3 Aero 01:a
    Av Airflow900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 03:45
  3. Öppen dump samt öppet filter på 9000 2,3 turbo?
    Av niborn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 01:42
  4. Dump eller filter på AV 9000 2,3 t 200hk
    Av jonniejohannesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 19:57
  5. Lysdioder dump och filter
    Av Fredrik_ff i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •