Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: hur funkar Lucas systemet på en T16 FTT

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057

    hur funkar Lucas systemet på en T16 FTT

    köpte igår en skrotbil som har en T16 motor. ingen lättrycksturbo alltså.

    hur funkar det lite allmänt? jag vet ju hur lucas systemet funkar på en ltt med sin laddtrycksbegränsning i bränslechippet men vet icke hur det funkar på en ftt. det är en -90 jag har köpt.

    är det nån som ligger inne med lite info?

    funderar på om man kan använda det systemet när jag ska bygga t16 i min vita sedan.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    Hej,

    Grattis till köpet. Jag har en Ftt -91 och tycker lucas fungerar klockrent. Gar rent vid lag och fullast, drar lite soppa, lättstartat. I grunden är det väl ett modernare system än LH, med spjällpotentiometer istf switch och givare i hjulen ocksa för en hastighetssignal. Nagon sa att Trionic togs fram i samarbete med Lucas och bygger till stora delar pa det systemet.

    Kanske inbillar jag mig, men jag tycker inte jag ser sa manga med tex trasiga LMM till Lucas, här pa forumet.

    Dock har det väl sina begränsningar om man ska trimma. Spridarna har lite dalig kapacitet tex (arsmodell 90 dock den bästa). Lite mer än original kan man klämma ur med ett bränslechip och ev högre bränsletryck.

    Lycka till!
    Svart 900 T16 91

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    danmark
    Inlägg
    8
    Hej har en og900 T16 fra 90 med lucas. den er rullet til 223Hk@5000Rpm & 0,9Bar eneste mod på den er 9000IC og moddet APC box. har ikke oplevet nogen problemer med lucas systemet
    Saab 900 T16 M90

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    har frågat det innan men
    hur står sig lucas LMM vs Bosch LMM?

    större spridare finns att hitta så det är väl inte där begränsningen ligger.

    det jag hört är att lucas anses vara ett enklare system än bosch LH och att saab använde det av kostnadsskäl

    mvh

  5. #5
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    jag vill veta lite mer om eventuell inkoppling av Lucassystem i en bil med KE-jetronic... alla, eller dom flesta när dom bygger t16 i 99:or och konverterar t8:or använer ju bosch, så det finns inte så mycke info...

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    jag vill veta lite mer om eventuell inkoppling av Lucassystem i en bil med KE-jetronic... alla, eller dom flesta när dom bygger t16 i 99:or och konverterar t8:or använer ju bosch, så det finns inte så mycke info...

    När man uppgraderar från 8V-vad-du-vill motor till T16 så suttar man ju ur hela skiten och flyttar över ALLT från T16 bilen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    jag vill veta lite mer om eventuell inkoppling av Lucassystem i en bil med KE-jetronic... alla, eller dom flesta när dom bygger t16 i 99:or och konverterar t8:or använer ju bosch, så det finns inte så mycke info...

    När man uppgraderar från 8V-vad-du-vill motor till T16 så suttar man ju ur hela skiten och flyttar över ALLT från T16 bilen...

    öh, nä det är inte så enkelt...

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    jag vill veta lite mer om eventuell inkoppling av Lucassystem i en bil med KE-jetronic... alla, eller dom flesta när dom bygger t16 i 99:or och konverterar t8:or använer ju bosch, så det finns inte så mycke info...

    När man uppgraderar från 8V-vad-du-vill motor till T16 så suttar man ju ur hela skiten och flyttar över ALLT från T16 bilen...

    öh, nä det är inte så enkelt...
    Jo...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    så enkelt e de
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. Magnetventil bak i ABS systemet?
    Av SaabHasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 18:14
  2. Verkstadshandbok till lucas systemet.
    Av Kim.carlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 18:49
  3. APC-systemet
    Av Gunnarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •