Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Prioritet på varningsmeddelanden?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Prioritet på varningsmeddelanden?

    En sak stör mig något grymt med min SS, den indikerar varning för låg spolarvätska när det är cirkus 30% kvar (alltså massor)

    Men detta är inte det värsta, när jag ska backa ur carporten dyker spolarv-meddelandet upp direkt när jag startar bilen, sedan när jag lägger i backen aktiveras inte backsensorerna pga. det redan ligger ett meddelande "framför" alltså låg spolarvätska.
    Trycker jag "Clear" så aktiveras backhjälpen direkt.
    Och det kan också irritera en något grymt för om man inte trycker "clear" inom några sekunder, läggs meddelandet i "bakgrunden" i SID med bara en symbol för låg spolarv. och då går inte meddelandet att radera vilket gör det ännu krångligare att aktivera backsensorerna

    Detta tycker jag är helt orimligt, för mig är det ingen större fara då jag inte använder mig av backsensorerna till 100%, men det finns ju dem som gör, och det är inte alltid man kollar i SID och ser att backhjälpen inte är i, så för personer som backar efter sensorerna kan det ju gå illa..

    Kan man via TechII ändra så att backsensorerna aktiveras trots att det är ett annat varningsmeddelande framför?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Om du har koll på nivån i alla fall så kan du ju bygla kontakten, eller om det ska vara avbrott kanske... Sedan är ju problemet "löst"
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Om du har koll på nivån i alla fall så kan du ju bygla kontakten, eller om det ska vara avbrott kanske... Sedan är ju problemet "löst"
    Jo det går ju, men känns som en nödlösning, är ju trots allt inte så ofta jag kör med låg spolarvätska, men detär ändå ett irritationsmoment.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Jag förstår precis vad du menar och ja, det är en riktigt bonnig lösning, även fast det skulle funka...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Prioritet på varningsmeddelanden?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    En sak stör mig något grymt med min SS, den indikerar varning för låg spolarvätska när det är cirkus 30% kvar (alltså massor)

    Men detta är inte det värsta, när jag ska backa ur carporten dyker spolarv-meddelandet upp direkt när jag startar bilen, sedan när jag lägger i backen aktiveras inte backsensorerna pga. det redan ligger ett meddelande "framför" alltså låg spolarvätska.
    Trycker jag "Clear" så aktiveras backhjälpen direkt.
    Och det kan också irritera en något grymt för om man inte trycker "clear" inom några sekunder, läggs meddelandet i "bakgrunden" i SID med bara en symbol för låg spolarv. och då går inte meddelandet att radera vilket gör det ännu krångligare att aktivera backsensorerna

    Detta tycker jag är helt orimligt, för mig är det ingen större fara då jag inte använder mig av backsensorerna till 100%, men det finns ju dem som gör, och det är inte alltid man kollar i SID och ser att backhjälpen inte är i, så för personer som backar efter sensorerna kan det ju gå illa..

    Kan man via TechII ändra så att backsensorerna aktiveras trots att det är ett annat varningsmeddelande framför?
    Men är det inte så att backhjälpen fungerar även om du ej ser texten pga annan varningstext?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Eller som att indikatorn för bältesvarnaren (påminnaren) prioriteras före indikatorn för att bagageluckan är öppen... Dumt...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    hmm, det där med att varningen för spolarvätskenivån ska störa backsensorn har inte jag applevt, men ska prova senare, ska ändå ut och tvätta bilen och råkar ha dåligt med vätska återkommer..

    EDIT: och att du inte kan radera medelande när det lägger sig i "bakgrunden" låter konstigt oxå, jag har inga problem med det, jag har skitit flera gånger att trycka clear när han varnar för spolarvätska, och kanske efter 10 minuter tryckt clear för att få bort det..

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    hmm, det där med att varningen för spolarvätskenivån ska störa backsensorn har inte jag applevt, men ska prova senare, ska ändå ut och tvätta bilen och råkar ha dåligt med vätska återkommer..

    EDIT: och att du inte kan radera medelande när det lägger sig i "bakgrunden" låter konstigt oxå, jag har inga problem med det, jag har skitit flera gånger att trycka clear när han varnar för spolarvätska, och kanske efter 10 minuter tryckt clear för att få bort det..
    Jo, det går ju att få bort, men inte förrän meddelande dyker upp igen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    jag vill minnas att när det ligger i bakgrunden är det inga problem alls att få bort det med clear.. men jag ska prova senare idag

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    En annan får backa med backspeglar som inte går att få en bra inställning på (dom tappar inställningen något när man kör 100km/h pga vinden). Snacka om i-landsproblem.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Sådär.. nu har jag kikat lite.. efter jag backa ut från min parkering så plinga det till för att spolarvätskenivån var dålig, utan att trycka clear så la i backen igen och "parkeringshjälp aktiverad" ploppa fram på SID:en.. jag provade även att backa nära en annan bil för att prova om den verkligen fungerade, och det gjorde den, pep snabbare ju närmare jag kom.. jag provade även att köra med varningsmedelandet på ang spolarvätskan på SIDen ända från mig till tvätthallen, innan jag stängde av bilen så tryckte jag clear och medelandet försvan..

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    93t: har du provat att lägga ur backen och i den igen när du har medelandet ang spolarvätskenivån framme? tänkte om du startar bilen med backen i så kanske du får lägga i den igen för att han ska fatta att den verkligen är i..

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Hm, konstigt som fasen, när jag startar bilen är backen inte i och indikeringen för låg spolarvätska plingar till och dyker upp i SID
    lägger jag då i backen hörs inget pling som talar om att backhjälpen är på, trycker jag däremot clear på meddelandet om låg spolarv, kommer plinget direkt som talar om att backhjälpen aktiveras..

    Jag kan kanske ha fel, måste kolla noggrannare på detta imorgon.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    jo, det känns som något är fel hos dig..
    min hoppar igång direkt och ersätter spolarmedelandet när jag lägger i backen, lägger jag ur backen sen så finns fortfarande spolarvätskemedelandet kvar.. ända tills jag trycker på clear eller fyller på vätska..

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    49
    Svårare än att ha en kanna vatten och en flaska konsetrerad spolarvätska framför bilen i garaget är det inte Så när varningen kommer och du senare parkerar bilen på kvällen så fyller du också upp vätskan. Samtidigt som du säger godnatt och ber den obligatoriska "Gud haver alla saabar kär".
    Mer turbo till folket!

    Saab 9000cse -97 Tuned by nordic

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •