Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trött ng900 tappar effekt efter 4900

  1. #1

    Trött ng900 tappar effekt efter 4900

    Hej,

    jag har problem med en 900 2.0T -94 ca 20400mil, chippad av BSR steg 1, som inte går som den skall. Det är inte alls samma klös i den som en standard 185hk genom hela registret och efter 4900 känns en markant skillnad på hur mycket den drar då den plötsligt bara "dör" men med fortsatt konstant varvtal.. det är alltså mycket svårt att få upp den över 5000rpm. Varvstoppet ligger på 6190.

    Turbomätaren ger utslag och stannar strax innan/inpå det röda och det hörs dumpljud när man släpper, så turbon måste ju bygga upp tryck.. men antagligen även förlora det någonstans.

    Något annat som kanske kan vara värt att säga är att det nu sitter öppet luftfilter i istället för som den är mappad till med original luftfilterbox med BSR:s luftfilter, men det kanske inte gör någon skillnad (?).

    Så nu undrar jag var jag börjar leta? Slangar? MV? Programvara?

    Kom gärna med så många förslag ni kan på vad det kan vara för fel och gärna med kommentarer om ni varit med om något liknande. Hänvisa gärna till någon FAQ om det står bra där.

    Tack, Skepp och hoj /nyblivne saab-ägaren Magnus

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Igensatt bakre ljuddämpare är inte ovanligt på de där bilarna och brukar ge liknande symtom.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Det mest troliga är att du har ett stopp i någon av ljuddämparna som gör att vid ett visst avgasflöde så kan de inte evakuera mer utan det byggs upp mottryck. Vad jag har förståt så är det vanligaste att det är den bakre dämparen som kan fela.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Är det bara på original avgas som sista dämparen sätts igen ?
    Eller kan det ske på eftermarknadssystem, tex ferrita ?
    Saab 9-5 -01 Automat

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Är det bara på original avgas som sista dämparen sätts igen ?
    Eller kan det ske på eftermarknadssystem, tex ferrita ?
    händer på sportavgas också.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Är det bara på original avgas som sista dämparen sätts igen ?
    Eller kan det ske på eftermarknadssystem, tex ferrita ?
    Jag vet inte om Ferrita-systemen blir igensatta men Ferrita är i mina ögon bara marginellt bättre än de övriga tillverkarna. Hela insatsen på min slutburk från Ferrita släppte och låg och skramlade, det bara rasade ur rostflagor och annat gojs. Det är ju extra kul när man inte kan finna sina "livstids garanti lappar" och inte kan utnyttja denna garanti.

    Enklaste sättet att testa om det är slut burken är att plocka av den, men pga av deras smarta materialval/konstruktion i skarven så kan det vara rätt hopplöst. om den klarar av att varva mer då så har du funnit problemet.

    (den sk 9000 skarv vid slutburken totalhavererade förra vintern precis före besiktningen på grund av rost. Ferrita i Göteborg fick svetsa på nya skarvar/muffar (1000kr)men det var ju inte så stor idé eftersom det bara dröjde 10 månader in hela slutburken gav upp. det kallar jag kvalitet)

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Är det bara på original avgas som sista dämparen sätts igen ?
    Eller kan det ske på eftermarknadssystem, tex ferrita ?
    Jag vet inte om Ferrita-systemen blir igensatta men Ferrita är i mina ögon bara marginellt bättre än de övriga tillverkarna. Hela insatsen på min slutburk från Ferrita släppte och låg och skramlade, det bara rasade ur rostflagor och annat gojs. Det är ju extra kul när man inte kan finna sina "livstids garanti lappar" och inte kan utnyttja denna garanti.

    Enklaste sättet att testa om det är slut burken är att plocka av den, men pga av deras smarta materialval/konstruktion i skarven så kan det vara rätt hopplöst. om den klarar av att varva mer då så har du funnit problemet.

    (den sk 9000 skarv vid slutburken totalhavererade förra vintern precis före besiktningen på grund av rost. Ferrita i Göteborg fick svetsa på nya skarvar/muffar (1000kr)men det var ju inte så stor idé eftersom det bara dröjde 10 månader in hela slutburken gav upp. det kallar jag kvalitet)

    Mvh Martin
    Visst kan det hända Ferrita, skillnaden är att du får ett nytt om du kan uppvisa att du är köparen av det och har garrantipapperet.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    36

    Men alltså

    En liten fundering, det räcker väl med om jag nu har kvar kvittot ?
    Det behöver väl inte stå att det är jag som har köpt det, det kan ju
    vara den tidigare ägaren på bilen osv... ?

    Mvh Joh
    Special Performance by Nordic

  9. #9
    Hejsan

    Tror att Ferritas garanti endast gäller KÖPAREN som har köpt det från första början ! Har för mig det , någon kan ju fylla i om jag har fel

  10. #10
    hallå,

    tänkte bara tacka för hjälpen och tipsen. Det var stopp i sista ljuddämparen som förutspått och utan den nu går den som den skall.

    Nu en fråga till, hade tänkt att satsa på 3" halvsats - hur blir det med chipningen som är anpassad efter originalsystem samt original luftfilterbox? Lär de programmeras om?
    Det kan tilläggas att jag nu har öppet filter som är monterat efter chipning.

    Skepp och hoj /Magnus

Liknande ämnen

  1. Tappar effekt
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 19:55
  2. Tappar effekt i min 2,2 TiD????
    Av sjostrm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 20:53
  3. tappar effekt/smådör ng900
    Av Accelsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 08:30
  4. tappar effekt.. Varför??
    Av Pellepennan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •