Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Abs problem 9000 aero -95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    9

    Abs problem 9000 aero -95

    Hej!
    Har ett ganska stort problem med min 9000 aero - 95:a!
    Bromsarna tar NOLL.. Ska beskriva lite vad som hänt!
    Kom körande på en väg och när jag skulle bromsa in för ett kurva i ca 60km/h så tog inte bromsarna ett dugg så det gick inte bättre än att jag körde rakt fram i kurvan. Felen som finns nu är:

    ABS lampan lyser.
    Ryker från luftutblåsen i bilen när man startar den.
    Luktar brända kablar under instument brädan.
    Och bromsarna tar inte ens 1 % av vad dom ska göra.

    Är ju ganska säker på att det är en kabelbrand NÅGON stans. Undra bara om detta har hänt någon annan och mer exakt vart branden uppstår så man slipper riva alla kablar och panelen!


    Är mycket tacksam för alla svar!

    //Micke

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 259
    En kabekbrand ska inte göra att du förlorar bromsverkan.
    Det som möjligen kan hända är att du förlorar servoverkan, dvs ABS-pumpen går ej och då ska lampan (!) lysa.

    För att bilen ska bli helt bromslös måste systemet vara tömt på bromsvätska.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    En kabekbrand ska inte göra att du förlorar bromsverkan.
    Det som möjligen kan hända är att du förlorar servoverkan, dvs ABS-pumpen går ej och då ska lampan (!) lysa.

    För att bilen ska bli helt bromslös måste systemet vara tömt på bromsvätska.
    All bromsvärkan är inte borta enbart servon och vad jag hört så är det el styrt. Är ej så van vid saab en så jag vet ej hur bromssystemet fungerar i grunden.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 259
    Det finns ingen vanlig vacumservo på bilen utan servofunktionen sköts av en elektrisk pump. Slutar pumpen fungera mister du alltså all servoverkan och självklart även ABS-funktionen och jag tror även all bromsverkan bak försvinner (lite osäker där men någon annan får väl rätta om det är fel)

    Vid fel på pumpen tänds (!) som varnar för lågt tryck/alt låg nivå och även ABS.

    Har du haft kabelbrand är nog det ända rätta att fixa det felet innan bilen används igen.
    Kanske läge att ringa försäkringsbolaget ?

    Här finns ia ett elschema för ABS
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det finns ingen vanlig vacumservo på bilen utan servofunktionen sköts av en elektrisk pump. Slutar pumpen fungera mister du alltså all servoverkan och självklart även ABS-funktionen och jag tror även all bromsverkan bak försvinner (lite osäker där men någon annan får väl rätta om det är fel)

    Vid fel på pumpen tänds (!) som varnar för lågt tryck/alt låg nivå och även ABS.

    Har du haft kabelbrand är nog det ända rätta att fixa det felet innan bilen används igen.
    Kanske läge att ringa försäkringsbolaget ?

    Här finns ia ett elschema för ABS

    Skulle en kabelbrand gå på försäkring fast det inte finns något mer skadat än Kablarna? Jag har helförsäkring hos salus ansvar

    bilen har inte körts sen olyckan sådum är jag inte....

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 667
    Helförsäkring täcker att du kanar av vägen och de skador som ingår där, men fel på bilen har jag för mig bara täcks i fem år eller x-antal tusen mil. Sen vad som skedde först är ju inte din sak att bedöma, utan föräkringsbolagets. Bilen bör ju repareras på de skader den ådragit sig vid avåkningen, är ju lämpligt om den fungerar efter det då..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 365
    Kabelbrand kan täckas av försäkringsbolaget. Ring ditt försäkringsbolag och hör!

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 922
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det finns ingen vanlig vacumservo på bilen utan servofunktionen sköts av en elektrisk pump. Slutar pumpen fungera mister du alltså all servoverkan och självklart även ABS-funktionen och jag tror även all bromsverkan bak försvinner (lite osäker där men någon annan får väl rätta om det är fel)

    Vid fel på pumpen tänds (!) som varnar för lågt tryck/alt låg nivå och även ABS.

    Har du haft kabelbrand är nog det ända rätta att fixa det felet innan bilen används igen.
    Kanske läge att ringa försäkringsbolaget ?

    Här finns ia ett elschema för ABS
    http://hem.bredband.net/prodigal_son/sa ... ark_iv.jpg
    Det beror väl lite på vilket bromssystem man har. I min 9000 Aero -94 så har jag bromsservo, ingen elektrisk pump som pumpar upp trycket.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

Liknande ämnen

  1. Problem med Ac i 9000 Aero -94
    Av Pilo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 20:44
  2. Problem med 9000 aero
    Av AkePake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 16:39
  3. abs problem på 9000 aero
    Av gamle svarten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 05:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •