Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Termostatventil på insug EGR? (og900)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    91

    Termostatventil på insug EGR? (og900)

    Nån som vet hur den däringa termostatventilen (eller var det är), fungerar på en 900 T8 -87?
    (Sitter vid insuget, har två slangar till sig och på min nyinköpta 2:a-bil är själva plasten grön på kontakten)

    Har den bimetalleffekt så den öppnar/stänger helt vid nån temp?
    Ska den vara öppen/stängd vid normal motortemp?

    En av anslutningarna har nämligen gått sönder, så jag måste försöka byta den, men tillsvidare tänkte jag skarva ihop, alternativt plugga tills jag får tag i ny givare. (bara jag vet i vilket läge den ska vara) Det läker ju där som det är nu!

    Tacksam för hjälp!

    /Henke

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    EGR:en öppnar vid vacuum som skapas då du släpper gasen. Det är därför slangarna sitter där. När du släpper gasen uppstår det vacuum, då öppnar EGR:en och suger tillbaka en del avgaser in i motorn ett varv till och bränner ur det sista skiten ur emisionerna.
    På så sätt får motorn lite bättre avgasvärden...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    91
    Men går vaacumslangarna genom den där "mojängen" som är fastskruvad i vid insuget ner i toppen....eller är det bara en ventil som öppnar och stänger förbipasserande vaacum vid viss temperatur?

    Vaacumslangen går ju från spjällhuset via den däringa "mojängen" och sen vidare till EGR:en.
    Jag trodde inte det var nån förbindelse ner till toppen, men det kanske det är.

    Nåja, måste ju skaffa mig en förr eller senare....Som det är nu läker det ju en del kan jag tänka mig....
    Kan förklara en del problem med tomgång

    Förresten, på en -87 som detta är...måste EGR:en funka för att komma igenom bilprovningen?

    /Henke

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    EGR:en öppnar vid vacuum som skapas då du släpper gasen. Det är därför slangarna sitter där. När du släpper gasen uppstår det vacuum, då öppnar EGR:en och suger tillbaka en del avgaser in i motorn ett varv till och bränner ur det sista skiten ur emisionerna.
    På så sätt får motorn lite bättre avgasvärden...
    Citat Ursprungligen postat av HenkeBoy
    Men går vaacumslangarna genom den där "mojängen" som är fastskruvad i vid insuget ner i toppen....eller är det bara en ventil som öppnar och stänger förbipasserande vaacum vid viss temperatur?

    Vaacumslangen går ju från spjällhuset via den däringa "mojängen" och sen vidare till EGR:en.
    Jag trodde inte det var nån förbindelse ner till toppen, men det kanske det är.

    Nåja, måste ju skaffa mig en förr eller senare....Som det är nu läker det ju en del kan jag tänka mig....
    Kan förklara en del problem med tomgång

    Förresten, på en -87 som detta är...måste EGR:en funka för att komma igenom bilprovningen?
    Här pratar ni två om 2 skilda komponenter i EGR-systemet....

    "mågis" talar om det "grova" röret med en spiral runt, den har förbindelse med avgaskanalen på cylinder 2 eller 3 går via en vacuumstyrd ventil och sedan tillbaks in i insugsgrenröret....

    "HenkeBoy" menar förmodligen den överordnade "Termostaten" som ger vacuumet som styr ovan nämda ventil tillåtelse att passera i ett visst temperatur-spann....

    Ang. SBP får nog någon annan uttala sej om det, har inte koll på det riktigt.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Visst har du rätt Flaset, jag läste inte så noga tydligen. Jag skulle TRO att SBP kommer gnälla om inte motorns avgasrningssystem inte funkar. Det gorde dom för mig, men det var 1997. Det kanske är annorlunda nu...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Första gången(2002) jag besiktigade min 99T16 efter inköpet så kollade de inte ens EGR-ventilen, vid andra besiktningen hade plockat bort all avgasrening och de kollade inte då heller. Avgasvärdet var 0,3 i CO första året och 0,5 andra året.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Termostatventil på insug EGR? (og900)

    Citat Ursprungligen postat av HenkeBoy
    Nån som vet hur den däringa termostatventilen (eller var det är), fungerar på en 900 T8 -87?
    (Sitter vid insuget, har två slangar till sig och på min nyinköpta 2:a-bil är själva plasten grön på kontakten)

    Har den bimetalleffekt så den öppnar/stänger helt vid nån temp?
    Ska den vara öppen/stängd vid normal motortemp?

    En av anslutningarna har nämligen gått sönder, så jag måste försöka byta den, men tillsvidare tänkte jag skarva ihop, alternativt plugga tills jag får tag i ny givare. (bara jag vet i vilket läge den ska vara) Det läker ju där som det är nu!

    Tacksam för hjälp!

    /Henke
    Funktionen ska vara sådan att den öppnar vid en viss temperatur, dvs när motorn är kall är/ska EGR vara "urkopplad".
    Det går bra att skarva ihop slangarna där om den är kass, men man kan möjligen få lite körbarhetsproblem när motorn är kall men vad jag minns är det inget allvarligt.
    Man kan även välja att plugga slangarna men då sätter man EGR ur funktion.
    Termostatventilen är inget som SBP kollar.

    Kan även tillägga att jag på flera bilar upptäckt att ventilen i fråga läckt luft utåt, dvs det har pyst ut laddtryck där och den har säkert även dragit i sig tjyvluft den vägen. Provtryckning rekommenderas
    Funkar för jättebra att laga med epoxylim
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    91
    Tack Urban!

    Då vet jag hur jag ska gå tillväga tills jag springer över nån hel termostatventil.

    De var lite väl dyra på Saab!

    /Henke

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Försök att få tag i en borr som ser ut som en fräspinne med spets. och borra ner i plasten en liten bit där anslutningen har suttit så blir det bättre att limma. Själv tog jag en träborr som såg ut som jag beskrev dock med spetsar längst ut på periferin. Med epoxie höll lagningen i fem år, nu är bilen såld till en folkrejsare med den lagningen så jag behövde aldrig byte ventilen.

    Om du har rymligt samvete kan du plugga EGR det kontrolleras inte av SBP.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. 2.1l insug og900. Art.nr?
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:54
  2. og900: 2.3i topp med 2.0t insug?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 23:47
  3. 2.3t insug på og900
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 23:23
  4. 2,1 insug till og900
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 03:30
  5. kamaxel insug og900
    Av nkro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •