Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Avgassystem till OG900 T16 -93!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761

    Avgassystem till OG900 T16 -93!

    Hej,

    Jag är sugen på att byta avgassystem på min bil. Har kikat lite på JT´s 3". Men frågar är ju om man ska ha 1 eller 2 st ljuddämpare. Låter det för mycket med bara 1, både i och utanför? Är det nån som har lite ljudfiler på både utförandena?

    Vill egentligen ha ett system som låter sportigt, men inte allt för högt inne i bilen så man blir trött på det vid långåkningar...

    Mvh

    Chrisse

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918

    Re: Avgassystem till OG900 T16 -93!

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Jag är sugen på att byta avgassystem på min bil. Har kikat lite på JT´s 3". Men frågar är ju om man ska ha 1 eller 2 st ljuddämpare. Låter det för mycket med bara 1, både i och utanför? Är det nån som har lite ljudfiler på både utförandena?

    Vill egentligen ha ett system som låter sportigt, men inte allt för högt inne i bilen så man blir trött på det vid långåkningar...

    Mvh

    Chrisse

    då rekomenderar jag 2 st dämpare...
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    626
    man eller mus ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Jag tycker definitivt inte det låter för mycket i kupén med en ljuddämpare. Har det på min nu, inga som helst problem att åka långväga.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    130

    Re: Avgassystem till OG900 T16 -93!

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Jag är sugen på att byta avgassystem på min bil. Har kikat lite på JT´s 3". Men frågar är ju om man ska ha 1 eller 2 st ljuddämpare. Låter det för mycket med bara 1, både i och utanför? Är det nån som har lite ljudfiler på både utförandena?

    Vill egentligen ha ett system som låter sportigt, men inte allt för högt inne i bilen så man blir trött på det vid långåkningar...

    Mvh

    Chrisse
    Hej du

    Jag har en OG900 T16 -92!
    Och på den har jag JT 3" hela vägen med en Ljuddämpare bak..!

    Det mullrar mest när den står på tomgång tycker jag.. Inget man märker vid långkörningar!

    Åkte 90 mil för att hämta bilen och under den resan störde jag mig inte på att det var något störande, mullrande ljud..
    Då störde man sig mer på vägljudet...

    Vet ej hur det låter med två dämpare, men om du är ute efter det där mer "sportiga" ljudet så ska du nog bara ha en..

    Hoppas det går bra för dig

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    51

    Jt 3"

    Beställde jt 3" till min og 900 88 utan katt.. Ja valde en dämpare o tänkte inte ens tanken på o köpa ett me två dämpare.. Både dyrare o tråkigare.. Ja har gärna lite sång i cupén från en og 900. Men ja tror inte de kommer låta så mycke. Mest när man eldar på o då vill ja ha lite vrål
    Har förresten en kompis som har en og med 3" o en dämpare, o ja upplevde inge högt ljud i cupén. Beror väll kanske lite på hur mycke rosthål o otät baklucka du har
    What doesn´t kill you makes you stronger!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    kör med JT 3" på min , en ljuddämpare.

    Mullrar fint på tomgång, inte alls störigt när man kör långt.

    Och det bästa är att det vrålar till när man trycker plattan i mattan

    MvH Niklasson

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 512
    åkte med en kille som hade 3" på sin .. vet ej ljuddämpar antal eller nånting .. men vet iaf att den bilen sitter inte jag i baksätet på nått mera iaf, det va en sån resonans så jag trodde skallen skulle sprängas.. USCH..!!
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    kör med JT 3" på min , en ljuddämpare.

    Mullrar fint på tomgång, inte alls störigt när man kör långt.

    Och det bästa är att det vrålar till när man trycker plattan i mattan

    MvH Niklasson
    Okej. Ja det vore ju gött med bara 1 dämpare isåfall. Men man vill ju inte att varenda kotte ska vrida på huvudet varje gång man trycker på. Och om man vill ut och gasa lite så är man ju inte så diskret med ett system som vrålar så mycket... Det är det jag är lite orolig för. Samt självklart att det inte ska låta så mycket inne i bilen.

    Jag har hört lite ljudfiler med 3" med 1 dämpare och visst låter det grymt.
    Men jag skulle vilja höra hur det låter med 2 dämpare...


    Citat Ursprungligen postat av DualC
    åkte med en kille som hade 3" på sin .. vet ej ljuddämpar antal eller nånting .. men vet iaf att den bilen sitter inte jag i baksätet på nått mera iaf, det va en sån resonans så jag trodde skallen skulle sprängas.. USCH..!!
    Okej, ingen annan som har samma problem? Kanske har han ingen dämpare alls

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    åkte med en kille som hade 3" på sin .. vet ej ljuddämpar antal eller nånting .. men vet iaf att den bilen sitter inte jag i baksätet på nått mera iaf, det va en sån resonans så jag trodde skallen skulle sprängas.. USCH..!!
    Om skallen var påväg o sprängas så var de väll nåt konstigt hemmabygge kanske.. Kanske satt fast de där bak i upphängningen utan gummi imellan.. Hade så en gång på og 900 me orginalsystem o de va svårt o sitta i bilen länge
    What doesn´t kill you makes you stronger!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    51
    Är de så att de bullrar för mycke me en dämpare så är de ju bara köpa en till på mekonomen sen o sätta dit där bak.. Men ja tror på att de kommer låta lagom o alldeles härligt Ja brukar hänga ut huvet genom rutan o lyssna på de härliga ljudet när ja kör Men de ja har nu e hemmabygge o inte 3". Ska bli fint när de kommer ett jt 3" på posten
    What doesn´t kill you makes you stronger!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Viktigt att skilja på bilar med och utan katt.
    På en bil med turbo + katt och dessutom 2 ljuddämpare lär ju ventiltryckare och annat motorslammer överrösta avgasljudet.
    Sådär lagom sexigt kanske

    Min egen bil har inte katt samt 3" från turbon med en duktigt urblåst stackars dämpare.

    I jämn fart under 140 överröstas avgasljudet av vindbruset.
    Öppnar man spjället hörs man dock

    En gammal OG blir nog aldrig något under av komfort oavsett avgassystem.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    Precis, håller med Diggler.

    Jag har en 88A = alltså ingen katt , bara en dämpare.

    Men det låter inte alls så myckt. Folk vrider inte på huvudet om du ger fullt direkt.

    Däremot min kompis som har raka rör (pga snabb fix för besikt.) låter något fruktansvärt högt.

    Kör med 1 dämpare. Det kommer bli bra och du blir garanterat nöjd. Blir du däremot inte nöjd, köp en dämpare och släng på då.

    Mvh Niklasson

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    626
    Citat Ursprungligen postat av HerrAero
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    åkte med en kille som hade 3" på sin .. vet ej ljuddämpar antal eller nånting .. men vet iaf att den bilen sitter inte jag i baksätet på nått mera iaf, det va en sån resonans så jag trodde skallen skulle sprängas.. USCH..!!
    Om skallen var påväg o sprängas så var de väll nåt konstigt hemmabygge kanske.. Kanske satt fast de där bak i upphängningen utan gummi imellan.. Hade så en gång på og 900 me orginalsystem o de va svårt o sitta i bilen länge
    åsså at det inte ligger emot nånstans o skramlar... det är annars lätt hänta tt det ligger emot lite häroch där om man bygger själv.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Åker med JT 3" 1st dämpare på min og900 cab,och det är inte stor skillnad mot orig när man ligger i 90 med taket nere, men sjunger gött när man gasar
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 008
    Medlem#
    5849
    Får väl påpeka för intresseklubben att min 900 också är bestyckad med 3" från kat, 1 dämp.
    Pendlar 10 mil om dagen ToR och har inga som helst problem med något ljud...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Jaha, nu blir jag sugen på ett system på en gång.

    Hoppas att jag har råd snart...

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 008
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hoppas att jag har råd snart...
    Har råd?????

    Ligger väl bara på 1700:- för halvsats..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hoppas att jag har råd snart...
    Har råd?????

    Ligger väl bara på 1700:- för halvsats..
    Nej, ca 2600kr hos speedparts. Men jag tänkte köpa helsats på en gång.

    Ni som har det, har responsen blivit bättre på turbon?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö/Höör
    Inlägg
    549
    Jag hade köpt JT 3 tums med 2 dämpare för annars klarar man inte bullerkraven på banorna. Jag kör med en dämpare idag men ska köpa den andra dämparen och montera så den går tystare.

Liknande ämnen

  1. Ljudnivå 3" avgassystem OG900 Turbo
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 18:36
  2. Avgassystem till 9-5 V6??
    Av Aero2002 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 12:10
  3. [LÖST] Mottryck i og900 avgassystem?
    Av Scabben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 18:16
  4. Avgassystem till 9-5 ???
    Av flash-71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 09:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •