Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ng900 vs og9-3

  1. #1

    ng900 vs og9-3

    Tjena!

    Sökt runt lite men hittar inget matnyttigt.

    Hur skiljer sig og9-3ans rostskydd från senare årsmodeller av ng900?
    läst att den bäst roskyddade "äldre" saaben skall vara senare årsmodeller av 9k, eller det så?, hur bra rostskyddade är senare årsmodeller av ng900 egentligen?.

    På äldre 9k och speciellt på og900 fanns det ju "vissa" risker att få rostskador på underrede,bärande delar mm. Hur vanligt är det på ng900 tex?

    Vad jag har kommit fram till är det på motorhuv,baklucka och dörrarnas nederkant samt de bakrehjulhusen man bör finna rosten på ng900 samt og-9-3. är det rätt uppfattat


    MVH

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    de är ganska bra rostskydd på de senare versionerna av 900an, iaf de nyare än 96.

    bagageluckan är ofta och dörrarna.

    sen bror väldigt mycket på hur man skött bilen, dåligt skött = mycket rost.

    tror inte 9000 är SÅ stor skillnad, tyvärr så rostar ju det mesta i vårat klimat.

    jag har en ng900 97a, har lite rost på insidan av bagageluckan, ska dock fixas när vädret tillåter.

    men en sen 900 eller en tidig 9-3 så är skillnaden nog minimal i rostskydd.
    men mycket bror ju på hur man behandlar bilen med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Okej!

    Tänkte gå på o rostskydda den själv i vår/sommar, nått speciellt ställe undertill eller i hjulhusen som man bör "kleta på" lite extra?.

    Tänkte först lägga rostskyddsmassa under/hjulhus, och köra med penetrerande i skarvar o dyl, sen köra med "body" över det, blir de bra tro?



    MVH

  4. #4
    Nått mer man skall ha i åtanke?


    MVH

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    om rost eller övriga saker ?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Är det en 5-dörrars så kommer ju rosten som ett brev på posten vid "hundbenet" alltså skarven mot bakskrämen som går runt hjulhuset, den du ser när du öppnar bakdörren. Av 20 9-3or jag kollat på mellan 98 och 02 års modell så hade 90% av dem rost i den skarven. Likaså min.
    Vanligt också med problem med galvet. Det blir blåsor som till slut brister. Jag har väl en 2-3 större sådana blåsor och några mindre. Dessa blåsor finns på i stort sett alla ng900 och og9-3 i varierande omfattning.
    Sen har jag dessutom "brunt" i många skarvar undertill.

  7. #7
    Okej tack ska du ha!

    Jag har osså lite små "brunt" under, i några skarvar,inte gravt utan bara "brunt" hehe, hur stoppar man upp de?, ingen mening att köra rostskydd över kan ja tänka. är det slipa/fila/borsta som gäller, innan man går på me det penetrerande rostskyddet och sedan massan?.



    MVH

  8. #8
    Vad gör man åt sånt här..

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=smabrunt.JPG


    Som ni ser är det lite "småbrunt" i skarven där,så är det även i nån annan skarv under, vad kan man göra åt det?, känns inte bra o bara smeta över det me rostskydd hehe

    Kanske är lite pedant, men ska man görat så ere lika bra o görat ordentligt

    MVH(bry er inte om den gråa fläcken)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av lätttryckarn
    Vad gör man åt sånt här..

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=smabrunt.JPG


    Som ni ser är det lite "småbrunt" i skarven där,så är det även i nån annan skarv under, vad kan man göra åt det?, känns inte bra o bara smeta över det me rostskydd hehe

    Kanske är lite pedant, men ska man görat så ere lika bra o görat ordentligt

    MVH(bry er inte om den gråa fläcken)
    Frågan är hur seriös du är...jag hade iaf skrapat bort färgen och slipat bort eller lagt på rostlösare på. Målat med lämplig rostfärg, spraya med färgburk och sen lagt på ett lager med rostskyddsmassa. Jag har sprayat hela mitt underrede med rostskyddsmassa från biltema. Sen om det är bra eller inte återstår och se, billigt var det iaf

  10. #10
    Hehe okej! tack!

    Kanske ser lite ut men,skulle kännas fel o bara smeta över, trotts att de e pytte lite.

    Nån annan som har nån idè/tips?


    Blir väll o ta fram borrmaskinen o sliptrissan.


    MVH

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    det var oroväckande mkt rött under din bil!

    tvätta ordentligt under, slipa av det där jävliga bruna ordentligt (3-4 cm extra runt om), smeta på en BRA primer, på med lite täckfärg (kulör ovesäntligt) och på med seg tröskelmassa eller dylikt... att åka runt med en oskyddad buk i det här klimatet är bara dumt...

    lite som att köra utan gummi på en finlandsfärja... det kan gå bra, men varför chansa....
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  12. #12
    Haha! kör nog på de säkra alternativet

    Men ska den inte vara röd under?
    Har Saab glömt o underredsbehandla den


    MVH

  13. #13
    Upp

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Den skall se ut så under (det röda), men ta bort rosten.

  15. #15
    *pju*(torkar svetten från pannan)

    Sorry grabbar om det här blir långdraget, men är det någon som har/vet nån bra rostskyddguide för ng900?


    MVH

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •