Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 900ng insprut trimtips utan att byta till turbo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52

    900ng insprut trimtips utan att byta till turbo?

    Hej! Har en 900ng från -98...en 16v insprutare på 130hk.
    De är ju inte nån rolig historia utan jag skulle ju vilja ha ut lite mer ur den...JA jag vet att jag bör slänga skiten långt o köpa en turbobil, men dum är man ju o nu har jag snart lagt ut 30 loppor på bilens utseende...Har vart runt o försökt göra vissa inbyten men när de då säger att jag får runt 35-45 för den då går luften ur mej...fundera på om jag ska ha den som den är eller om det går o göra något åt den...nått borde ju gå att göra? såg på enems hemsida att det fanns kompressorer...någon som har nån erfarenhet av detta? har även hört nått om att man ska ta luftmängdmasse mätaren från en turbo? porta plana? annan kam om de finns nåra? någon som har nått tips kanske? MVH Robban
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 917
    Som du själv påpekade så är det bättre att sälja och köpa en turbo bil,billigare,och lättare att få ut mer effekt.

    35-40 i inbyte va inte så dåligt,NG900 står ju inte spec högt idag.

    Ang dina frågor. kamaxlar,porta topp,extraktorgrenrör,öppna upp andningsvägarna,chippa,nytt avgas...dock inte (ett stuprör) mottryck är väldigt viktigt på en sugmaskin,inte som på en turbo där det i stortsett är detsto större detso bättre... ja du aknske kan få ut 20 hk till kanske mer...för en sisodär 20.000-40.000kr..dyra hästar.

    Bättre att plocka av allt du gjort på din nuvarande bil och sälja den i orginalsick,och sedan köpa en turbo 900:a och börja om igen,du förlorar mkt minde pengar på det i slutändan.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 621
    börja med att se över andningen, avgassystem och luftfilter. Själv så tycker jag att en toktrimmad sugis är oerhört skönt. Grymmt gott ljud... Porta lite topp och plana till den, eller stoppa i ett lustgassystem...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52
    Avgassystem och luftfilter har jag luftfiltret är ett billigt plagiat o det ska uppdateras till våren...avgassystemet fick jag ett till en turbo...dvs 1st dämpare...kan de ha negativ påverkan på en sugmotor? har även hört mej för med motornord som har såväl chip som kamaxlar...inga gigantiska ökningar i effekten utan som phille sa runt 20 hk...
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    börja med att se över andningen, avgassystem och luftfilter. Själv så tycker jag att en toktrimmad sugis är oerhört skönt. Grymmt gott ljud... Porta lite topp och plana till den, eller stoppa i ett lustgassystem...
    sen så kan du dekaltrimma också =D
    .. håller med annars, en sugmotor e tuffare o ha lite effekt i... den effekt man har råd o plocka ur maskinen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52
    jo precis dekaltrimma funkar juh!!! Vore kul o ha liiite mer effekt iaf när man iaf gjort lite åt utseendet! ser snabb ut...låter snabb...men går Saaaaakta!
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52
    Någon som vet nått om extractor rör till en sugare?
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    Citat Ursprungligen postat av Nudum
    Någon som vet nått om extractor rör till en sugare?
    extraktor hör helt klart in på vägen o att få en snabbare sugbil men hur mycket effekt det gör vet jag inte.. dock så beror det väl på hur övrig hårdvara påverkar, såsom kammar och svänghjul t.ex

  9. #9
    Det undrar jag oxå..

    Finns det någon typ av extractor till kortmotor-sugis?, någon årsmodell som har ett bättre grenrör orginal kanske, som man kan plocka ifrån?


    Sen tycker jag snacket "släng skiten o köp turbo" osv, är onödigt. Finns det något trevligare än en vässad sugis .

    Behöver inte bli för dyrt att trimma en sugis,,allt beror ju på hur mycke mer effekt man vill ha.


    H/

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av lätttryckarn
    Det undrar jag oxå..

    Finns det någon typ av extractor till kortmotor-sugis?, någon årsmodell som har ett bättre grenrör orginal kanske, som man kan plocka ifrån?



    H/
    Finns nog folk på forumet som svetsar extractor om jag inte har fel?
    Ett järnspett har många finesser...

  11. #11
    ja just ja, danke

    Nån som har nått namn på nån här som kan tänkas göra något sådant?

    Btw nån som har koll på om Mats gör chipp till b204i, me Boschmotronic sprut?

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av lätttryckarn
    Sen tycker jag snacket "släng skiten o köp turbo" osv, är onödigt. Finns det något trevligare än en vässad sugis .

    Behöver inte bli för dyrt att trimma en sugis,,allt beror ju på hur mycke mer effekt man vill ha.
    Jo visst, är man ute efter 2-4 HK extra går det väl att komma undan ekonomiskt.......

    Går inte över huvud taget att jämföra med en turbomotor, slutsnackat.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Nej nej självklart inte

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    ....... kamaxlar,porta topp,extraktorgrenrör,öppna upp andningsvägarna,chippa,nytt avgas... ja du aknske kan få ut 20 hk till kanske mer...för en sisodär 20.000-40.000kr....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Varför göra det lätt för sig

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Skulle väl vara om man tänker så då i så fall.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Förlåt om jag snor tråden här..

    Men har hört att det ska finnas nån årsmodell av ng900 som har ett grenrör med bättre flöde? , för ett extractor, om nu någon ens gör de till ng900 sugis, lär väll kosta en liten slant eller?,rostfritt är ju inget krav..


    MVH

  18. #18
    ..

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52
    Så ja nu händer de grejjer!
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52
    kamaxlar och chip finns på motornord...runt 20% effektökning.
    Han som gjorde chip som någon skrev om...vart får man tag på honom?
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

Liknande ämnen

  1. Byta till FTT utan att byta mjukvara?
    Av brandin86 i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 20:58
  2. behöver Trimtips och turbo info
    Av Bohlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 17:10
  3. Byta Insprut
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •