Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mer dump ljud på en saab 9000 2.3 turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    402

    Mer dump ljud på en saab 9000 2.3 turbo

    För att få mer dump ljud kan man sätta på öppet luft filter men har hört att det kan vara rätt farligt för motorn att det släpper igenom mycket skit i motorn vilket den skadas av är det rätt? och vad finns det för andra lätta sätt att få mer dump ljud?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Du kan borra luftburken. Att borra några hål i den släpper genom dumpens ljud och då kan du behålla orginalfiltret som är det som renar bäst.
    EDIT: Ett öppet filter släpper genom mer men det är inte alltid motorn tar skada av det. Dock så KAN den göra det så man ska kanske inte chansa.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    402
    oki har inte kollat så mycket på luft burken den sitter så gjömt nere vid hjulhuset men vart ska man borra i den? var blir bäst?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Plocka bort innerskärmen,så kommer du åt så du kan borra ..använd en "dosborr" 50mm lär ju räcka...
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    402
    någon som har gjort denna operation på sin bil?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Flera st...bla annat jag..kör med org filter i min borradeburk....funkar kalas.:
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    EDIT: Ett öppet filter släpper genom mer men det är inte alltid motorn tar skada av det. Dock så KAN den göra det så man ska kanske inte chansa.
    Men beror inte det litegrann på var man placerar filtret..?

    Har sett en del skräckexempel som nästan garanterat sugar in en sandlåda i motorn. Men rätt placerat borde de ju inte göra så mycket att köra med öppet luftfilter, eller är jag helt ute och cyklar nu?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    EDIT: Ett öppet filter släpper genom mer men det är inte alltid motorn tar skada av det. Dock så KAN den göra det så man ska kanske inte chansa.
    Men beror inte det litegrann på var man placerar filtret..?

    Har sett en del skräckexempel som nästan garanterat sugar in en sandlåda i motorn. Men rätt placerat borde de ju inte göra så mycket att köra med öppet luftfilter, eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Placering av filtret bör vara så att det inte kan suga in varmluft från motorn.

    Sporfilter renar sämre ,så oavsett palcering smiter det ju det igenom smuts,som kan förstöra motorn. och oavsett vart du placerar filtret oavsett om det är öppet eller insats så är det ju fortfarande inoljat vilket också lkan förstöra tex LMM som finns på gamla 900,9000 och på T7 bilar.

    Så vill man bara ha ballt insugnings ljud och lite mer dumpljud,så borra burken och kör med orginalfiltret,då renar det bra och låter mera,räcker fullkomligt upp mot 300hk (gäller 9000).

    På 9000/Ng900 kan man ju köpa en ny avlastningsventil (dump) och få ljudet där igenom. På bilar med LMM fungerar inte Atmofärsikdump (vissa har fått det att funka iaf),så där rekomenderar man tex en EVO6 ventil,ska tydligen ge lite dumpljud,och är återcirkulernade,men mer om det i FAQ!
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe

    Så vill man bara ha ballt insugnings ljud och lite mer dumpljud,så borra burken och kör med orginalfiltret,då renar det bra och låter mera,räcker fullkomligt upp mot 300hk (gäller 9000).
    Nu skiter jag i ljudet men vad bör man fixa om man tänker komma över 300 hk? Några förslag? Själv hade jag tänkt köra med sportfilter i original borrad burk, men det räcker inte eller?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    402
    Tjena okii då sätter jag borren i burken vore skit najs om någon har en bild på en borad burk som man kan titta på.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    [quote="alex_svenne"]Tjena okii då sätter jag borren i burken vore skit najs om någon har en bild på en borad burk som man kan titta på.[/quot

    prova att sicka PM till TD04:a han har massor med bilder på både det ena och det andra.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe

    Så vill man bara ha ballt insugnings ljud och lite mer dumpljud,så borra burken och kör med orginalfiltret,då renar det bra och låter mera,räcker fullkomligt upp mot 300hk (gäller 9000).
    Nu skiter jag i ljudet men vad bör man fixa om man tänker komma över 300 hk? Några förslag? Själv hade jag tänkt köra med sportfilter i original borrad burk, men det räcker inte eller?

    /Jonas

    Det räcker utmärkt!
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    402
    men skulle bara vilja se var andra har borrat

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Körde med öppet filter på min og900 t16 över ett år och över 1000 mil, vet inte hur länge det hade suttit på innan, gjorde aldrig rent det heller men lmm funkade utan problem.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av ArneAnka
    Körde med öppet filter på min og900 t16 över ett år och över 1000 mil, vet inte hur länge det hade suttit på innan, gjorde aldrig rent det heller men lmm funkade utan problem.

    Det är ju inte en "garanti" att motorn/turbon/LMM ska ge upp,men det har hänt av just dessa filter.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    Flera st...bla annat jag..kör med org filter i min borradeburk....funkar kalas.:
    Sådana uttalanden gillar jag , vad innebär funkar kalas, och hur har du kommit fram till det?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    har kört 10000 mil med öppet filter aldrig nått problem........än
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

Liknande ämnen

  1. Saab 900 turbo -95 Dump
    Av TompaDjl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 01:40
  2. Öppen dump samt öppet filter på 9000 2,3 turbo?
    Av niborn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 01:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •